اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کشمکش زلنسکی و فرمانده ارشدش بر سر «باخموت»

منابع دولتی اوکراین گفتند فرمانده نیروهای مسلح این کشور هفته‌ها پیش خواستار عقب‌نشینی از شهر «باخموت» که نیروهای روسیه در آن پیشروی کرده‌اند، شده بود؛ اما زلنسکی با او مخالفت کرد.

کشمکش زلنسکی و فرمانده ارشدش بر سر «باخموت»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه بیلد دوشنبه به نقل از منابع دولتی اوکراین گزارش داد کشمکش داخلی بین ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و ژنرال والری زالوژنی فرمانده نیروهای مسلح این کشور در جریان است. منابع دولتی اوکراین به این روزنامه آلمانی گفتند که زالوژنی هفته‌ها پیش خواستار عقب‌نشینی از باخموت شهر کلیدی در دونتسک دونباس شده بود. 

به گزارش راشا تودی، این فرمانده اوکراینی به زلنسکی توصیه کرد که «آرتیوموفسک» که در اوکراین باخموت نامیده می‌شود را به جای ادامه دفاع از آن در مقابل نیروهای روسیه، رها کند. با این حال، رئیس‌جمهور اوکراین این شهر را سنگر اعلام و از عقب‌نشینی خودداری کرد. 

طبق این گزارش، در حالی که روسیه در این شهر در حال پیشروی است، واشنگتن از اواخر ژانویه از زلنسکی خواسته از آن عقب بکشد و بر آمادگی برای ضد حمله ادعایی بزرگ مسکو در بهار با استفاده از تسلیحات ارائه شده غرب تمرکز کند اما رئیس‌جمهور اوکراین بیم آن را دارد که این اقدام باعث ضربه روحی شود. 

این شهر بخشی از خط دفاعی ۷۰ کیلومتری اوکراین است که زمانی که کی‌یف نبرد در دونباس را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد، ایجاد شد. به نوشته وبگاه شبکه راشا تودی، مقام‌های آمریکایی ارزیابی کرده‌اند که از دست دادن آن بر وضعیت استراتژیک تاثیری نخواهد داشت. 

منابع بیلد مدعی شدند که نیروهای اوکراینی مستقر در باخموت متوجه نمی‌شوند که چرا همچنان به حفظ این شهر ادامه می‌دهند و معتقدند که باید مدت‌ها قبل عقب‌نشینی می‌کردند. زلنسکی اخیراً گفت که نیروهای اوکراینی تا زمانی که معقول باشد به دفاع از باخموت ادامه می‌دهند. 

روزنامه آلمانی همچنین خاطرنشان کرد که محبوبیت زالوژنی که به دلیل هدایت کارزار نظامی علیه روسیه کسب کرده، او را به رقیب قابل توجه در انتخابات ریاست‌جمهوری در مقابل زلنسکی تبدیل می‌کند. این ژنرال اوکراینی تاکنون جاه‌طلبی برای رقابت را بروز نداده اما ماه‌هاست شایعاتی در اوکراین مبنی بر نگرانی‌های زلنسکی درباره رقابت احتمالی پخش شده است. 

پیش‌تر، «ولودمیر نازارنکو» معاون فرمانده گارد ملی اوکراین گفت که نیروهای روس هنوز از رودخانه‌ای که در باخموت قرار دارد عبور نکرده‌اند و مرکز شهر همچنان در کنترل نیروهای اوکراینی قرار دارد. وی که با شبکه کی‌یف ۲۴ مصاحبه می‌کرد، افزود: «هر ساعت در باخموت شبیه جهنم است. دشمن از یک هفته پیش موفقیت‌هایی را در شمال و شمال غرب به دست آورده است».

رکن اطلاعاتی ارتش انگلیس نیز شنبه (چهام مارس) اعلام کرد نیروهای اوکراینی با فشار شدید و فزاینده از طرف ارتش روسیه برای دفاع از باخموت مواجه هستند. ارتش انگلیس اعلام کرد دو پل کلیدی در باخموت تخریب شده‌اند و افزود مسیرهای تدارکاتی تحت کنترل اوکراین به خارج از شهر به طور فزاینده‌ای محدود شده است. 

پیش‌تر هم ارتش اوکراین و موسسه مطالعات جنگ تایید کردند نیروهای روسیه در داخل شهر اوکراینی باخموت در حال پیشروی هستند. طبق گزارش‌ها، با پیشروی نیروهای روسیه در شهر باخموت، یأس و ناامیدی در بین مقام‌های اوکراینی برای حفظ این شهر رو به افزایش است.

روسیه اعلام کرده تسلط بر باخموت راه را برای کنترل کامل بر باقی منطقه صنعتی راهبردی دونباس هموار می‌کند.

پایان پیام/م/ ت 1647

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول