اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

پیگیری آخرین وضعیت روستای «سله‌بن» از فرماندار فیروزکوه

فرماندار فیروزکوه گفت: پس از رفع قرار نظارت قضایی، اقدامات لازم در خصوص روستای «سله‌بن» انجام می‌شود.

پیگیری آخرین وضعیت روستای «سله‌بن» از فرماندار فیروزکوه

محمد حیدری‌­منش، فرماندار شهرستان فیروزکوه در گفتگو با خبرنگار فارس در تهران در رابطه با وضعیت روستای «سله بن» اظهار کرد: از سال ۸۲ پروژه ساخت سد مخزنی نمرود در جوار روستای «سله بن» شهرستان فیروزکوه شروع شده و‌ از آن زمان بخش زیادی از اراضی کشاورزی آبی مردم روستای سله بن که در حوزچه‌ سد قرار می‌گرفت، توسط دولت تملک شد. سپس بدلیل آبگیری سد، بخشی از روستا نیز باید تملک و به جای آن روستای جایگزینی برای سکونت اهالی مشخص می‌شد که دو روستای «موسیر» و‌ «چزکین» را بعنوان جایگزین مشخص کردند.

وی ادامه داد: بحث‌های کارشناسی مربوط به احداث سد و مسئله جابجایی روستا از سال ۸۲ تا سال ۹۷ ادامه پیدا کرد. سال ۹۷ تصمیم بر آماده‌سازی روستای چزکین گرفته شد تا مردم روستای سله بن به آنجا منتقل شوند که به دلیل ادعای برخی مبنی بر احتمال قابل سکونت بودن اراضی بالا دست روستای سله‌بن، فرایند جابه‌جایی اهالی روستا متوقف شد که در آذرماه سال ۱۴۰۰ به علت شکایت‌هایی که اتفاق افتاد و احتمال اینکه‌ پیرامون محل تعیین شده جدید ذی‌نفعانی وجود دارند، تصمیم‌ بر این شد که قرار نظارت قضایی صورت بگیرد و موضوع بررسی شود.

فرماندار فیروزکوه در پاسخ به این سوال که ذی­نفعان چه کسانی بوده­‌اند و محل روستای جدید کجا خواهد بود، افزود: موضوع ذی­نفعان باید از دستگاه قضایی پیگیری شود و در رابطه با ۱۷۴ قطعه زمینی که ۱۵۰ قطعه آن مسکونی و مابقی در حوزه تجاری و دامداری می‌باشند، مطالعات کارشناسی در حال انجام است و در مورد اینکه محل جدید روستا کجا باشد، دفتر فنی استانداری بعد از مطالعات کارشناسی تصمیم‌ خواهد گرفت و کشاورزی و دامداری هم به موازات این‌ مسائل در حال انجام است.

حیدری­‌منش با ذکر آنکه قرار نظارت قضایی تاکنون پابرجا است، خاطرنشان کرد: در حوزه برنامه‌ریزی برای اسکان، برنامه‌ریزی‌های مختلفی در استانداری تهران داشته‌ایم و اکنون‌ در حال مطالعات کارشناسی و جمع‌بندی مسائل کارشناسی هستیم تا بعد از برداشته شدن قرار نظارت قضایی بتوانیم اقدامات لازم را برای سه هدف اصلی یعنی اسکان مردم، بحث کشاورزی و دامپروری انجام دهیم.

به گزارش فارس، «سله بن» روستایی در شرق استان تهران و در بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه است که پس از شروع پروژه ساخت سد نمرود در مجاورت آن، بدلیل آنکه با آبگیری سد روستا زیر آب می­‌رود، دولت بخشی از املاک مسکونی، تجاری و کشاورزی مردم را تملک کرده و وعده‌هایی را نیز داده است از جمله؛ انتقال اهالی روستا به مکانی دیگر، حمایت از اهالی روستا در ساخت دامداری‌های جدید و آب‌رسانی زمین‌های دیم اهالی در عوض تملک املاک کشاورزی آبی که این اقدامات تابحال آنطور که وعده داده شده است، انجام نشده‌­اند.

در این رابطه برخی از اهالی روستای سله‌بن با ثبت پویشی با عنوان «عقب ماندگی ۲۰ ساله روستای سله بن استان تهران» در سامانه مردمی «فارس من» خواستار پیگیری این مساله و رفع مشکلات آن روستا شدند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول