اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

جایگاه ویژه «نماز» در مدارس غیردولتی

معاون وزیر آموزش و پرورش در نشست هم اندیشی با ستاد اقامه نماز با تأکید بر اینکه فعالیت مرتبط با نماز در رتبه‌بندی و الگوی شهریه مدارس تأثیرگذار است، گفت: تلاش کردیم تا گفتمان نماز در مدارس جاری و سازی باشد و بر این اساس آماده استفاده از تجربیات و همکاری با ستاد اقامه نماز هستیم.

جایگاه ویژه «نماز» در مدارس غیردولتی

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، احمد محمودزاده معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در نشست هم‌اندیشی با ستاد اقامه نماز ضمن تبریک ایام ماه رجب و دهه مبارک فجر، اظهار کرد: علاقه‌مندیم نگاه تربیتی و پرورشی به مدارس غیردولتی تقویت شود و معتقدیم همه ما خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی از تمام توان و ظرفیتی که داریم برای ترویج فرهنگ اقامه نماز استفاده کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت موضوع نماز در مدارس گفت: فعالیت‌هایی چون اجرای طرح «نور چشم» و توانمندی مدیران مدارس در برنامه یاوران نماز، جشن تکلیف و گفتمان دینی با محوریت نماز از جمله برنامه‌هایی است که در مدارس غیردولتی و هیأت امنایی اجرا می‌شود. ما آماده استفاده از تجربیات و همکاری با ستاد اقامه نماز هستیم.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت مرتبط با نماز در رتبه‌بندی و الگوی شهریه مدارس تأثیرگذار است، گفت: تلاش کردیم تا گفتمان نماز در مدارس جاری و سازی باشد و بر این اساس آماده استفاده از تجربیات و همکاری با ستاد اقامه نماز هستیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت: ترویج گفتمان دینی در جامعه با محوریت موضوع نماز یک ضرورت است. خانه و مدرسه اصلی‌ترین مراکزی هستند که خمیر مایه اخلاقیات فرزندان جامعه در آن شکل می‌گیرد لذا والدین باید قبل از فراخواندن کودکان به اقامه نماز و ادای فرایض دینی، خود به آنها عمل کنند و معلمان هم باید با استفاده از نقش محوری که در ذهن و روان دانش‌آموزان دارند برای ترغیب آنها به اقامه نماز از هیچ کوششی دریغ نکنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی دیگر از مسائلی که در ترویج فرهنگ اقامه نماز در مدارس تأثیرگذار است، زیباسازی و تجهیز نمازخانه‌های مدارس، محیط‌های آموزشی و ادارات، است.

وی ضمن انتقاد از رویکرد آموزشی کنکور محور مدارس طی سال‌های گذشته، گفت: نگاه کنکور محوری موجب شده بود که مدارس بیشتر نگاه آموزشی داشته باشند و مسائل تربیتی کم رنگ شده بود اما در برنامه های سازمان، محور را بر کیفیت بخشی به برنامه‌های مدارس و مراکز غیردولتی و رویکرد تربیتی گذاشتیم.

محمودزاده با تأکید بر نگاه تربیتی در مدارس غیردولتی، اظهار کرد: چند برنامه خاص داریم که موضوع ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان از جمله آنهاست و در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه فرهنگیان امضا کردیم؛ همچنین تمرکز سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی بر اجرای سند تحول است و در سند تحول نیز نگاه تربیتی، اصل است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جشن فرشته‌ها از جمله برنامه‌هایی است که مانند مدارس دولتی در مدارس غیردولتی برگزار می‌شود و با استقبال خانواده‌ها نیز مواجه بوده است.

سید احمد زرهانی رئیس ستاد اقامه نماز نیز تصریح کرد: ما در ستاد اقامه نماز، خودمان را بخشی از آموزش و پرورش می‌دانیم و خاستگاه ستاد اقامه نماز هم آموزش و پرورش است و مجموعه آورده‌های ما متعلق به شماست.

وی گفت: اگر مسجد، نماز، دعا، معنویت و مکارم اخلاق جایگاه با رفعت و سازنده خود را در بین نسل دانش آموز حفظ کند بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی حل می شود. بر این اساس در راهبردها و برنامه‌ریزی‌های تربیتی و اجتماعی و فرهنگی باید گسترش معارف نماز در مدارس و بسط جهان بینی توحیدی و پرورش تفکر دینی و تقویت دین باوری متناسب با چشم انداز گام دوم در اولویت قرار گیرد.

منصور سرگزی معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی ستاد اقامه نماز و مدیر اجرایی اجلاس‌های سراسری نماز خطاب به احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی، اظهار کرد: اقداماتی که می‌خواهیم امروز در حوزه نماز انجام دهیم، زمینه سازی برای ترویج معارف نماز در مدارس غیردولتی اعم از هیأت امنایی و غیردولتی است چرا که نماز، سازندگی فردی، روانی و اجتماعی دارد.

وی با بیان اینکه این موضوع زمانی مؤثر هست که در سه حوزه اثرگذار «دانش‌آموزان»، «معلمان، مدیران و کارگزاران مدارس» و «پدر و مادران» مورد توجه قرار گیرد، افزود: اگر ما در این سه حوزه بتوانیم معارف نماز را ترویج دهیم و زمینه را برای آموزش‌های مبتنی بر انگیزه آفرینی مساعد کنیم شاهد تحول خواهیم بود و می‌‌توانیم مطمئن باشیم که جوان ما وقتی به دانشگاه و اداره برود بر اساس آموزه‌های نماز، آن نقشی را که باید به درستی در محیط جدید ایفا کند، اجرا می‌کند.

شایان ذکر است محمودزاده معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی به دلیل اهتمام ویژه در گسترش برنامه‌های آموزشی در بین مدیران مدارس در صحن اجلاس سراسری نماز تجلیل شد و دوره آموزشی مبین یا مدیریت برنامه‌های نماز در مدارس با مشارکت ستاد اقامه نماز و سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و همراهی معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش تا پایان سال برای ۱۰ هزار نفر از مدیران مدارس غیردولتی برگزار خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول