اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

بخشودگی دانشجویان خاطی براساس عفو رهبری

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور گفت: تلاش ما این است که بخشودگی، تعلیق، تخفیف برای دانشجویان لحاظ شود تا دقیقاً بتوانیم براساس منظومه فکری مقام معظم رهبری برای دانشجویان عزیزمان این فرصت را فراهم کنیم تا از این بخشودگی استفاده کنند.

بخشودگی دانشجویان خاطی براساس عفو رهبری

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان کشور در نشست خبری صبح امروز گفت: امروز اولین جشنواره قرآنی، فرهنگی هنری برگزار می‌شود تا استعدادها و توانایی‌های دانشجویان را در حوزه شاهد ایثارگر شناسایی کنیم و از ظرفیت‌های آنها در جامعه هنری، فرهنگی و قرآنی کشور استفاده شود. در این برنامه بخش‌اول قرانی که بحث قرائت و حفظ قران است را داریم، بخش دوم معرفی است که شامل احکام، معارف و اعتقادات و بخش سوم فرهنگی هنری است که شامل خوشنویسی، عکاسی، فیلم کوتاه، تصویرگری و طراحی پوستر است راگنجانده‌ایم.

وی به اولین جشنواره ملی سلامت اشاره کرد و گفت: این جشنواره فردا در تالار فردوسی دانشگاه تهران با حضور وزیر علوم برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور اضافه کرد: تا سال گذشته بحث این بود که صرفا با شیوهای درمانی و واکنشی نمی‌شود بحث مربوط به حوزه سلامت را هدف گرفت و اطمینان پیدا کرد که زیست سالم دانشجویی در حوزه دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد و این به این معنی نیست که اتفاقات بدی در جامعه دانشگاهی می‌افتد. نه؛ مثل کل جامعه است و در حوزه دانشگاهی ممکن است با یکسری آسیب‌ها و مشکلات مواجه باشیم و برای اینکه آنها را درمان کنیم و بتوانیم زیست دانشجویی را ترویج کنیم نیازمند تغییر در نگرش‌ها ور رویکردها هستیم.

داداش‌پور گفت: از ابتدا سعی کردیم از حوزه درمان به حوزه پیشگیری حرکت کنیم و به جای اینکه فقط افراد آسیب دیده را بینیم سعی کردیم تمام جامعه هدف ما تمام دانشجویان کشور باشند؛ بنابراین جشنواره ملی سلامت در همین فضای ذهنی شکل گرفت و متولد شد. تمام تلاش‌مان ما بر این است در مداری حرکت کنیم و پیش برویم که غایت این کار سبک زندگی سالم در حوزه دانشجویی دانشگاه‌های کشور باشد.

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور افزود: بحث سبک زندگی هم به مشاوره سلامت اضافه شد که صرفاً درمان یا درمانگری را هدف نگرفته باشیم. برای این کار جشنواره سلامت، سلامت برای همه دانشجویان در تمام دانشگاه‌های کشور هدف اصلی ما است یعنی پیشگیری و توجه به زیست سالم دانشجویی توجه به اینکه به سمت دانشجویان برویم و از آنها استقبال کنیم.

وی گفت: باید فرهنگ مراقبت فردی و اجتماعی را گسترش دهیم که یکی از اقدامات جشنواره ملی سلامت است. دانشجویان باید بتواند به بحث خودمراقبتی در حوزه‌های فردی، اجتماعی و فرهنگی کنند و هم به ترویج مفاهیم در حوزه دانشگاه‌های کشور؛ به همین دلیل بحث کانون همیاران سلامت دانشجویان برای ما مهم و کلیدی تلقی شد.

داداش‌پور گفت: باید دانشجویان خلاق، ماهر و خوش فکر را شناسایی و تجمع کنیم و از ظرفیت‌های فکری، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای آنها برای تبلیغ و و ترویج فکر درست در سالن دانشجویی استفاده کنیم و جشنواره ملی سلامت با همین هدف متولد شده تا بتواند در این حوزه کشف استعدادهای برتر را داشته باشد و در حوزه سلامت و دانشجویی گامی برداشته باشد.

* تدوین دستورالعمل عفو دانشجویان در حوادث اخیر

معاون وزیر علوم درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در مورد عفو اخیر مقام معظم رهبری در حوزه دانشجویی گفت: فکر می‌کنم بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم تا دانشجویان از همان منظری که منظومه فکری رهبری در بحث عفو است از این امکان برخوردار شوند.

داداش پور درباره آمار دانشجویانی که مشمول عفو خواهند شد تصریح کرد: در حال حاضر آماری نداریم اما تلاش ما این است که بخشودگی، تعلیق، تخفیف برای دانشجویان لحاظ شود و ممکن است بخش کوچکی از دانشجویان همان شرایط قبلی در مورد آنها تأیید شود. اما تمام تلاش مان این است که بحث بخشودگی، تعلیق و تخفیف را برای تمام دانشجویان داشته باشیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان درباره تأیید شرایط قبلی در مورد بخش کوچکی از دانشجویان یادآور شد: ممکن است درصدی از دانشجویان باشند که آن تخلفات و تنبیهاتی که برای آنها در حوزه انضباطی در نظر گرفته شده است باقی بماند، البته هنوز برای ما روشن نیست. ما سعی کرده ایم همه را دسته بندی کنیم و متناسب با آنها بتوانیم تصمیم بگیریم اما هنوز هیچ داده روشنی نداریم. هنوز برای ما مشخص نیست اساساً این افراد چه کسانی هستند. تمام تلاش ما این است که دقیقاً بتوانیم براساس منظومه فکری مقام معظم رهبری برای دانشجویان عزیزمان این فرصت را فراهم کنیم تا از این بخشودگی استفاده کنند.

وی درباره اینکه آیا کمیته‌های ویژه ای برای این امر تشکیل می‌شود، گفت: خیر؛ همان کمیته‌های انضباطی است و شامل دانشجویان دانشگاه آزاد نیز می‌شود که در چارچوب خود این کار را انجام می‌دهند. عفو رهبری شامل تمام دانشجویان است و ما تمام تلاش مان را می‌کنیم این بحث بخشودگی را دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان درباره اینکه آیا بازه زمانی خاصی برای آن در نظر گرفته شده است، ادامه داد: هنوز چیزی قطعی نیست. ما فعلاً به یک دستورالعمل رسیدیم. تمام تلاشمان آن است که این دستورالعمل را هرچه زودتر آماده کرده تا براساس آن بتوانیم تصمیم بگیریم.

وی درباره اینکه اقدامات درباره دانشجویانی که خارج از دانشگاه برای آنها اتفاقی افتاده بود، نیز پیگیری می‌شود یا خیر؟ اظهار داشت: ما درباره آن چیزی که به دانشجو باز می‌گردد و کمیته انضباطی، می‌توانیم تصمیم بگیریم که شامل آنها هم می‌شود. ولی ممکن است دانشجویی باشد که شامل عفو قوه قضائیه باشد که آنجا دیگر به ما ارتباط پیدا نمی‌کند.

داداش پور خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که از ظرفیت ایجاد شده توسط رهبری برای دانشجویان استفاده کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان در خصوص اینکه آیا از افرادی که عفو رهبری شامل آنها شده و آزاد شده اند آمار دارید یا خیر؟ گفت: خیر؛ آماری ندارم.

* هدف ما ایجاد حال خوب برای دانشجویان است

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور با اشاره به اینکه هدف ما ایجاد حال خوب برای دانشجویان است، گفت: آروزی ما است که بتوانیم حال خوب را برای دانشجویان کشور در حوزه سلامت روان و جسم به ارمغان بیاوریم. هرچند تا مدت‌ها بحث سلامت جسم با مراکز بهداشت و درمان مورد غفلت قرار گرفته بودند که برای آنها برنامه‌هایی داریم، اما هدف جشنواره سلامت این است که بتواند ترویج‌گر این حوزه در حوزه سلامت اجتماعی و روانی دانشجویان باشد.

وی افزود: اجتماعی سازی سلامت برای ما بسیار مهم است.گاهی اوقات دانشجویان هدف آگاهی و دانش لازم را نسبت به حوزه سلامت ندارد و اولین قدم ما این است که در حوزه اجتماعی‌سازی نقشی را ایفا کنیم تا به افزیش پویایی، نشاط و تحرک جامعه دانشجویی کمک کرده باشیم و هدف سوم این است که استعدادها و ظرفیت‌های دانشجویان را در حوزه سلامت شناسایی کنیم و بتوانیم از دانشجویان در حوزه‌های سلامت علمی، اجتماعی و فرهنگی حمایت کنیم و از ظرفیت‌ها و ایده‌های نو آنها در جهت افزایش سلامت، سواد سلامت، خودمراقبتی، همدلی و پیشگری نیز استفاده کنیم تا از طریق آن فرهنگ‌سازی، توانمندسازی و اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی را در حوزه سلامت فردی دانشجویان پیگیری و به نتیجه برسیم.

داداش‌پور به چهار محور در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: محور اول سلامت و سبک زندگی‌ست که موضوع بسیار مهم است که جهت‌گیری آن خانواده‌محوری، بهداشت و الگوی مصرف و توانمندسازی اقتصادی، بهداشت را دنبال می‌کند، محور دوم در حوزه سلامت و دانشگاه است که با محور مشاوره درمانی، تشکلی و ورزشی است، محور سوم در حوزه سلامت و فناوری با رویکرد دانش بنیان است که با رویکرد رسانه، سلامت دیجیتال است که برجسته شده و با توجه به تحولاتی که در حوزه هوشمندسازی صورت گرفته و فناوری‌های پیشرانی که می توانند سلامتی ما را متاثر کنند شکل گرفته و نهایتاً محور چهارم سلامت و آینده پژوهی است که 4 موضوع برجسته شده که پسا کرونا، مدیریت راهبردی، تعلیم و تربیت . محیط زیست را در بر می‌گیرد که ابعاد مختلفی دارد.

داداش پور در مورد سلامت دانشجویان بین‌المللی، گفت : امسال ما ۸۰ نفر مهمان از دانش‌جویان بی‌المللی در این دوره از جشنواره سلامت حضور پیدا می‌کند تا با این رویکر آشنا شوند. هدفمان این است تا سال آینده از ظرفیت این دانشجویان سال آینده دومین جشنواره سلامت را کلید بزنیم. وقتی دانشجویان بین‌المللی در کشور حضور پیدا کنند بایستی خطوط مربوط به حوزه سلامت را که پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه نظام سلامت است را رعایت کند و هر دانشجویی به خارج از کشور برود، هر جای دنیا که باشد همین شرایط را دارد.

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور در ادامه گفت: ما هر ساله کارنامه‌ای به نام کارنامه سلامت داریم و آنجا شاخص‌هایی که نیاز هست که بتوانیم سلامت دانشجویان را سنجش کنیم در آن کارنامه وجود دارد و در جشنواره سلامت نیز تلاش می‌کنیم بر اساس نیاز دانشجو پیش برود.

وی اضافه کرد: اولین مشکل ما در حوزه سلامت دانشجویی به دوره کرونا برمی‌گردد که مهمترین مشکل ما در دانشجویان مشکلات تحصیلی و دانشجویی است که با آن مواجه هستند و اگر این مشکلات ادامه پیدا کند طبعاتش می‌تواند در حوزه دیگری مانند افسردگی دیده شود.

داداش‌پور درباره خودکشی‌هایی که در ماه‌های گذشته در بین دانشجویان رخ داد، اشاره کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم خودآسیب رسانی را به حداقل برسانیم که موفقیت‌هایی را هم بدست آورده‌ایم و مراکز مشاور سلامت به جدی این موضوع را دنبال می‌کنند که موفقیت‌های زیادی در این زمینه بدست آوره‌ایم.

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور به کارآفرینی و امیدآفرینی در بین دانشجویان اشاره کرد و گفت: بحث بیکاری الزاما ارتباط مستقیمی با دانشگاه‌ها ندارد و وظیفه دانشگاه‌ها دانش‌افزایی است. بحث توانمندسازی نیز برای ما اهمیت دارد و صرفاً توانمندسازی را در توانمندسازی اجتماعی نمی‌بینیم بلکه توامند سازی را در حوزه اقتصادی هم می‌بینیم. مراکز مشاوره ما تلاش‌هایی در این خصوص داشته و دفتر مشاوره برای توانمندسازی دانشجویان ورود پیدا کرده و کارگاه‌هایی فردی و اجتماعی در حوزه اقتصادی انجام می‌دهد تا دانشجویان را در سراسر کشور توانمند کند.

وی افزود: اگر ۲۵۰ هزار دانشجو را به ایران بیاوریم می‌توانیم به ۱۰ کشور اول دنیا در جذب دانشجوی بین‌المللی تبدیل شویم. تلاش می‌کنیم در جشنواره‌های سال بعد وزرای علوم کشورهای خارجی را نیز به جشنواره دعوت کنیم. حدود ۳۰ درصد از دانشجویان بین‌المللی ما خانم هستند و ۷۰ درصد آقایان هستند.

داداش پور در مورد تاثیر ایران هراسی و تاثیر آن در جذب دانشجویان بین‌المللی توضیح داد: طبیعی است که رشد و زایش ایران می‌تواند دشمنانی ایجاد کند و اگر ناآرامی در کشور باشد قطعاً در کار ما خلل ایجاد می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول