اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کارشناس مسائل اوراسیا: اوکراین، تله‌ای ژئوپلتیک برای تضعیف روسیه است

یک کارشناس مسائل اوراسیا معتقد است که کشورهای غربی، اوکراین را به عنوان یک تله ژئوپلتیک برای روسیه در نظر گرفته‌اند و برای تضعیف استراتژیک روسیه برنامه‌ریزی کرده‌اند.

کارشناس مسائل اوراسیا: اوکراین، تله‌ای ژئوپلتیک برای تضعیف روسیه است

به گزارش باشگاه خبرنگاران توانا، در حالی وارد دومین روز از سال نخست جنگ در اوکراین شده‌ایم که روسیه به هدف‌های خودش در این «عملیات ویژه نظامی» دست پیدا کرده است. روس‌ها تا قبل از این درگیری در چندین نوبت مذاکرات گسترده‌ای را با کشورهای اروپایی و آمریکا و حتی اوکراین، انجام داده بودند و خواسته‌های خود را به طور شفاف مطرح کرده بودند، اما پس از تحرک‌های ضد روسی کشورهای غربی به ناچار وارد این جنگ شدند.

از نخستین روزی که این جنگ شروع شد، روس‌ها یک هدف مهم را به کشورهای غربی اعلام کردند. آن‌ها درخواست کردند که ناتو پشت مرزهای روسیه نیاید. این موضوعی است که روس‌ها پیش از شروع جنگ هم با آمریکایی‌ها مطرح کرده بودند. در آخرین درخواستی که از سوی روس‌ها به آمریکا پیش از شروع جنگ مطرح شد، هیأتی از آمریکا به رهبری وندی شرمن قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا، با روس‌ها ملاقاتی کردند. زمانی که شرمن از جلسه بیرون آمد، خبرنگاران از او پرسیدند که آیا توافقی با روس‌ها مبنی بر عدم گسترش ناتو به شرق انجام شد؟ شرمن در پاسخ گفت که «آمریکا هرگز در خصوص منافع ملی خودش با احدی مذاکره و توافق نمی‌کند» این‌ موضوعات را مهدی خورسند در گفت‌وگو با خبرنگار توانا، می‌گوید.

مهدی خورسند، کارشناس مسائل اوراسیا، عنوان‌ می‌کند: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آمریکایی‌ها همواره به دنبال گسترش ناتو به شرق بودند. به همین سبب روس‌ها چاره‌ای جز انجام «عملیات ویژه نظامی» نداشتند. این در حالی بود که روسیه در نظر نداشت جنگی را علیه اوکراین، شروع کند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، در روزهای نخست شروع جنگ، سه شرط برای اوکراین گذاشت. اگر این سه شرط عملی می‌شد، روس ها به جنگ پایان می‌دادند.


مهدی خورسند، کارشناس مسائل اوراسیا

او می‌افزاید: شرط نخست این بود که اوکراین باید استقلال کریمه را به رسمیت بشناسد. دوم آنکه خودمختاری لوهانسک و دونتسک یعنی منطقه دونباس را به رسمیت بشناسد. سومین شرط این بود که اوکراین باید خلع سلاح شود و تعهد دهد که عضو ناتو نخواهد شد. منظور روس‌ها از خلع سلاح اوکراین این است که هیچ‌گاه به پایگاهی علیه روسیه تبدیل نشوند. وگرنه منظور این نیست که سلاح یا اینکه ماهیت دفاعی نداشته باشند.

این کارشناس مسائل روسیه، عنوان می‌کند: زمانی که اوکراین خواسته‌های روسیه را نادیده گرفت، روس‌ها چاره‌ را در ایجاد یک منطقه حائل میان خود و اوکراین دیدند. به همین سبب روسیه برای آنکه یک منطقه حائل میان خود و ناتو ایجاد کند، از شمال شرق تا جنوب شرق اوکراین را به عنوان یک منطقه حائل به خاک خود الحاق کردند.

خورسند تصریح می‌کند: روس‌ها اکنون در حال حراست از این مناطق الحاقی هستند. به نظر من روسیه به هدف خودش در این جنگ رسید. این کشور هیچگاه به دنبال اشغال کل اوکراین نبود، اما دغدغه امنیتی داشت. روسیه همواره به دنبال رفع این دغدغه امنیتی بوده است. اگر اوکراین از ابتدا موارد نگرانی روسیه را برطرف می‌کرد و روسیه را تحریک نمی‌کرد احتمال این وجود داشت که با آسیب کمتری این تنش به پایان رسد.

کارشناس مسائل روسیه و اوکراین معتقد است که جنگ طولانی خواهد شد و در این باره عنوان می‌کند: اگر به کنفرانس امنیتی مونیخ و ادعاهایی که سران اروپایی مطرح کردند را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که جنگ در آینده‌ای نزدیک به پایان نخواهد رسید. اولاف شولتس صدر اعظم آلمان، خطاب به افرادی که نسبت به پایان جنگ در آینده‌ای نزدیک خوشبین هستند، اعلام کرد که آنان کار اشتباهی می‌کنند که خوشبین هستند و گفت که احتمال اینکه در آینده‌ای نزدیک این جنگ به پایان برسد، خیلی ضعیف است. این موضوعات نشان می‌دهد که کشورهای غربی، اوکراین را به عنوان یک تله ژئوپلتیک برای روسیه در نظر گرفته‌اند و برای تضعیف استراتژیک روسیه برنامه‌ریزی کرده‌اند.

خورسند با اشاره به گسترش دامنه جنگ در آینده تصریح می‌کند: اگر روزی قرار شد که این جنگ به پایان برسد یا آتش بس ایجاد شود روس‌ها بدون اینکه این منطقه حائل را از دست بدهند وارد فضای مذاکره خواهد شد چرا که برای روس ها مهم است که در مجاورت ناتو قرار نگیرند. من معتقدم که بعد از این پازل باید منتظر چالش‌های ژئو پلتیکی دیگر برای منتقدان نظم تک هژمونی جهانی به رهبری آمریکا در دنیا باشیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول