اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

داخلی‌سازی صنعت لوازم خانگی از شعار تا عمل/ شرکت دانش بنیانی که لوازم خانگی را به اینترنت اشیاء متصل کرد

برخی از شرکت‌های داخلی صنعت لوازم خانگی توانسته اند با هوشمندسازی قطعات الکترونیکی به سامانه اینترنتی متصل شوند و پنج سرویس به صاحبان کسب و کار ارائه دهند و برای گسترش فعالیت‌های خود نیازمند رفع مشکلات در حوزه‌های صادرات و واردات هستند.

داخلی‌سازی صنعت لوازم خانگی از شعار تا عمل/ شرکت دانش بنیانی که لوازم خانگی را به اینترنت اشیاء متصل کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، بیش از ۱۱ ماه از شعار نورانی امسال رهبر معظم رهبری مبنی بر «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» می‌گذرد و در این زمینه در کشور اقداماتی صورت گرفته گرچه تا تحقق کامل این فرمایش رهبر فرزانه انقلاب فاصله وجود دارد اما حرکت‌ها و گام‌هایی در حال انجام است که می تواند در پیاده سازی این شعار تاثیرگذار باشد.

شرکت‌های دانش بنیان متعدد و متنوعی در کشور وجود دارد که در زمینه صنعت لوازم خانگی حرف های بسیاری برای گفتن دارند.

شرکت های دانش‌بنیان‌ می توانند تحول صنعت لوازم خانگی را رقم بزنند و نیازهای این حوزه را در داخل تامین کنند اما نیازمند توجه بیش از پیش دولت هستند.

اتصال قطعات الکترونیکی به سامانه اینترنتی اشیاء

هادی قذاقی مدیرعامل یک گروه صنعتی و دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به آغاز فعالیت این شرکت از سال 97 در زمینه اینوِرترهای هوشمند لوازم خانگی برای هواسازها، کولرهای آبی، یخچال‌ها و ماشین‌ لباسشویی می‌گوید: اینوِرترهای کاهش مصرف انرژی لوازم خانگی مذکور، محصول دانش‌بنیانی است که فرایند طرح تحقیق و توسعه آن از سال 97 شروع شده و از سال گذشته به تعداد 15 هزار اینوِرتر تجاری سازی و به صورت واقعی راهی بازار شده است.

وی فعالیت این شرکت صنعتی و دانش بنیان را در زمینه هوشمندسازی لوازم خانگی و قطعات الکترونیکی که می‌تواند محصول را برای لوازم خانگی مانند کولرهای آبی، یخچال‌ها، فِرهای برقی و سایر سیستم‌های لوازم خانگی هوشمند کند، ذکر و می‌افزاید: تفاوت قطعات الکترونیکی با دیگر قطعات در این است که می‌توانند به سامانه اینترنتی اشیاء از طریق وای‌فای و سیم کارت متصل شوند، جدای از ساخت و طراحی قطعات الکترونیکی هوشمندسازی لوازم خانگی، پلتفرم‌ IOT  که مخصوص لوازم خانگی است که در نمایشگاهی رونمایی شده و این پلتفرم، یک پلتفرم هوشمند است که برای اینترنت اشیاء در ایران بومی سازی شده است.

این مدیرعامل ادامه می‌دهد: این پلتفرم مخصوص شرکت‌های لوازم خانگی است که مانند پلتفرم های سفر درون شهری، رانندگان و مسافران را به هم وصل می‌کند یعنی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان لوازم خانگی را به هم مرتبط می‌کند و شرکت‌های لوازم خانگی می‌توانند از مزیت‌هایی همچون خدمات پس از فروش از طریق فرایندهای اینترنتی و خیلی آسان مطلع شوند، با سیستم را از راه دور کنترل کنند و در واقع برای کنترل و مانیتورینگ مصرف انرژی هم می‌شود از این پلتفرم استفاده کرد.

مدیرعامل این گروه صنعتی و دانش‌بنیان با بیان اینکه دانش فنی بسیاری از قطعات مختلف لوازم خانگی نظیر بوردهای الکترونیکی و خیلی از محصولات دیگر در ایران وجود دارد، اضافه می‌کند: در زمینه بوردهای الکترونیکی هم دانش فنی و هم فن‌آوری وجود دارد، در زمینه کمپرسور یخچال دانش فنی وجود دارد اما فن‌آوری آن نیست و شاید سرمایه‌گذاری هنگفتی نیاز داشته باشد؛ ورود در یک سِری از قطعات مانند قطعات الکترونیکی لوزام خانگی کاملا امکان‌پذیر است، مزیت رقابتی دارد و در بحث هوشمندسازی در این زمینه شرکت‌های چینی و کره‌ای قادر به انجام فرآیند هوشمندسازی در ایران نیستند.

طبق اذعان قذاقی؛ در زمینه قطعات وارداتی هم امکان اِعمال فرآیند هوشمندسازی، اشتغالزایی و ارزآوری وجود دارد و هم  برای قطعاتی که فن‌آوری در آن وجود ندارد می‌توان با واردکنندگان کالا در ایران مذاکره کرد و به جای اینکه 100 درصد و کامل وارد کنند قطعات کالا به تدریج در ایران رسوخ یابد و دولت گام به گام برای عمق داخلی‌سازی قطعات وارد شده واردکنندگان را الزام به این اقدام کند.

وی بیان می‌کند: در برخی از صنایع لوازم خانگی همچون کولر آبی تمام قطعات آن در ایران تولید می‌شود، در خصوص تلویزیون 20 درصد قطعات در کشور تولید می‌شود و می‌توان در افزایش قطعات داخلی هم گام برداشت.

این مدیرعامل با ذکر اینکه در خصوص تعرفه‌های وارداتی أخذ تصمیمات عجولانه، برای مدیریت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان لوازم خانگی کشور عاقلانه نیست، معتقد است: این تصمیمات اصل کار را زیر سوال می‌برد و اگر ایده خوبی هم وجود داشته باشد روش اجرایی عجولانه و غیرصبورانه آن ایده را ازبین می‌برد.

مدیرعامل این گروه صنعتی و دانش‌بنیان می‌افزاید: بعد از خروج ال جی و سامسونگ از کشور به وضوح مشاهده می‌شود که تیراژ مصرف و تقاضا به شدت بالا رفته و اگر فضای رقابتی منصفانه وجود داشته باشد تولیدکنندگان ایرانی در کلاس تولیدکنندگان محصولات خارجی، جنس تولید می‌کنند. در خصوص لوازم خانگی محصولات مشابه‌ ایرانی جایگزین محصولات خارجی شده که اتفاق مثبتی است.

ارائه سرویس‌های مختلف به صاحبان کسب و کار توسط یک گروه صنعتی

این گروه صنعتی که فعالیت خود را از سال 96 با ارائه مشاروه به شرکت‌های هیمالیا و ماموت آغاز کرده و به تدریج بر تعداد شرکت‌ها افزوده شده، یکی از مجموعه‌هایی است که در مرحله دانش بنیان شدن قرار دارد اما هنوز به عنوان دانش بنیان به ثبت نرسیده است.

این گروه تولیدکننده انواع ماشین‌آلات تزریق فوم در صنعت یخچال و پانل و قطعات یدکی در این صنایع است و سرویس‌های پنجگانه به صاحبان کسب و کار ارائه می‌دهد.

پیمان انجیدنی مدیر گروه یک واحد صنعتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: مدیریت دارایی‌های مجموعه و رساندن دستگاه‌ها و تجهیزات به سطح قابلیت‌ها و کارآیی ممکن آنها به سطح بهره‌وری تعریف شده، ارائه مشاوره در خصوص قطعات یدکی که بسیاری از قطعات، نمونه داخلی و حتی مزیت رقابتی با نمونه خارجی دارند و انتخاب صحیح مواد اولیه و هم ‌افزایی بین ماشین‌آلات با مواد اولیه فوم و با استفاده از دانش فنی و تخصص موجود به صاحبان کسب و کار از دیگر سرویس‌های این گروه صنعتی است.

وی می‎‌‌افزاید: شناسایی قطعات مستهلک پیش از توقف خط کارخانه و تعمیر و جایگزینی آنها پیش از وارد شدن ضرر هنگفت و تشکیل گروه آکادمی مبنی بر آموزش تخصصی از پایه تا سطوح بالا به کارشناسان فنی کارخانجات به صورت هفتگی از دیگر خدمات این گروه صنعتی است.

این مدیرعامل با اشاره به حضور در سمینارهای مختلف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ثبت این گروه صنعتی به عنوان شرکت دانش‌بنیان و عدم موفقیت تاکنون در زمینه تحقق این مهم ادامه می‌دهد: به طور مشخص وقت و انرژی مجموعه این گروه صرف تولید قطعات با کیفیت می‌شود تا بتواند مشکل کشور را حل کند که نیازمند حمایت حاکمیت است.

انجیدنی هدف این گروه صنعتی را کمک به صرف منابع کمتر و آسیب کمتر به محیط زیست به عنوان مسئولیت اجتماعی و تولید محصول باکیفیت تر توسط شرکت‌های لوازم خانگی ذکر و اضافه می‌کند: در دو بخش قطعات و ماشین‌آلات فعالیت می‌کنیم؛ نخست قطعات که عموم قطعات را شامل می‌شود و برخی برای اولین بار است در ایران تولید می‌شود و دیگری ماشین‌آلات که به صورت تخصصی در حوزه خط مونتاژ یخچال فعالیت می‌کنیم و در زمینه شارژ مولد یخچال یا تست قبل و بعد از یخچال را تولید، تعمیر و آزمایش آنها هم فعالیت داریم.

نیازهای داخلی و صادراتی شرکت‌های دانش بنیان رفع شود

محمدمسعود حق‌شناس مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان و تولیدکننده انواع تجهیزات الکترونیکی در صنعت لوازم خانگی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار می‌کند: در این شرکت مرحله ایده‌پردازی و طراحی اولیه تا نمونه‌سازی و تامین قطعات تولید انبوه انجام می‌شود. هر چه مصرف‌کننده انرژی در فضای خانه و به ویژه آشپزخانه نیاز دارد و استفاده می‌کند اعم از هود، انواع فر، مینی فر(تستر)، اجاق گازهای برقی، یخچال و لباسشویی و کولر در این شرکت تولید می‌شود.

وی می‎افزاید: برای اینکه از شرکت‌های داخلی در زمینه‌های مختلف حمایت شود لازم است نیازهای داخلی و حتی نیازهای صادراتی آنان برطرف شود و مکانیزم دقیق در خصوص قطعات وارداتی لوازم خانگی شکل بگیرد.

این مدیرعامل بر این نظر است که باید قطعات وارداتی لوازم خانگی با کمترین تعرفه وارد شود و مانند تجربیات صنعت خودرو نباشد که بحث رقابت‌پذیری با شرکت‌های خارجی با تعرفه بسیار سنگین از بین برود بلکه لازم است محصول وارداتی تعرفه معقول و منطقی داشته باشد چرا که با قیمت‌گذاری دستوری کاری انجام نمی‌شود و برای مصرف‌کننده نهایی و تولیدکننده خروجی هم نخواهد داشت که سبب می‌شود مکانیزم بازار آزاد هم راه خودش را پیدا کند و رقابت سالم بین تولیدکنندگان برقرار باشد.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، هر چقدر هم در زمینه لوازم خانگی داخلی‌سازی کنیم بسیاری از قطعات الکترونیکی و سایر قطعات را می‌شود از کشورهای دیگر وارد کرد. پیش بردن صنعت لوازم خانگی با داخلی‌سازی 100 درصدی غیرمنطقی به نظر می‌رسد و باید درصد را تا جایی که می‌شود افزایش داد.

حق‌شناس سرمایه در گردش، وضعیت اقتصادی نامطلوب و تاثیر آن بر مشتریان برای خرید اقلام و اعطای چک مدت‌دار مشتریان به شرکت‌ها را از مشکلات پیش روی این حوزه برمی‌شمرد و می‌گوید: اگر بخواهیم از کشورهای خارجی قطعه لوازم خانگی خریداری کنیم باید به صورت نقدی پرداخت کنیم این در حالی است که باید تسهیلات مناسب البته ارزان‌قیمت و تنفس‌دار و با عدد منطقی به شرکت‌ها اعطا شود تا گره‌ای از مشکلات آنان گشوده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت‌های موجود در بین تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی، فراهم آوردن شرایط مورد نیاز و هموارسازی مسیر فعالیت در این بخش، در رونق گرفتن حداکثری بازار محصولات داخلی تاثیرگذار خواهد بود و حتی می توان با برنامه ریزی و اقدامات هدفمندتر، فتح بازارهای خارجی را مدنظر قرار داد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول