اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نگاه‌ها به دوشنبه سیاهِ تل‌آویو؛ رژیم اشغالگر در آستانه تظاهراتی بی‌سابقه است؟

گزارش‌های عبری حاکی از آن است که روز دوشنبه هفته آینده و همزمان با برگزاری جلسه کنست برای تصویب «اصلاحات نظام قضایی» رژیم صهیونیستی، معارضان به خیابان‌ها آمده و تظاهراتی بی‌سابقه را در سراسر سرزمین‌های اشغالی رقم خواهند زد.

نگاه‌ها به دوشنبه سیاهِ تل‌آویو؛ رژیم اشغالگر در آستانه تظاهراتی بی‌سابقه است؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هفته پیش‌رو ششمین هفته‌ای خواهد بود که شهرک‌نشینان صهیونیست و معارضان کابینه «بنیامین نتانیاهو» به میدان «کاپلانِ» تل‌آویو و نقاط دیگری از سرزمین‌های اشغالی همانند هیفا می‌آیند تا مخالفت خود با طرح کابینه برای اصلاحات سیستم قضایی را نشان دهند. روز دوشنبه که قرار است کلیات این طرح در کنست [پارلمان رژیم صهیونیستی] به رای گذاشته شود، معترضان کار را تعطیل کرده و به خیابان‌ها خواهند آمد؛ آن‌ها وعده داده‌اند که دوشنبه، روز فلج‌شدن اقتصاد رژیم صهیونیستی خواهد بود. در این گزارش ضمن نقل روایت‌هایی از مشکلات سیاسی و چالش‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در مواجهه با این اعتراضات، به واکنش‌های جهانی درخصوص این وضعیت و محیط ناامنِ تل‌‌آویو برای کنشگری خارجی اشاره خواهیم کرد.

از شنبه تا دوشنبه‌؛ روزها و شب‌های سیاه اشغالگران

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیرِ تکراری کابینه جدید رژیم صهیونیستی که از سال‌ها پیش به اتهام فساد، رشوه و خیانت در امانت تحت محاکمه قضایی قرار دارد، از ابتدای روی کار آمدنش در این دور، طرح «اصلاح سیستم قضایی» را در دستور کار قرار داده و می‌خواهد تحت هر شرایطی به تصویب اعضای کنست برساند تا او و وزرای افراط‌گرای کابینه‌اش در امنیت قضایی بمانند.

 

 

باوجود آنکه سرزمین‌های اشغالی و شهرک‌های صهیونیست‌نشین برای شش هفته متوالی صحنه تظاهرات علیه کابینه و این طرح است، نتانیاهو  قصدی برای گفت‌وگو یا عقب نشینی ندارد و قرار است که جلسه رای‌گیری درباره کلیات این اصلاحات روز دوشنبه هفته آینده در کنست برگزار شود.

 

 

 

رسانه‌های عبری گزارش دادند که در مقابل، گروه‌های سازماندهی تظاهرات شهرک‌نشینان صهیونیست سه‌شنبه، (۱۴فوریه) اعلام کردند که دوشنبه هفته آینده با برگزاری تظاهراتی سراسری در قدس و سرزمین‌های اشغالی، در مقابل ساختمان کنست تجمع کرده و اقتصاد رژیم صهیونیستی را فلج خواهند کرد. طبق گزارش پایگاه خبری «آی‌۲۴»، «موشه یعلون»، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از رهبران تظاهرات، در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «روز شنبه، تظاهرات بزرگی در کاپلان برگزار خواهد شد» و افزود: «دولت اسرائیل غیرقانونی است و پرچمی سیاه بر فراز آن به اهتزاز درآمده است».

شروط لاپید و تلاش هرتزوگ:  نتانیاهو پای به گفت‌وگو می‌نشیند؟

در میانه این درگیری‌های داخلی و در حالی که «اسحاق هرتزوگ» به عنوان رئیس رژیم صهیونیستی در تقلای یافتن راهی برای گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز بین نتانیاهو و معارضان است، مخالفان بر طبل ناسازگاری می‌کوبند. طبق گزارش پایگاه خبری «آی‌۲۴»، «یائیر لاپید» رهبر حزب «یش عتید»و رهبر معترضان و نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی که در رقابت‌های انتخاباتی به نتانیاهو باخته، قصد کوتاه آمدن ندارد و برای خالی‌کردن خیابان‌ها شرط گذاشت. او در این باره می‌گوید: من بارها گفته‌ام که هیچ نظامی نیست که نیازی به اصلاح نداشته باشد، از جمله نظام حقوقی. اما اگر می‌خواهید آن را اصلاح کنید، باید روش درستی داشته باشید!

 

 

لاپید، علاوه بر توقف فعالیت‌های قانون‌گذارانه برای ۶۰ روز، درخواست کرده تا یک کمیته حرفه‌ای به ریاست هرتزوگ در این خصوص تشکیل شود. باوجود آنکه مقرر شده تا هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی یک تیم حرفه‌ای تشکیل دهد و نکات مورد توافق تا موارد اختلافی را جمع‌آوری کند؛ اما حالا که نتانیاهو و افراط‌گرایان کابینه‌اش، روز دوشنبه را روز رای‌گیری لایحه اصلاح نظام قضایی اعلام کرده‌ و تظاهرات‌کنندگان نیز فراخوان حضور خیابانی داده‌اند، به نظر می‌رسد بساط گفت‌وگو بین کابینه و معارضان برپا نشود.

تحلیل‌های امنیتی صهیونیست‌ها: در شرایط پیچیده‌ای از ناامنی هستیم!

طبق گزارش وبگاه شبکه «المیادین» از رسانه‌های عبری، «کوبی شبتای» کمیسر پلیس رژیم اشغالگر، انتقادات شدیداللحن خود از «ایتمار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، که از نظامیان مرزبانی خواسته بود تا شهری در کرانه باختری را تخلیه کنند، نشان داد. رسانه های اسرائیلی به نقل از کمیسر پلیس اسرائیل گفته‌اند که بن‌گویر طبق دیدگاه پلیس رژیم اشغالگر و مطابق با قوانین آن‌ها عمل نمی‌کند.

 

 

براساس گزارش پایگاه خبری «اسرائیل۲۴» علاوه بر شبتای، «دورون تورگمان»، رئیس پلیس رژیم اشغالگر در منطقه قدس نیز از ناهماهنگی‌ها بین خود صهیونیست‌ها به ستوه آمده و خطاب به افسرانش اذعان کرده است: «همه ما به عنوان اسراییلی‌ها، دوران کاملاً پیچیده و مهمی را که مربوط به اسرائیل است، سپری می‌کنیم!»

 

 

علاوه بر این، پایگاه خبری «ماکان» متعلق به رژیم صهیونیسیت، در این خصوص تاکید کرد که «بیش از ۴۰۰ مقام امنیتی سابق بر این باورند که طرح اصلاحات قضایی بر اسرائیل تأثیر منفی می‌گذارد و کودتا علیه سیستم قضایی است». طبق این گزارش، مقامات تل‌اویو «از رئیس رژیم اشغالگر، اسحاق هرتزوگ، خواسته‌اند که اگر قوانین اصلاحات قضایی توسط دولت نتانیاهو تایید شد، امضا نکند». آن ها بر این باورند که «این قوانین، نهادها و دستگاه‌های دولتی را تحت سلطه اکثریت ائتلافی نتانیاهو، بدون وجود مرزی واقعی بین سه قوه، قرار خواهند داد.»

گزارش «یدیعوت آحارونوت»؛ نتانیاهوی بحران‌زده از سه جهت با کابینه‌اش درگیر است

در گزارشی که پایگاه خبری-تحلیلی «عربی۲۱» از روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» ترجمه کرده، می‌خوانیم: کابینه بنیامین نتانیاهو با سه جبهه جدید درگیری مواجه است که ثبات آن را در پرتو تشدید بحران داخلی در سرزمین‌های اشغالی تهدید می‌کنند. دایره این درگیری‌ها و اختلافات به «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی، «یوآو گالانت» وزیر جنگ، شکست‌های زودهنگام «ایتمار بن گویرِ» افراطی در تامین امنیت، و بحران پیش‌آمده نتانیاهو، رهبر حزب لیکود با جنبش «شاس» متحد خود مربوط می‌شود.

 

 

در ادامه این گزارش آمده است: در آستانه تشکیل کابینه فعلی به رهبری نتانیاهو و با مشارکت افراط گرایان، «گیدون ساعر»، وزیر مستعفی دادگستری، توئیتی را منتشر کرد که جدی گرفته نشد؛ نکته اصلی آن توئیت این بود که «واقعیتِ دشمن بزرگ، همان کابینه نتانیاهو است»! حالا روزهای کمی گذشته اما مشخص می‌شود که گفته‌های او دقیق بوده‌اند. چالش واقعی کابینه نتانیاهو و مدیریت شرایط رژیم صهیونیستی، نه مخالفان رو به رشد آن، بلکه اعضای افراطی کابینه و فروپاشی از درون است.

محیط خارجی تل‌آویو: مقاومتِ آماده، مسکوی ناراضی و آمریکای منتقد

ترسی که مقامات تل‌آویو را از فروپاشی درونی فراگرفته با وحشتی بزرگ‌تر همراه شده و آن هم، محیط ناآرام خارجی برای اشغالگران است؛ چه محیطی نزدیک، در کرانه باختری که امنیت جانی شهرک‌نشینان را سلب کرده و چه محیطی دورتر که با انتقادات سیاسی، امان کابینه نتانیاهو را بریده است. 

 

 

درخصوص محیط نزدیک اشغالگران، «سیدحین نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان به تمام ظواهر و ابعادش اشاره کرد؛ جایی که خاطرنشان کرد: وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی، بی‌سابقه است. کابینه این رژیم هم به سمت درگیری حرکت می‌کند؛ بسیاری از مسئولان این رژیم مانند [نفتالی] بنت، ایهود اولمرت و صدها مورخ صهیونیستی درباره جنگ داخلی در آن سخن می‌گویند. ما امروز در برابر مقاومت و انتفاضه واقعی فلسطین قرار داریم. کابینه کنونی [صهیونیستی] نیز احمق است و احتمال دارد سراسر منطقه را به سمت تنش سوق دهد؛ این احتمال بسیار قوی است.

 

 

در محیط دورتر تل‌آویو نیز صدایی جز صدای انتقاد و اعتراض به گوش نمی‌رسد. ایالات متحده آمریکا به عنوان حامی و بانی اول رژیم اشغالگر، در مقابل گام‌های اشتباهش کم‌آورده است؛ به طور که «جو بایدن» رئیس‌جمهور کاخ‌سفید وادار می‌شود در انتقاد از سیاست‌های نتانیاهو بگوید : « توافق در مورد تغییرات اساسی و اطمینان از پذیرش آن‌ها توسط مردم برای تداوم پیداکردن، امری بسیار مهم در اصلاحات است». از سوی دیگر و با اصرار نابه‌جای کابینه نتانیاهو در حمایت نظامی از اوکراین، نارضایتی مسکو بر فشارهای خارجی این رژیم افزوده و نگرانی‌هایش را بیشتر کرده است.

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول