اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

کاخ سفید با مقام‌های تایوان در واشنگتن دیدار محرمانه برگزار می‌کند

یک روزنامه انگلیسی گزارش کرد که کاخ سفید هفته آینده با مقام‌های تایوانی در واشنگتن دیدارهای محرمانه‌ای را برگزار خواهد کرد.

کاخ سفید با مقام‌های تایوان در واشنگتن دیدار محرمانه برگزار می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با گذشت چند ماه از سفر جنجالی «نانسی پلوسی» رئیس‌ وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان علی‌رغم هشدارهای پی‌ در پی پکن، هم‌اکنون کاخ سفید در نظر دارد هفته آینده، مذاکرات محرمانه‌ای را با «جوزف وو» وزیر خارجه تایوان و «ولینگتون کو» مشاور امنیت ملی تایوان برگزار کند.

روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» با انتشار این خبر گزارش کرد که واشنگتن به منظور جلوگیری از مواجهه با واکنش شدید چین در نظر دارد نشست با مقام‌های تایوانی را به صورت محرمانه برگزار کند.

پنج فرد آگاه از این مذاکرات محرمانه که فایننشال تایمز از آن‌ها به عنوان «کانال ویژه» یاد کرده است، می‌گویند که وو و کو ریاست هیأت تایوانی در سفر به ایالات متحده را برعهده دارند.

بر اساس این گزارش، هیأت تایوانی در صدد هستند هفته آینده با «جان فاینر» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار و گفت‌وگو کنند و آن‌طور که یکی از افراد آگاه گفته است، «وندی شرمن» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا نیز در این نشست‌ها مشارکت خواهد داشت.

مذاکرات محرمانه مقام‌های تایوانی و آمریکایی در بحبوحه روابط پرتنش چین و آمریکا برگزار می‌شود که این روابط با اقدام اخیر ایالات متحده در سرنگونی بالن چین بر فراز آسمان آمریکا پرتنش‌تر شده است.

واشنگتن مدعی شده است که بالن مذکور، جاسوسی بوده است و این در حالی است که مقام های چینی اصرار دارند که این یک بالن هواشناسی بوده است.

از طرف دیگر، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا قرار است امروز (شنبه) در حاشینه کنفرانس امنیتی مونیخ با «وانگ یی» وزیر خارجه چین دیدار کند. این در حالی است که دو هفته پیش در پی وقوع ماجرای جنجالی بالن چینی، سفر برنامه‌ریزی شده بلینکن به چین لغو شد.

این خبر در حالی منتشر شده است که روز گذشته رسانه‌ها از سفر «مایکل چیس» معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور چین تایوان خبر دادند. (جزئیات بیشتر)

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

پنتاگون همچنین در مراحل اولیه برنامه‌ریزی برای یک تور «کوین مک‌کارتی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به شرق آسیا از جمله سفر به تایوان است. در حالی که «نانسی پلوسی»، رئیس قبلی مجلس نمایندگان آمریکا ماه اوت چین را به چالش کشید و به سفر خصمانه به تایوان رفت، پنتاگون برای تکرار این سفر از سوی مک‌کارتی، در حال کار به روی لجستیک امنیتی این سفر و  پاسخ مورد انتظار پکن است که تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول