اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

خرید جنگنده نسل پنجم توسط امارات متحده عربی قوت گرفت

منابع رسانه‌ای ازمذاکرات آمریکا و امارات متحده عربی در زمینه فروش جنگنده‌های «اف-35» حین برگزاری نمایشگاه دفاعی در «ابوظبی» خبر دادند.

خرید جنگنده نسل پنجم  توسط امارات متحده عربی قوت گرفت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی منابع رسانه‌ای روز یکشنبه گزارش کردند که امارات متحده عربی و آمریکا ممکن است مذاکرات خود را در زمینه  فروش جنگنده‌های «اف-۳۵» حین برگزاری در نمایشگاه دفاعی «ایدکس ۲۰۲۳» که روزهای آینده در «ابوظبی» آغاز می‌شود، از سر گیرند.

به نوشته وبگاه دیفنس «میرر» آمریکا قصد داشت پیشتر طی قراردادی ۲۳ میلیارد دلاری ۵۰ جنگنده اف-۳۵ ، ۱۸ پهپاد «ام کیو-۹» و مهمات پیشرفته را به امارات ارسال کند، اما در دسامبر ۲۰۲۱ این مذاکرات متوقف شد.

بر اساس این گزارش، امارات با استناد به الزامات فنی، شرایط عملیات مستقل و تجزیه و تحلیل هزینه و فایده از مذاکرات خرید اف-۳۵ منصرف شده بود. با این حال، یک مقام آمریکایی در آن برهه گفته بود که مذاکرات برای جنگنده اف-۳۵ ممکن است در آینده دوباره آغاز شود.

برخی منابع گفته‌اند که ایالات متحده خواهان پایان دادن رابطه امارات با شرکت «هوآوی» چین است که قرارداد خدمات مخابراتی جی-۵ را با این کشور منعقد کرده است.

یک منبع آگاه گفت: «با قوی شدن خدمات جی-۵ هوآوی در امارات متحده عربی، این معامله ممکن است تقریبا غیرقابل برگشت باشد. در هر صورت، دو طرف باید راه حلی برای رفع نگرانی واشنگتن بیابند.»

گفته می‌شود در جریان نشست اخیر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، نشانه‌هایی مبنی بر گفت‌وگوهای دو طرف بابت مسائل دفاعی صورت گرفته است.

پیشتر انتشار اخباری درباره احتمال فروش جنگنده‌های اف -۳۵ آمریکا به امارات، انتقادهایی را در داخل رژیم صهیونیستی که همواره در تلاش برای حفظ برتری نظامی خود در منطقه است، برانگیخته بود. قانون آمریکا حفظ برتری نظامی رژیم صهیونیستی بر کشورهای عربی را تضمین می‌کند حال آنکه مسئولان آمریکایی می‌گویند این برتری صرف‌نظر از فروش جنگنده‌های اف- ۳۵، حفظ خواهد شد.

ارتش کشور کوچک امارات به ویژه نیروی هوایی این کشور به شدت به تجهیزات آمریکایی متکی است، با این حال اخیرا مقام‌های اماراتی خواستار خرید برخی تجهیزات روسی شده‌اند.   یک مقام ارشد نظامی امارات متحده عربی پیشتر از تمایل کشورش برای خرید جنگنده نسل پنجم خبر داده بود.

«راشد الشمسی» معاون نیروی هوایی امارات متحده عربی در نشستی در جمع خبرنگاران اظهار داشته بود: «ما به فن آوری جدید علاقه‌مند هستیم و بنابر این در اختیار داشتن جنگنده نسل پنجم موردی است که به نفع نیروی هوایی و پدافند امارات است» (جزئیات بیشتر).

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول