اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مازندران

روایت تلاش بی‌وقفه یک دهه شصتی/ این نخبه با دعوت‌نامه‌ها مردد نشد!

«محسن زندی» نخبه بسیجی مازندرانی می‌گوید: دعوت‌نامه‌های مختلفی داشتم، ولی هیچ‌گاه دچار تردید نشدم که لغزشی در دلم ایجاد شود و حتی به مهاجرت فکر کنم، چرا که دوست دارم در کشورم رشد کنم و اگر نفعی است به کشورم برسد.

روایت تلاش بی‌وقفه یک دهه شصتی/ این نخبه با دعوت‌نامه‌ها مردد نشد!

خبرگزاری فارس مازندران ـ زهرا طاهری پرکوهی| این سخن که شکست مقدمه پیروزی است را زیاد شنیدیم اما کارآفرینان موفق این واژه را به عینه لمس کردند؛ شاید برخی فکر کنند افرادی که امروز در جایگاه بهترین کارآفرینان درحال فعالیت هستند تجربه شکست را نداشتند اما باید گفت آنان شاید تلخ‌ترین و بیشترین شکست‌ها را تجربه کردند و موضوع کلیدی موفقیت آنان همین شکست‌ها بودند که توانستند با اراده محکم خود بر همه این تجربه‌های تلخ پایان دهند. 

افراد موفقی را می‌شناسیم که بعد از اتمام شکست‌ها برای رسیدن به موفقیتی بزرگ پلی محکم ساختند و باانگیزه و قدرت بیشتری برای رسیدن به آرزوهای بزرگ خود حرکت کردند. 

در این گزارش فارس به سمت جوانی رفته که فارغ از زندگی پرهیاهوی امروزی فکر خود را تنها به تولید متمرکز کرده و توانسته با پشتکار در این مسیر علاوه بر پایان دادن به واردات دست رد به سینه اجنبی بزند.

محسن زندی با مدرک تحصیلی دکترای رشته مهندسی مواد و متالوژی به‌عنوان مدرس در دانشگاه و مدیر واحد صنعتی در بخش صنعت فعالیت دارد. 

وی با پشتکار و تلاش توانست اختراعی در زمینه تولید مواد دیرگداز یا نسوز با استفاده از ترکیبات آلومینا سیلیکاتی با افزدونی نانو ذرات الی و غیرالی برسد. 

*روایت پشتکار یک دهه شصتی

اختراع وی در صنایع کاربرد دارد، در این زمینه یکی از موضوعاتی که در تولید محصولات نسوز مورد توجه است تحمل دمای بالا است که این مهم به همت و پشتکار این جوان دهه شصتی محقق شده است. 

محسن زندی این نخبه مخترع مازندرانی در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: مواد دیرگداز یا نسوز با استفاده از ترکیبات آلومینا سیلیکاتی با افزدونی نانو ذرات الی وغیرالی قادر به تحمل دمای بالای ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد هستند. 

موضوع مهم وجه تمایز این محصول با مشابه خارجی است که با وزن به مراتب سبک‌تر، از استحکام بالاتر و مقاومت به شوک حرارتی بسیار بالاتر برخوردار است. 

این نخبه بسیجی بیان می‌کند: همچنین افزودن نانو ذرات باعث بهبود دیرگدازی تحت بار شده و دمای پخت محصولات نسوز را به‌طور قابل توجهی کاهش داده که این امر باعث کاهش قابل توجه مصرف انرژی می‌شود. 

یکی از مشکلات مهم تولیدکنندگان قطعات نسوز در کشور  نداشتن کوره دمای بالا برای پخت این محصولات است که استفاده از تکنولوژی نانو توانست پخت یا زینترینگ این مواد را در دماهای پایین‌تر میسر کند. 

زندی تصریح می‌کند: این مواد در کوره‌های صنعتی در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله کوره‌های صنعت پتروشیمی مانند الفین و متانول، کوره‌های احیا و گندله‌سازی صنعت فولاد، کوره‌های شاتل و تونلی صنایع سرامیک، چینی بهداشتی و چینی مظروف، سیکلون‌های صنایع سیمان، بویلر‌های حرارتی نیروگاه‌ها، کوره‌های ازمایشگاهی مافل است. 

*هدفم باز کردن گره صنعت بود

با توجه به مشکلات موجود در این صنعت در کشور، یکی از دغدغه‌های اصلی این بود که این محصول را معمولا وارد می‌کردند و مشابه محصول از شرکت فرانسوی بود که با توجه به تحریم‌های اتفاق افتاده این قطعات در اختیار صنایع نادر قرار نمی‌گرفت به همین‌ دلیل در این زمینه ورود پیدا کردم و مهم برایم  ضریب حرارتی بالا،  شوک‌پذیری و از همه مهم‌تر پخت این محصولات با تحمل دمای بالا بوده و از آنجایی که در این صنعت بودم تصمیم گرفتم روی این مشکل کار کرده و گره صنعت‌گران این حوزه را باز کنم. 

وی اظهار می‌کند: در بازده یک ساله بین ۱۲ تا ۱۴ ماه روی این موارد کار کردم تا بتوانم ضعف‌ها را از میان بردارم و باتوجه به تست‌های انجام شده موفق شدم به نتایج دلخواه برسیم. 

*۱۴ ماه روی هدفم متمرکز شدم

طی این ماه‌ها آرام و قرار نداشتم فکر و ذهنم را روی هدفم متمرکز کردم  البته به اعتقادم کار کردن در واحدهای صنعتی با توجه به تخصص و رشته‌ای در این مقطع تحصیلی ارشد و دکترا مرتبط با مواد نسوز بود باعث شد به هدفم برسم و همین موضوع موجب شد واردات این محصول از بین رود و جلوی خروج ارز از کشور گرفته شد. 

این نخبه بسیجی ادامه می‌دهد: در حال حاضر تولید این محصول هم توانسته گرهی از بحث اشتغال هم باز کند؛ به‌طوری‌که ۵۵ نفر از جوانان مشغول به کار هستند

*دست رد به واردات

اختراع این محصول و دست رد به واردات حسن دیگری هم داشت و آن اینکه این پیام را به همراه داشت که بی‌نیازی کشور و نیاز به محصول با کیفیت بالاتر را می‌توانیم به منئصه ظهور برسانیم. 

زندی می‌گوید: با توجه به اینکه تولید این محصول نیاز به متالوژی خاص دارد و در دسترس همگان نیست ولی تقریبا با دست خالی و کمترین امکانات توانستیم به هدف برسیم و این مهم و شعار را که شکست پل پیروزی است، محقق کرد و همین شعار مهم را در تک تک مراحل زندگی لحاظ کردیم. 

نهادینه‌سازی شعار شکست پل پیروزی در زندگی به‌ویژه در بحث تحقیقات یک اصل است و ما هم سعی کردیم از شکست‌ها ناامید نشویم و  برخی اوقات نتیجه مطلوب نمی‌گرفتیم اما ناامید نمی‌شدیم و این مسیر را با تمام توان ادامه دادیم. 

 

*دعوت‌نامه‌های مختلف مرا مردد نکرد

وی خاطرنشان می‌کند: دعوت‌نامه‌های مختلفی داشتم اواخر کشور بلغارستان و قبلا هم کشورهای مجارستان و آلمان ولی هیچ‌گاه دچار تردید نشدم که لغزشی در دلم ایجاد شود و حتی به مهاجرت فکر کنم، چرا که دوست دارم در کشورم رشد کنم و اگر نفعی است به کشورم برسد؛ ما ایرانی هستیم اولویت کارهای من نخست کشور خودم است ۱۰۰ در صد هم این راه را ادامه می‌دهم و دوست دارم اندک پژوهش در این راه به‌دست آوردم در راه پیشرفت و توسعه کشور خودم باشد. 

واقعا همیشه بزرگ‌ترین دغدغه‌و آرزویم این است مسؤولانی در جاهای مختلف سمت دارند اولا تخصص لازم داشته باشند به‌ویژه مسؤولانی که با صنعت و اشتغال جوانان ارتباط دارند تا در دنیا حرف اول برای گفتن داشته باشیم. 

واقعا همیشه بزرگ‌ترین دغدغه‌و آرزویم این است مسؤولانی در جاهای مختلف سمت دارند اولا تخصص لازم داشته باشند به‌ویژه مسؤولانی که با صنعت و اشتغال جوانان ارتباط دارند تا در دنیا حرف اول برای گفتن داشته باشیم. 

*ضرورت حمایت از جوانان

وی یادآور می‌شود: اگر مشکلاتی هست، که هست باید مسؤولان مشکلات را رفع کنند و امید را به زندگی جوانان برگردانند تا جوانان دیده شوند و آرزوی‌مان این است که مسؤولان توجه ویژه‌تری کنند و این حمایت‌ها بیشتر صورت گیرد این دعایی که همیشه انجام می‌دهم ولی متاسفانه برخی وظیفه خود را درست انجام نمی‌دهند.

*حرف دل نخبه بسیجی

تنها جایی که آزرده خاطر می‌شوم یک‌سری برخوردهایی هست که ادم‌های غیرمتخصص مرتبط با کار و رشته ما انجام می‌دهند و علاوه بر اینکه تخصص ندارند، حتی مشاوره را هم قبول ندارند و  سنگ‌اندازی می‌کنند و برای گرفتن مجوز مسیرها را پیچیده می‌کنند که موجب کلافه شدن جوانان در برخی از ادارات استان می‌شود. 

 یک‌سری برخوردهایی هست که ادم‌های غیرمتخصص مرتبط با کار و رشته ما انجام می‌دهند و علاوه بر اینکه تخصص ندارند، حتی مشاوره را هم قبول ندارند و  سنگ‌اندازی می‌کنند و برای گرفتن مجوز مسیرها را پیچیده می‌کنند که موجب کلافه شدن جوانان در برخی از ادارات استان می‌شود. 

زندی در پایان توصیه به همه جوانان این است هیچگاه ناامید نشوند همیشه سعی کنیم تخصص و علاقه، در وجودشان شکوفا شود و در این مسیر هم هیچ‌گاه با برخورد نامناسب برنگردند و به مسیر خود ادامه دهند؛ مطمئن باشند بعد از هر سختی، آسانی است. 

*ناامیدی برای جوان سم است

در هر رشته‌ای می‌توان نخبه بود به کشور و مردم کمک کرد، فقط باید فعل خواستن را صرف کرد مسلما یک مسیر هموار نخواهد بود ولی مهم این است در فرازونشیب‌ها ناامید نشویم، چرا که ناامیدی برای جوان سم است  تا بتوان به هدف که همان قله است، برسیم. 

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول