اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

منابع کُرد: ترکیه از ۱۲ پایگاه خود در عراق خارج شده است

منابع نظامی و محلی کُردستان عراق به شبکه روداو گفته‌اند که ترکیه تعداد زیادی از پایگاه‌های خود در شمال عراق را تخلیه کرده است.

منابع کُرد: ترکیه از ۱۲ پایگاه خود در عراق خارج شده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه کردی روداو، در گزارشی به نقل از منابع نظامی و محلی در شمال عراق نوشت که ارتش ترکیه پایگاههای خود در این منطقه را تخلیه کرده است.

بنابراین گزارش نظامیان ترکیه به دلایلی که به طور کامل مشخص نیست، از ۱۲ پایگاه نظامی در شمال عراق به خصوص استان دهوک خارج شده‌اند و از ماهها پیش به این سو میزان فعالیت خود را در این مناطق به شکل قابل توجهی کاهش داده‌اند.

با این حال به گفته این منابع، خروج ارتش ترکیه پس از آن انجام می‌شود که فعالیت شبه‌نظامیان گروهک «حزب کارگران کردستان» (PKK) در مناطق شمالی عراق کاهش یافته است.

ترکیه در سال‌های اخیر در چارچوب مجموعه‌ای از حملاتی که علیه پ.ک.ک انجام داده، ده‌ها پایگاه و مقر نظامی در منطقه کردستان عراق  ایجاد کرده است و۲۷ تعداد از این پایگاه‌ها در پی آغاز عملیات موسوم به «پنجه قفل» در ماه آوریل برپا شده بود و مقرهای برچیده شده از میان این پایگاههاست.

در این راستا «احمد عارف» کارشناس نظامی کُرد به ردواوو گفت که خروج ترکیه از این مناطق به معنا نیست که آن‌ها دیگر هرگز باز نخواهند گشت.

وی تأکید کرد: «ما می‌دانیم که نیروهای مرزی عراق در این مناطق، جایی که ترکیه عقب نشینی کرده است مستقر شده‌اند و تا زمانی که پ ک ک در این مناطق فعالیتی نداشته باشد، نظامیان ترکیه نیز بازنخواهند گشت».

البته «کاروان خوشناو» سخنگوی نیروهای مرزبانی عراق نیز هفته گذشته گفته بود که مناطق مرزی با ترکیه به نسبت گذشته آرام شده است و چه بسا که این مسأله به دلیل سردی هوا باشد.

به گفته این مقام عراقی، نیروهای مرزبانی از پهپادها برای پایش منطقه و پیگیری آخرین تحولات کمک می‌گیرند و همچنین قرار است تجهیزات بیشتری نیز به مرزها ارسال شود.

چندی پیش نیز «ترکی جدعان» عضو ارشد ائتلاف «دوله القانون» در عراق، از پیام هشدارآمیز دولت فدرال عراق به چند گروهک کُرد تجزیه‌طلب در منطقه کردستان خبر داده و گفته بود: «دولت بغداد با نگرانی تشدید مشکلاتی که این احزاب و جریان‌های مسلح مستقر در منطقه کردستان باعث آن هستند، زیر نظر دارد؛ گروه‌هایی که خاک عراق را به میدان جنگ مسلحانه با برخی از کشورهای همسایه مبدل کرده‌اند.»

تا پیش از این خبر و طبق آمارهایی که ماه‌ها پیش منتشر شده ارتش ترکیه دارای ۳۶ پست نظامی در استان دهوک بود که ۹ پست نظامی آن در محدوده منطقه عمادیه، ۲۴ پست نظامی در مناطق زاخو و هفتین و چندین پست نظامی دیگر نیز در زناری کیسته در کانی ماسی قرار داشت. همچنین ارتش ترکیه شش پایگاه  یا مقر نظامی در عمادیه، زاخو و بعشیقه و دست کم سه پایگاه اطلاعاتی در خاک عراق برپا کرده است.

تاریخچه ورود ارتش ترکیه به شمال عراق به سال ۱۹۸۲ و توافق بین این دو کشور برمی‌گردد. طبق این توافق به ترکیه اجازه داده شده است تا عمق ۲۰ کیلومتری وارد شمال عراق شود؛ ترکیه همچنان با توسل به این توافق سعی دارد حضور نظامی خود در عراق را مشروع جلوه دهد اما به گفته مقامات عراقی، این توافق یک ساله بوده و هیچ وقت تمدید نشد. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول