اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کندی و تعلل امدادرسانی در ترکیه؛ هزاران نفر هنوز زیر آوار هستند

شهروندان ترکیه‌ای با گلایه از وضعیت موجود در مناطق زلزله زده می‌گویند که ای کاش آن‌ها زیر آوار با بستگانشان جان خود را از دست داده و شاهد این روزها نبودند.

کندی و تعلل امدادرسانی در ترکیه؛ هزاران نفر هنوز زیر آوار هستند

به گزارش  گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مردم در مناطق زلزله زده ترکیه از کم کاری گروه‌های امدادی «آفاد» (مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه در ترکیه) در جمع آوری آوارهای برجای مانده از زلزله اخیر در جنوب این کشور خبر می‌دهند.

وبگاه «بیانت» روز یکشنبه در مطلبی در این زمینه به نقل از یک شهروند ترکیه‌ای نوشت: «ما روزها مقابل آوارها منتظریم. آفاد هیچ کاری نمی‌کند، می‌گویند باید صدایی بشنویم.»

این شهروند ترکیه‌ای که به نام او اشاره‌ای نشده، ادامه داد: «آفاد چند روز بعد آمد. "آنتاکیا" خراب است نه جرثقیلی و نه کاروری وجود دارد. آنها می‌گویند ما نمی توانیم کاری انجام دهیم، هیچ وسیله نقلیه‌ای وجود ندارد. اینجا مردم، بستگان خود را از آوار بیرون کشیدند.»

این شهروند ترکیه‌ای ادامه داد: «همه چیز خیلی کند است. کار نجات باید سریعتر انجام شود. شاید صدها هزار نفر در زیر خرابه‌ها باشند. آنها به چه فکر می کنند؟ آیا مرده‌های ما را همراه با آوار دور می‌اندازند؟ چرا گروه‌های بیشتری به آنتاکیا اعزام نمی‌شوند؟»

در ادامه این مطلب آمده است، شهر «هاتای» در آنتاکیا یکی از مناطقی است که بیشترین آسیب را در زلزله اخیر دیده است. تقریبا هیچ ساختمانی در این منطقه وجود ندارد که فرونریخته باشد. ساختمان‌ها غیرقابل استفاده هستند و ورود به آن خطرناک است. در ورودی شهر کیلومترها وسایل نقلیه وجود دارد. با این حال، کار جستجو و نجات هنوز به سرانجام نرسیده است.

 

«دنیز عمان» از شهروندان ترکیه‌ای در آنتاکیا گفت، در دو روز اول زلزله هیچ کس نبود و آفاد روز دوم اینجا آمد. وی ادامه داد: «نه تیم امدادی آمده و نه هیچ کاری تاکنون انجام شده است. آفاد هیچ کاری انجام نمی‌دهد، آنها می‌گویند که باید صدایی بشنویم. صدها نفر زیر خرابه هستند اما هیچ کاری انجام نمی‌شود.»

«دویگو اومدو» دیگر شهروند ترکیه‌ای نیز با گلایه گفت: «چهار روز گذشته است. چرا ما هنوز نمی‌توانیم از تلفن همراه خود استفاده کنیم؟ هیچ گروه امدادی وارد نمی‌شود.همه چیز بسیار کند است. چرا آنها اینقدر کند هستند؟ کار نجات باید سریعتر شود. صدها هزار نفر زیر خرابه‌ها هستند.»

 

«سویگ»، پرستار ترکیه‌ای به محض اطلاع از زلزله به آنتاکیا آمد. وی گفت: «گروه‌های آفاد نیمه شب سه‌شنبه آمدند و گفتند اگر صدایی بشنوند اینجا کار می‌کنند. در آپارتمان ما صدایی نبود، بنابراین آنها رفتند. ما خودمان شروع به حفاری کردیم. هیچ تجهیزاتی نداشتیم و هوا تاریک بود اما مردم با تلاش خود بیرون آمدند، ما آنها را با تلاش خود بیرون کشیدیم. هنوز کسانی هستند که زنده نجات می‌یابند، امیدوارم اعضای خانواده‌ام نجات پیدا کنند. آنها باید تیم های بیشتری را به اینجا بفرستند. ای کاش من هم زیر آوار بودم.»

اداره مدیریت حوادث اضطراری و بلایای طبیعی ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد تعداد قربانیان زمین‌لرزه‌های قدرتمند هفته گذشته در جنوب این کشور به ۲۹ هزار و ۶۰۵ نفر رسید.طبق اعلام این مرکز، ۲۴۱۲ پس‌لرزه پس از روز اول زمین‌لرزه در ترکیه ثبت شده و ۱۴۷ هزار و ۹۳۴ نفر از مناطق زلزله‌زده خارج شدند. 

 در حالی که سازمان ملل هشدار داده که آمار نهایی تلفات زلزله در دو کشور سوریه و ترکیه ممکن است دو برابر شود، بر اساس جدیدترین آمار، امروز یکشنبه (۱۲ فوریه) شمار فعلی جانباختگان زمین‌لرزه فاجعه‌بار در دو کشور از ۳۳ هزار نفر گذشت.  مقامات و پزشکان گفتند ۲۹ هزار ۶۰۵ نفر در ترکیه و سه هزار و ۵۷۴ نفر در سوریه قربانی زلزله ۷.۸ ریشتری دوشنبه شدند که مجموع را به ۳۳ هزار و ۱۷۹ نفر می‌رساند.  

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول