اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

۵۰ هزار هکتار از اراضی هیرکانی گیلان ثبت جهانی شدند

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به تعهد کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور، گفت: سهم استان گیلان کاشت ۳۲ میلیون اصله نهال است که در سال جاری ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال تولید شده است.

۵۰ هزار هکتار از اراضی هیرکانی گیلان ثبت جهانی شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت،  سرخوش کرم‌زاده امروز در جمع خبرنگاران با بیان ایتکه جنگل‌های هیرکانی اراضی بسیار زیادی را در گیلان شامل می‌شود، اظهار کرد: در استان گیلان ۵۶۵ هزار هکتار جنگل هیرکانی وجود دارد که شامل بخش زیادی از اراضی گیلان می‌شود.

وی با اشاره به تک پایه‌ای بودن آفات، آتش‌سوزی و قاچاق جنگل‌ها در گیلان گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده آفات جنگل‌ها و مراتع بیشتر تک پایه‌ای رخ می‌دهد و گسترده و فراگیر نبوده که این مهم نشان‌دهنده تک پایه‌ای بودن این‌مشکلات است.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به ایجاد حریق در ۶ هکتار از اراضی جنگلی گیلان در هفته‌های گذشته خاطرنشان کرد: متأسفانه در این آتش‌سوزی‌ها که در مناطق مختلف استان اتفاق افتاده است خسارت زیادی به جنگل‌ها و مراتع وارد شد.

کرم‌زاده با تأکید بر لزوم توجه به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در این استان افزود: با تلاش‌های صورت گرفته ۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی گیلان شامل جنگل‌های هیرکانی بوسار تالش، گشت رودخان فومن و سیاهرود رودبار ثبت جهانی شدند.

وی از تشکیل کمیته راهبردی حفاظت از جنگل‌های هیرکانی در گیلان خبر داد و گفت: تهیه و تدوین طرح‌های پایدار مدیریت جنگل‌های هیرکانی تحقق یافته است.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت‌های جنگل‌های هیرکانی در راستای توسعه استان در بخش‌های مختلف بهره لازم را برد، تصریح کرد: بهره برداری از جنگل‌های هیرکانی استان متوقف شده است  لذا در کنار توجه به برداشت چوب، به پهنه‌های گردشگری، حفاظتی، مرتع داری و ذخیره گاه‌های جنگلی هم باید توجه کرد.

کرم‌زاده با اشاره به شناسایی ۲۹ حوزه آبریز در گیلان افزود: طرح‌های تفصیلی این مناطق انجام شده به زودی وارد فاز اجرایی می‌شود.

وی ایجاد حریق در اراضی جنگلی گیلان را یک معضل برای این استان دانست و تصریح کرد: بیشترین میزان ایجاد حریق در اراضی جنگلی مربوط به نیمه دوم سال است به طوری که در ۱۱ ماهه گذشته با کاهش تعداد آتش سوزی‌ها و افزایش ۳۷ درصدی حریق در سطح استان روبرو بودیم.

به گفته سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان جاده‌های جنگلی گیلان هم نقش آتش بُر را در حفاظت از جنگل‌ها ایفا می‌کند که در استان گیلان چهار هزار کیلومتر آتش بُر وجود دارد.

کرم‌زاده با اشاره به تعهد کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور، گفت: سهم استان گیلان از یک میلیارد اصله نهال کاشت ۳۲ میلیون اصله درخت است که در سال جاری ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال تولید شده است.

پایان پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول