اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

دستان گرم هلال احمر ایران بر تن سرد زلزله زدگان ترکیه/ ایران جزو اولین امدادرسانان

در حالی که هزاران زلزله زده ترکیه‌ای در غم بزرگ از دست دادن جان و مال خود و عزیزانشان سوگوار و مبهوت هستند، جمعیت هلال احمر ایران با ارسال کمک های غذایی، دارویی و امدادی به یاری زلزله زدگان شتافته است.

دستان گرم هلال احمر ایران بر تن سرد زلزله زدگان ترکیه/ ایران جزو اولین امدادرسانان

گروه سلامت خبرگزای فارس: چند روزی است که از زلزله مهیب و کم سابقه 7.8 دهم ریشتری ترکیه می‌گذرد و در این حادثه جانکاه و هولناک، بیش از 30  هزار نفر از شهروندان ترکیه‌ای جان باخته‌اند.هزاران ساختمان فرو ریخته و خسارت‌های جانی و مالی فراوانی به بار آورده است.

80 کشور جهان با ارسال کمک های امدادی و اعزام نیرو به این کشور کمک کردند. جمعیت هلال احمر کشورمان نیز از روزهای ابتدایی بروز این حادثه با اعزام گروه‌های امدادی و مواد غذایی و دارویی به این کشور به یاری زلزله زدگان این کشور شتافت.

پیر حسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر نیز در هفته جاری به این کشور عزیمت کرده و از نزدیک در جریان امداد رسانی به زلزله زدگان این کشور قرار گرفت.

هماهنگی مناسبی میان تیم عملیات امدادی اعزامی ایران با مسئولان ترکیه وجود دارد

به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور تیم امدادی اعزامی ایران به ترکیه تا زمان اعلام نیاز مقامات امدادی این کشور خدمات ارائه خواهند کرد و هماهنگی مناسبی هم در این راستا با مقامات ترکیه وجود دارد. 

وی افزود: پس از اطلاع از وقوع زلزله در ترکیه برای امدادرسانی اعلام آمادگی کردیم‌ و درپی درخواست کمک از سوی این کشور تیم‌های آماده درمانی و امدادی هلال احمر را به شهرهای زلزله‌زده اعزام کردیم.

فقط پنج تا ۱۰ درصد زلزله زدگان در اردوگاه‌های اضطراری، اسکان یافته‌اند

کولیوند با بیان اینکه این مناطق به صورت کامل تخلیه شده است، افزود: فقط پنج تا ۱۰ درصد زلزله زدگان در اردوگاه‌های اضطراری، اسکان یافته‌اند.

هماهنگی مناسبی میان تیم عملیات امدادی اعزامی ایران با مسئولان ترکیه وجود دارد

وی‌ ادامه داد: با توجه به تجربه‌ای که در جمعیت هلال‌احمر وجود دارد، امیدوارم بتوانیم به صورت نظام‌مند در این مسیر قدم‌های مثبتی در راستای تسکین آلام زلزله زدگان برداریم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر، با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۴۷۰ دستگاه چادر امدادی به زلزله زدگان (۹۷۰ چادر به ترکیه و ۱۵۰۰ چادر به سوریه) ارسال شده است،گفت: ۱۴ هزار و ۹۰ تخته پتو، 5 هزار و ۱۴۷تخته موکت، ۲۵۰ بسته غذایی ۱۰ روزه، ۷۰ دست ظروف و ۱۰ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم نایلون به ترکیه و سوریه ارسال شده است.

وی ادامه داد: پنج قلاده سگ زنده‌یاب، ۱۸ دستگاه زنده‌یاب، ۱۴ دستگاه سیستم برش بتن و فولاد، ۶ دستگاه خودروی نجات و هفت دستگاه خودروی امدادی نیز برای ارائه خدمات بهتر به مناطق زلزله‌زده ارسال شدند.

راه‌اندازی مرکز هدایت عملیات جمعیت هلال‌احمر در فرمانداری شهر آدی یامان، برپایی اولین اردوگاه اسکان اضطراری با ظرفیت ۲۰۰ دستگاه چادر در منطقه آدیامان ترکیه، ارسال سومین محموله اقلام امدادی و کمک‌های بشردوستانه به وزن ۵۵ تن و راه اندازی اردوگاه اسکان اضطراری در شهر حلب سوریه به ظرفیت ۴۰۰ نفر و توزیع غذای گرم بین آسیب‌دیدگان از اقدامات مهم دیگری است که در ۶ روز گذشته توسط جمعیت هلال‌احمر کشورمان انجام شد.

براساس آماری که جمعیت هلال احمر منتشر کرد، تاکنون جست‌وجوی ۹۸ دستگاه آپارتمان تخریب شده، یافتن و کمک به خارج کردن ۶۱ نفر از افراد فوتی و کمک به خروج ۱۱ زلزله‌زده از زیر آوار از اقداماتی است که امدادگران جمعیت‌ هلال‌احمر کشورمان در مناطق زلزله‌زده کشورهای همسایه انجام داده‌اند.

حدود 2000 خدمت به زلزله زدگان ترکیه

پیمان نامدار، معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر با اشاره به خدمت رسانی تیم‌های درمان اضطراری هلال احمر ایران به زلزله‌زدگان ترکیه در قالب استقرار در بیمارستان شهر اصلاحیه گفت: در یک هفته گذشته 1869 فقره تریاژ انجام شده که بر این اساس به 136 نفر خدمات تخصصی پزشکی ارائه و 1733 نفر توسط پزشکان عمومی ویزیت شدند.

وی افزود: همچنین به 82 نفر از زلزله زدگان که دچار سوختگی شده بودند، خدمات درمانی ارائه و برای 508 نفر عمل پانسمان انجام شد. در یک هفته گذشته 192 نفر سرم تراپی، 258 فقره تزریقات، 319 عمل آتل بندی و گچ گیری و زخم های 190 بیمار بخیه زده شد.

 نامدار ادامه داد: در این بازه زمانی 97 نوار قلب و 94 اقدام به اکسیژن تراپی انجام شده تا آسیب دیدگان زلزله ترکیه روند درمان را به شکل بهتری سپری کنند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: در یک هفته گذشته 1869 خدمت دارویی و 40 فقره سونوگرافی نیز در اختیار متاثرین از زلزله ترکیه قرار گرفت و این روند برای کمک رسانی به همسایگان عزیزمان تداوم خواهد داشت.

 

اعزام دومین گروه امدادی هلال احمر به ترکیه

 گروه‌هاى واکنش سریع از هلال احمر ایران شامل ١٠ گروه ٨ نفره امدادى و درمانى همراه با وسایل و تجهیزات جست ‌و جو و نجات و اقلام زیستى به منظور کمک رسانى به مردم زلزله زده ترکیه، به این کشور اعزام شدند.

به گفته کولیوند اعزام این گروه با تماس و درخواست رئیس جمعیت هلال احمر ترکیه و با توجه به وسعت حادثه جهت کمک رسانى به مردم این کشور انجام مى‌شود.

ایران از اولین کشورهای کمک کننده به ترکیه بود

کرم کینیک،رئیس جمعیت هلال احمر ترکیه در دیدار با رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان تاکید کرد: از کمک‌های خیلی سریع هلال‌احمر ایران که جزو اولین کشورهای حاضر در مناطق زلزله‌زده ترکیه بود، قدردانی می‌کنم.

کینیک  خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه از نزدیکترین کشورها و همسایه‌ها و جمعیت‌های هلال‌احمر ایران و ترکیه نیز هر دو عضو نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر هستند. هر زمان که مردم دو کشور، تحت فشار باشند، ما با یک تلفن و در کمترین زمان به کمک هم می‌آییم.

 

هلال‌احمر ایران از قویترین و برترین جمعیت‌های ملی صلیب سرخ

وی با تاکید بر اینکه هلال‌احمر ایران از قویترین و برترین جمعیت‌های ملی عضو فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر است، افزود: سرعت عمل هلال‌احمر ایران در امدادرسانی به زلزله‌زدگان ترکیه بسیار بالا بود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر ترکیه با بیان اینکه هلال‌احمر ایران، کمک‌های خیلی خوبی برای مناطق زلزله‌زده ترکیه ارسال کرده است، افزود: ما هر زمان و هرلحظه که مشکلی داشتیم، ایران را در کنار خود احساس کرده‌ایم. نیروهای امدادی و درمانی ایران در زلزله اخیر ترکیه جزو اولین تیم‌های خدمات رسان بودند و ما و مردم ترکیه، قدردان این خدمات و زحمات هستیم.

کینیک با تاکید بر اینکه ترکیه، کمک‌ها و حمایت‌های دولت و هلال‌احمر ایران در این شرایط سخت را هیچوقت فراموش نمی‌کند، افزود: شما درگیر زلزله خوی هستید با این حال، کمک های زیادی به مردم زلزله‌زده ترکیه داشتید و ما از اینکه برادرانی چون شما داریم، شکرگزار خداوند و دعاگوی مردم ایران هستیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان نیز در این دیدار با ابراز تاسف از وقوع زلزله مهیب ترکیه و جانباختن شمار زیادی از شهروندان ترکیه‌ای گفت: با وجودی که ترکیه در مدیریت این بحران خیلی خوب عمل کرده، ایران از روز اول برای کمک به مردم ترکیه اعلام آمادگی کرد. از طرف رئیس جمهور و ملت ایران به ملت و دولت ترکیه تسلیت می‌گویم. تا زمانی که ترکیه نیاز داشته باشد، در کنار مردم زلزله‌زده این کشور خواهیم ماند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول