اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

افزایش تولید گاز ایران‌ با تکمیل پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی‌

معاون صنایع پیشرفته و پروژه‌های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: فاز ۱۴ پارس جنوبی پروژه عظیم کشور است که موجب می‌شود از رقیب قطری پیشی گرفته و بیش از قطر گاز تولید کنیم.

افزایش تولید گاز ایران‌ با تکمیل پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حمید بازارگان، امروز در نشست خبری پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی، اظهار داشت: پروژه پارس جنوبی با ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری صنعتی موجب می‌شود که از رقیب قطری خود که شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های آن حضور دارند، پیشی گرفته و بیش از قطری ها گاز تولید کنیم.

معاون صنایع پیشرفته و پروژه های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بیان داشت: این یک مگا پروژه موفق و بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در دو دهه گذشته است، این مگاپروژه حاصل تلاش های ۲۰ ساله مهندسان ایرانی است و فاز ۱۴ آخرین برگ از این پروژه و کتاب است که بسته می‌شود.

وی  اظهار داشت: توقف پنج ساله این پروژه به علت قرار گرفتن مخزن آن در کنار خط مرزی با قطر بود.

بازارگان، ارزش این پروژه را حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از موانع مهم، توقف اعتبارات این پروژه بود اما در مدت کوتاهی و در ۳ سال این مسائل رفع شد.

بازارگان بیان داشت: ‌فاز ۱۴ پارس جنوبی  بزرگترین پروژه توسعه کشور در موضوع ساخت داخل پس از تحریم‌های سال ۹۷ است.

وی اظهار داشت‌: هشت شرکت ایرانی در این پروژه حضور داشتند و با همکاری وزارتخانه‌های صمت و نفت، تلاش شد شرکت‌ها را در این زمینه توانمند کنیم.

معاون صنایع پیشرفته و پروژه های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در خصوص میزان تولید گاز ادامه اظهار داشت: ظرفیت تولید فاز 14 پارس جنوبی بیش از 50 میلیون مترمکعب است و از تمام فازهای پارس جنوبی نیز 750 میلیون مترمکعب تولید داریم و قطر نیز حدود 600 میلیون مترمکعب تولید دارد و تفاوت ما به قطر این است که حجم مخزن قطر دو برابر ایران است و اکثر پیمانکاران آنها خارجی هستند و تحریم نیز نداشته‌اند لذا ما کار بزرگی در تکمیل فازها انجام داده‌ایم. 

وی با بیان اینکه اکنون دیگر ما توسعه فاز در پارس جنوبی نداریم، گفت: بلکه موضوع ما نگه داشت تولید است. در میادین مشترک نفت و گاز مهاجرت گاز به طرف مقابل است اما در فاز 14 مهاجرت معکوس داریم. 

بازارگان اظهار داشت: ۷۰ درصد تجهیزات فاز ۱۴  پارس جنوبی در داخل ساخته شده است.

وی در رابطه با هزینه‌های فاز 14 پارس جنوبی بیان داشت: 5.2 تا 6 میلیارد دلار هزینه پروژه بوده است و پروژه یک ساله بازگشت دارد و سالی حدود 5 میلیارد دلار برای کشور عایدی دارد. 

معاون صنایع پیشرفته و پروژه های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اظهار داشت: ارزش فرآورده‌های صادراتی این پروژه حدود 5 میلیارد دلار است. 

محمدرضا ناصح مدیرعامل مدیریت طرح‌های صنعتی ایران در ادامه این نشست، گفت: ما از ابتدای دهه 80 وارد پروژ‌های پارس جنوبی شدیم و ورود ما نیز با فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی آغاز شد و در آن زمان با شرکای خارجی ژاپنی و کره‌جنوبی کنسرسیومی را تشکیل دادیم. 

وی افزود: در آن مقطع سهم تولید داخل حداقلی بود زیرا مدیریت با خارجی‌ها اما پروژه فاز 7 و 8 به اتمام رسید و لذا دو پروژه دیگر را شرکت مدیریت طراحی صنعتی اجرا کرد که فاز 17 و 18 و فاز 14 بود که از پروژه فاز 17 و 18 مدیریت و کنسرسیوم را ایرانی تغییر دادیم و مدیریت با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است و لذا هم ایرانی‌سازی کردیم و هم مدیریت ایرانی توسعه یافت. 

مدیرعامل مدیریت طرح‌های صنعتی ایران بیان داشت: در فاز 14، ایرانی‌ترین پالایشگاه نام گرفته زیرا در حوزه مدیریت این فاز کاملا ایرانی است و در حوزه طراحی و مهندسی نیز 100 درصد ایرانی است و هیچ مشارکت خارجی در طراحی و مهندسی در فاز 14 نداریم و در حوزه اجرا و نصب تجهیزات همه را پیمانکاران و جوانان ایرانی انجام داده‌اند و در حوزه راه‌اندازی پالایشگاه نیز کار را کاملا ایرانی انجام داده‌ایم. 

مدیرعامل مدیریت طرح‌های صنعتی ایران اظهار داشت: محدودیت تحریم‌ها و محدودیت کرونا باعث شد که خارجی‌ها وارد این طرح نشوند و لذا از همه ظرفیت خود بدون حضور نماینده خارجی بکار گرفتیم و لذا این فرایند با استفاده از نیروی جوان ایرانی انجام شد. 

وی افزود: در حوزه ساخت داخل نیز بخش‌های جدیدی را به سازندگان داخلی محول کردیم و شرکت‌های دانش بنیان را نیز بکار گرفتیم. 

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول