اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

از شایعه تا واقعیت| مسمومیت‌ دانش‌آموزان سمنانی صحت دارد؟+ عکس

برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر، خبرهایی از مسمومیت‌ دانش‌آموزان سمنانی منتشر کرده‌اند؛ اما این خبرها چقدر صحت دارد؟

از شایعه تا واقعیت| مسمومیت‌ دانش‌آموزان سمنانی صحت دارد؟+ عکس

خبرگزاری فارس- سپیده سیر:خبرهای نگران‌کننده‌ای این روزها از برخی نقاط کشور درباره مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه منتشر می‌شود.

شماری از استان‌ها درگیر این چالش جدید شده‌اند و برخی خانواده‌ها نیز درباره ادامه تحصیل فرزندانشان ابراز نگرانی می‌کنند.

با این همه،‌ دستگاه‌های قضایی، امنیتی، اطلاعاتی و مسؤولان دولتی پس از انتشار اخباری مبنی بر مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در شماری از نقاط کشورمان تأکید کرده‌اند که پس از دریافت گزارشاتی در این خصوص، دستورات لازم برای رسیدگی هرچه سریع‌تر به این موضوع داده شده و مسأله در حال پیگیری است.

مسؤولان به مردم اطمینان داده‌اند که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در حال رصد این اتفاقات هستند تا موضوع را ریشه‌یابی و با آن برخورد کنند.

فراکسیون زنان مجلس نیز در بیانیه‌ای با محکوم کردن مسمومیت دانش‌آموزان و اقدامات تخریبی در نظام آموزشی کشورمان تأکید کرده که باید هر چه سریع‌تر عوامل این خرابکاری‌ها دستگیر شوند و به اشد مجازات برسند.

رئیس‌جمهور هم امروز در اجتماع مردم شهرستان دشتی استان بوشهر با اشاره به مسمومیت‌های اخیر در مدارس گفته که در موضوع پیش‌آمده در مدارس، وزیر اطلاعات و وزیر کشور را مأمور کردم تا موضوع را در اسرع وقت پیگیری کنند و گزارشات را به‌طور کامل در اختیار مردم قرار دهند.

اما این همه ماجرا نیست. برخی آمارسازی‌ها یا اشتباه‌های اطلاع‌رسانی در رسانه‌های داخلی و بازنشر مکرر آن در شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، نگرانی را در مردم بیشتر کرده است؛ نمونه‌ای که اخیراً با یک خبر اشتباه درباره مسمومیت در مدارس استان سمنان رخ داد و مردم این استان را نگران کرد.

🔻 اینفوگرافی اشتباهی که منتشر شد

وب‌سایت «اعتماد آنلاین» اخیراً در گزارشی با عنوان «مسمومیت‌ دانش‌آموزان در کدام استان‌ها و چند مدرسه رخ داده است؟»، جدولی را منتشر کرد که از وقوع مسمومیت در مدارس استان سمنان مستند به منبعی از یک خبرگزاری دیگر خبر می‌داد.

این وبگاه نوشت: «با بررسی خبرهای موجود در خبرگزاری‌های رسمی به دست آورده، حکایت از درگیر شدن 10 استان با این موضوع دارد و در مجموع 58 مدرسه مورد هدف حمله‌کنندگان قرار گرفته است؛ البته تا ساعت انتشار این جدول یعنی 18 و 40 دقیقه دهم اسفند 1401 با توجه به روند افزایشی این اقدامات در روزهای گذشته، احتمال دارد که این آمار در روزهای آتی بالا برود».

اما چرا این خبر واقعیت بیرونی ندارد؟ پاسخ روشن و ساده است. در جدول منتشره در سایت مذکور، وقوع مسمومیت در مدرسه روستای شفیع شهرستان قوچان استان «خراسان رضوی» به استان «سمنان» نسبت داده شده است!

با یک سرچ ساده، می‌توان دریافت که «قوچان» در استان خراسان رضوی قرار داشته و در ۱۲۰ کیلومتری مشهد واقع شده است؛ اما در نمودارها و اینفوگرافی‌های منتشرشده، «به اشتباه» متعلق به استان سمنان عنوان شده و این امر زمینه را برای جریان‌سازی رسانه‌های بیگانه مهیا کرده است.

🔻 جدولی که به اشتباه، قوچان را شهرستان تابعه سمنان معرفی می‌کند

با این‌حال، پیگیری‌های خبرنگار فارس از مسؤولان استان سمنان نیز حاکی از آن است که هیچ موردی از مسمومیت دانش‌آموزان این استان گزارش نشده و این خبرها واقعیت ندارد.

عصر روز جمعه هم جلسه شورای آموزش و پرورش استان سمنان برگزار و مسأله پیگیری شده و بر اساس گزارش‌های اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود، تاکنون هیچ موردی از مسمومیت در مدارس استان وجود نداشته است.

مسؤولان استان سمنان اخیراً در شورای سلامت و امنیت غذایی استان سمنان هم موضوع را بررسی کردند و اعلام شد که موردی وجود نداشته است؛ با این همه، آنها می‌گویند مقرر شده است تا اخبار کذب منتشرشده توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان پیگیری شود.

پایان پیام/2249/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول