اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

تیغ کند مالیات برای لاکچری‌نشین‌ها‌/ چرا مالکان خانه‌های لوکس باید مالیات بدهند

به گفته کارشناسان اقتصاد،‌ مالیات بر واحدهای مسکونی لوکس، بازتوزیعی است که زمینه انتقال بخشی از ثروت از جامعه بسیار برخوردار به بخش دیگر کم برخوردار را فراهم می‌کند و زمینه بازتوزیع ثروت در جامعه را ایجاد خواهد کرد.

تیغ کند مالیات برای لاکچری‌نشین‌ها‌/ چرا مالکان خانه‌های لوکس باید مالیات بدهند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از ماموریت‌های مهم مالیات،‌بازتوزیع ثروت از افراد پردرآمد به افراد کم برخوردار است، مسئله اخذ مالیات از واحدهای مسکونی لوکس، در روزهای اخیر به یکی از مطالبات مردم بدل شده است. ماجرا از آن‌جا شروع شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حین بررسی بند «ذ» تبصره ۶ لایحه بودجه 1402 که به اخذ مالیات از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای بالای ۲۰ میلیارد باز می‌گشت، با پیشنهاد محمدمهدی مفتح مبنی بر معافیت مالیاتی واحدهای مسکونی بالای ۲۰ میلیارد تومان در سال آینده موافقت کردند.

همزمان با موافقت نمایندگان با این پیشنهاد، عملا واحدهای مسکونی بالای ۲۰ میلیارد تومان از پرداخت مالیات در سال آینده معاف شدند.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس نیز در این زمینه تصریح کرد: با حذف واحدهای مسکونی از این بند عملا ابهاماتی ایجاد شده است، چرا که اکنون ویلاهای غیرمجاز مالیات نمی‌دهند و ما در اینجا با اخذ مالیات برای باغ ویلاهای مجاز عملا آنها را جریمه می‌کنیم، از سوی دیگر در این مصوبه ذکر شده که در شهرهای بالای یکصد هزار نفر که اکثر باغ ویلاها در شهرهای کوچک هستند. این بند را به کمیسیون ارجاع می‌دهیم تا ابهامات آن مرتفع شود.

بر این اساس جزء یک بند «ذ» تبصره ۶ که به کمیسیون ارجاع شد واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مجاز با احتساب عرصه و اعیان و زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی – اداری و تجاری در محدوده شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که ارز روز آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال است، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در ۱۰۰۰ در نظر گرفته خواهد شد.

*توضیح یک نماینده مجلس در مورد آخرین وضعیت مالیات از خانه‌های لوکس

این فعل و انفعال شکل گرفته در مجلس شورای اسلامی در رابطه با اخذ مالیات از واحدهای مسکونی لوکس سبب شد تا ابهامات قابل توجهی در این حوزه به وجود بیاید. بر این مبنا، بابایی کارنامی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با فارس، گفت: با ارجاع بند مربوط به مالیات بر خانه‌های لوکس مصوبه صحن مجلس درباره حذف واحدهای مسکونی از این بند لغو می‌شود.

وی اظهار داشت: بر این اساس، کمیسیون تلفیق، برای بررسی این بند و بندهای دیگری که در صحن مجلس به کمیسیون ارجاع می‌شوند، تشکیل جلسه خواهد داد و پس از تعیین تکلیف، در صحن گزارش خود را به مجلس ارائه می‌دهند.

بر این مبنا در حال حاضر کمیسیون تلفیق مسئول بررسی مجدد مالیات از واحدهای مسکونی لوکس شده است. با توجه به طرح شدن این موضوع در فضای اقتصادی کشور، صحبت‌های موافقان و مخالفان به اوج رسیده است.

در این راستا مخالفان اخذ مالیات بر واحدهای مسکونی لوکس معتقد هستند، این نوع مالیات باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود. همچنین یکی از ابهامات پرتکرار در رابطه با این نوع مالیات این است که وقتی تورم باعث افزایش قیمت یک ملک شده است، چرا باید دولت از آن مالیات‌ستانی کند.

*مالیات بازتوزیعی چه نوع مالیاتی است؟

در این راستا، حمید بهزادی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مسئله به وجود آمده حول مالیات از واحدهای مسکونی لوکس گفت: ادبیات مالیات‌ستانی در دنیا حول 3 محور مالیات درآمدی، مالیات بازتوزیعی و مالیات تنظیمی بنا شده است. مالیات درآمدی مالیاتی است که به عنوان منبع جذب درآمد دولت عمل می‌کند اما دو مالیات دیگر یعنی مالیات بازتوزیعی و مالیات تنظیمی برای درآمد نیستند.

این کارشناس اقتصادی در تشریح ادبیات مالیات بازتوزیع گفت: در جوامع ممکن است به واسطه تحولاتی ثروت حول عدهای خاص تجمع کند و عده کثیری از مردم از این ثروت بی‌بهره‌ باشند، بر این اساس این نوع مالیات با هدف بازتوزیع ثروت زمینه اخذ مالیات از مردم و توزیع آن در قالب بودجه به جمعیت بی‌بهره را فراهم می‌کند.

وی در بیان اینکه مالیات از خانه‌ها و ماشین‌های لوکس یک مالیات بازتنظیمی است، افزود: به واسطه اتفقات و تحولاتی از جمله تورم، زمینه کسب ثروت برای عده‌ای فراهم شده است، در این جا لازم است حاکمیت با اخذ مالیات از این عده زمینه بازتوزیع ثروت را فراهم کنند.

*پاسخ به یک شبهه در مسئله مالیات از خانه‌های لوکس

بهزادی در پاسخ به یک شبهه پیرامون مالیات از خانه‌های لوکس پاسخ داد: عده‌ای می‌گویند، ممکن است قیمت یک خانه در اثر تورم بالا رفته باشد، چرا باید از این خانه که پیش از این یک میلیارد تومان بوده، اما الان 5 میلیارد تومان شده باید مالیات دهد، در پاسخ به این شبهه باید گفت، به واسطه تحولاتی از جمله تورم، فردی بدون هیچ زحمتی از خانه یک میلیارد تومانی، 4 میلیارد تومان سود کرده، اما فردی که خانه نداشته از این ثروت بی‌بهره‌ بوده است. پس اینجا لازم است که ما با ابزار مالیات ثروت را در کشور باز توزیع کنیم.

به گزارش فارس، یکی از حربه‌های ثروتمندان صاحب نفوذ برای جلوگیری از وضع قوانین که به ضرر آن‌ها است، استفاده از سایر مردم به عنوان سپر انسانی است. در این راستا به نظر می‌رسد این راهبرد در مسئله مالیات بر خانه‌های لوکس نیز در دستور کار قرار گرفته است. حال باید منتظر ماند و دید آیا کمیسیون تلفیق زمینه اخذ مالیات از خانه‌های لوکس با سقف معافیت و نرخ موثر را تصویب می‌کند یا این مسئله بار دیگر به سال آتی منتقل خواهد شد.

بنابراین گزارش، کاربران سامانه فارسِ من با ثبت پویشیس با عنوان «قانون اخذ مالیات از لوکس‌نشینان تصویب شود» و نیز «مالیات از خانه‌های لوکس در قانون گنجانده شود»، نوشته‌اند که: با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص معافیت واحدهای مسکونی لوکس از پرداخت مالیات در سال 1402، خواهشمندیم مجدد در کمیسیون تلفیق اخذ مالیات از لاکچری‌نشینان به بودجه بازگردد و تصویب شود.

در ادامه این پویش‌ها نوشته شده است: چند دهک از مردم کشور دارای خانه های ۲۰ میلیاردی هستند که قشر خوش نشین جامعه را از پرداخت مالیات معاف می‌کنید؟ واقعا چرا باید مجلس انقلابی ما به نفع ثروتمندانی رأی صادر کند که چند برابر بیشتر از قشر ضعیف از مواهب و یارانه این کشور بهره می‌برند؟!چرا باید در این کشور بهشت، فرار مالیاتی باشد، آن هم از نوع قانونی؟ برای مردم این شائبه بوجود می‌‌آید که آیا نمایندگانی حامی این طرح، خودشان هم از این قشر هستند و مشکلات قشر متوسط و ضعیف جامعه را متوجه نمی‌شود؟ وگرنه این مالیات حق مسلم شهروندی ماست که شما به راحتی به نفع سرمایه‌داران می بخشید.

پایان پیام/ ت 1436

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول