اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

توصیه‌هایی دارویی سفرهای نوروزی/ داروهایی که حمل آن در کشوهای عربی مجازات دارد؟

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، به افرادی که قصد سفر در ایام نوروز را دارند توصیه کرد: در طی سفر داروهای خود را همراه داشته باشید چه بسا تا زمان پیدا کردن داروخانه در مقصد، برای تهیه دارو دچار مشکل شوید.

توصیه‌هایی دارویی سفرهای نوروزی/ داروهایی که حمل آن در کشوهای عربی مجازات دارد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، علیرضا حقیقت معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، به افرادی که قصد سفر در ایام نوروز را دارند توصیه کرد: در طی سفر داروهای خود را همراه داشته باشید چه بسا تا زمان پیدا کردن داروخانه در مقصد، برای تهیه دارو دچار مشکل شوید.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه اگر در هنگام سفر فردی ضمن حرکت اتومبیل، قطار، کشتی و یا هواپیما، دچار سرگیجه و حالت تهوع شود، به خاطر داشته باشد با مصرف یک یا ۲ قرص ۵۰ میلی گرمی دیمن هیدرینات، نیم ساعت قبل از آغاز سفر و تکرار یک قرص هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار در طی سفر، می‌توان عوارض ناشی از حرکت، تهوع و سرگیجه را برطرف کرد، گفت: باید توجه داشت که در طول ۲۴ ساعت نباید بیشتر از هشت عدد قرص مصرف شود و در صورت بارداری یا شیردهی، با داروساز یا پزشک مشورت کنید.

وی به افرادی که در این ایام قصد سفر به کشورهایی همسایه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و بالاخص امارات متحده عربی (دبی، شارجه، ابوظبی) و یا عربستان را دارند، توصیه کرد: از همراه بردن داروهای آرام‌بخش مانند داروهای دیازپام، اگزازپام، لورازپام و...، داروهای مسکن کدئین دار (مانند استامینوفن کدئین، اکسپکتورانت کدئین) و ترکیبات روانگردان جداً اجتناب کنند چرا که براساس قوانین این کشور، متهمین به حمل این داروها با مجازات سنگینی مواجه خواهند شد.

حقیقت تاکید کرد: در صورت نیاز به مصرف این داروها، نسخه پزشک معالج را همراه داشته باشید و یا نسبت به جایگزینی داروها با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان به مسافران نوروزی و بالاخص خانواده‌هایی که فرزند خردسال دارند، توصیه کرد: حتما جعبه کمک‌های اولیه به همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین همراه داشتن پوشک، شیرخشک، درجه سنج، داروهای بدون نسخه مانند شربت تب بر، شربت سرماخوردگی، قطره و یا شربت مولتی ویتامین و آهن، پماد سوختگی، پنبه و گاز استریل و دیگر داروهایی که کودک در حال مصرف است، در طی سفر ضروری است.

حقیقت با اشاره به اینکه همچنان در ایام شیوع کرونا به سر می‌بریم و در برخی از شهرهای کشور همچنان میزان ابتلا بالا است، خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و انتشار بیماری، باید واکسن کرونا و یادآورهای آن تزریق شده باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان به بیماران دیابتی که انسولین تزریق می‌کنند، توصیه کرد: توجه به مواردی همچون فراهم کردن انسولین و داروهای مصرفی و سرنگ برای تمام مدت سفر.، همراه داشتن دستگاه یا نوار کنترل قند خون، قند حبه‌ای، نبات، بیسکوئیت و آب میوه برای درمان کاهش احتمالی قند خون و همراه داشتن میان وعده مناسب (مانند میوه و ساندویچ کوچک)، ضروری است.

وی ادامه داد: در مورد بیماران مبتلا به فشار خون بالا، بهتر است دستگاه فشار سنج و داروهای مصرفی همراه بیمار باشد و از مصرف مواد غذایی حاوی نمک مانند آجیل و تنقلات و مواد غذایی چرب خودداری شود.

حقیقت به نحوه نگهداری داروها اشاره کرد و افزود: هنگام تحویل گرفتن دارو از داروخانه از دکتر داروساز، نحوه نگهداری داروها پرسیده شود و هیچگاه داروها را در اتومبیلی که زیر نور آفتاب پارک شده است و یا در شیشه عقب اتومبیل (حتی در زمستان) قرار ندهند در ضمن داروهای یخچالی را همراه با یخ و یا در داخل ظروفی که دارو را خنک نگه می‌دارند، حمل کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان یادآور شد در صورت نیاز می‌توانید سوالات خود را در زمینه اطلاعات دارویی و موارد مسمومیت، تداخل مصرف همزمان داروها با هم و با مواد غذایی، مصرف داروها در دوران بارداری و شیردهی، عوارض جانبی ناشی از مصرف داروها، عوارض جانبی ناشی از مصرف داروها، سازگاری و نحوه اختلاط داروهای تزریقی، مسمومیت با داروها، سموم و مواد شیمیایی، گیاهان و گازهای سمی، گزیدگی‌ها و  نحوه نگهداری و مصرف صحیح داروها را با مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم به شماره تلفن ۱۹۰ درمیان گذاشته شود.

پایان پیام/2308

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول