اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اردوغان: سوئد از پاسخ متفاوت ما به درخواست عضویت فنلاند در ناتو شوکه خواهد شد

رئیس‌جمهور ترکیه گفت ممکن است پاسخ‌ آنکارا به درخواست عضویت سوئد و فنلاند در ائتلاف غربی ناتو متفاوت باشد.

اردوغان: سوئد از پاسخ متفاوت ما به درخواست عضویت فنلاند در ناتو شوکه خواهد شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه یکشنبه (۲۹ ژانویه) گفت آنکارا ممکن است در قبال درخواست‌های سوئد و فنلاند برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) متفاوت عمل کند و افزود: «سوئد وقتی ما به فنلاند پاسخ متفاوتی بدهیم، شوکه خواهد شد». وی سپس در اشاره به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، هشدار داد: اما فنلاند نباید همان اشتباه را مرتکب شود.

به گزارش راشا تودی، این دو کشور نوردیک در ماه ژوئن به توافقی با ترکیه درباره پیوستن به بلوک ناتو رسیدند و متعهد شدند از گروه‌هایی که آنکارا ترویستی اعلام کرده، حمایت نکنند، مظنونان تروریستی را استرداد بدهند و تحریم‌های تسلیحاتی شامل هر یک از این سه کشور را کنار بگذارند. در مقابل، قرار بود ترکیه از عضویت آن‌ها در ناتو حمایت کند.

با این حال، این توافق اوایل این ماه در پی هتک حرمت قرآن کریم به دست یک سیاستمدار راست افراطی سوئدی-دانمارکی در مقابل سفارت ترکیه در سوئد و وعده تکرار آن تا زمانی که استکهلم اجازه ورود به ناتو را پیدا کند، دچار مشکل شد.

اردوغان در اظهارات یکشنبه خود گفت: آیا سوئد با سوزاندن قرآن ما، اسلام را محو کرد؟ آن‌ها فقط نشان دادند چقدر پست هستند.دانمارک هم همین کار را کرد. 

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه هفته گذشته گفت که دیدار برنامه‌ریزی شده برای گفت‌وگو با سوئد و فنلاند درباره پیوستنشان به ناتو، برای مدت نامشخص تعلیق شده است. اردوغان گفت که با این حال فهرستی شامل ۱۲۰ نفر به سوئد داده شده تا به عنوان تروریست تحویل دهد. 

طبق این گزارش، پکا هاویستو وزیر خارجه فنلاند هفته گذشته گفت که هلسینکی ممکن است به اتحاد ناتو در صورت مسدود شدن نامزدی همسایه‌اش به تنهایی بپیوندد. اظهاراتی که به سرعت از آن عقب‌نشینی کرد. وزاری خارجه هر دو کشور شنبه تایید کردند که روند پیوستن آن‌ها همچنان در جریان است. 

پیش‌تر، مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه در خصوص هتک حرمت قران کریم در سوئد گفت این کشور با اجازه دادن به این عمل خباثت‌آمیز در این جرم مشارکت کرده است. وزیر خارجه ترکیه افزود: «حمله خباثت‌آمیز در سوئد حمله نژادپرستانه است که ربطی به آزادی اندیشه ندارد». 

پیش‌ از آن و در ادامه واکنش‌های تند ترکیه به اهانت رهبر یک حزب سوئدی به قرآن کریم، «عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه ضمن اشاره به حمایت تلویحی دولت سوئد از هتک حرمت قرآن کریم به بهانه آزادی بیان، گفت دیگر چیزی برای صحبت کردن با استکهلم درباره عضویتش در ناتو وجود ندارد.

پیش از آن نیز رئیس‌جمهور ترکیه گفته بود سوزاندن قرآن در سوئد به تمام کسانی که به حقوق اساسی مردم، آزادی‌ها و به خصوص مسلمانان احترام می‌گذارند، توهین می‌کند.

 «راسموس پالودان» سیاستمدار راست افراطی شنبه (اول بهمن) با اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و اهانت به مسلمانان، این کتاب آسمانی را در مقابل سفارت ترکیه در پایتخت سوئد به آتش کشید. به دنبال این حادثه ترکیه دیدار با وزیر دفاع سوئد را لغو و سفیر استکهلم را احضار کرد.

بسیاری از کشورهای مسلمان نیز خشم خود را از سوزاندن قرآن در سوئد اعلام کردند. ایران، مراکش، اندونزی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و شورای همکاری خلیج فارس و سازمان همکاری اسلامی این اقدام را محکوم کردند.

پایان پیام/ ت 559

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول