اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

شناسایی مهاجرت ستاره‌ها در کهکشان آندرومدا

اخترشناسان مهاجرت انبوه ستارگانی که در آندرومدا همگرا می‌شوند را شناسایی کردند.

شناسایی مهاجرت ستاره‌ها در کهکشان آندرومدا

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از ساینس الرت، کهکشان ها در طول زمان از طریق ادغام با دیگر همنوعان خود رشد می کنند.

این پدیده در کهکشان راه شیری نیز دیده می شود. کهکشان راه شیری به آرامی ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک و کهکشان کروی کوتوله را جذب می کند.

برای اولین بار، ستاره شناسان شواهدی از مهاجرت دسته جمعی ستارگان به کهکشانی دیگر را پیدا کردند. آنها بیش از 7هزار ستاره را در آندرومدا (M31)، نزدیکترین همسایه ما، که حدود دو میلیارد سال پیش در کهکشان ادغام شدند؛ مشاهده کردند. کهکشان هایی مانند M31 و راه شیری  از بلوک های سازنده بسیاری از کهکشان های کوچکتر در طول تاریخ کیهانی ساخته شده اند.

رشد و تکامل کهکشان ها موضوعی داغ در نجوم است. یکی از اهداف علمی اصلی این تلسکوپ نگاه به کهکشان های اولیه  است تا بفهمیم چگونه رشد کرده‌ و به شکل امروزی تکامل یافته‌اند. اما این تنها تلسکوپی نیست که می تواند این موضوع را روشن کند.

مشاهدات جدید از آندرومدا و مهاجرت به داخل ستارگان با استفاده از ابزار طیف‌سنجی انرژی تاریک (DESI) به دست آمده است. این ابزار برای اندازه‌گیری تأثیر انرژی تاریک بر انبساط کیهان ساخته شده و  این کار را با جمع‌آوری طیف‌های نوری روی ده‌ها میلیون جرم، عمدتاً کهکشان‌ها و اختروش‌ها و سپس ساختن نقشه‌ای سه بعدی از نتایج انجام می‌دهد.

DESI شبیه به فضاپیمای شناخته شده گایا است. گایا هدف بلندپروازانه برای ترسیم دقیق موقعیت و حرکت میلیاردها ستاره در کهکشان راه شیری دارد. داده های گایا منجر به اکتشافات زیادی در مورد کهکشان راه شیری شد؛ اما محدود به نقشه برداری از ستاره های کهکشان است.

ستاره ها از آبی (در حال حرکت به سمت ما) تا قرمز (در حال دور شدن از ما) آندرومدا را احاطه کرده اند

اکنون، به لطف DESI، اخترشناسان برای اولین بار نقشه جزئی از ستارگان آندرومدا دارند و این نقشه، شامل حرکت نزدیک به 7هزار و 500 ستاره در هاله داخلی کهکشان آندرومدا است که تاریخچه آنها را آشکار می کند.

این نتایج در مقاله جدیدی با عنوان « DESI Observations of the Andromeda Galaxy: Revealing the Immigration History of our Nearest Neighbor » نوشته شده و در مجله Astrophysical ظاهر خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول