اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

دسترسی به بافت تاریخی شیراز تسهیل می‌شود

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز از اجرای طرح ایجاد زیرساخت‌های گردشگری بافت تاریخی این کلان‌شهر خبر داد و گفت: این طرح دارای ابعاد مختلفی است که در آن هم مبحث پیاده‌محوری و هم کاهش ترافیک دیده شده است تا با ایجاد زیرساخت دسترسی مناسب به بافت تاریخی و گردشگری مرکزی کلان شهر شیراز از شبکه‌های موجود برای دسترسی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) و احیا بافت تاریخی توجه شود.

دسترسی به بافت تاریخی شیراز تسهیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس ازشیراز، محمد امین، معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در نشست خبری با خبرنگاران با موضوع دسترسی مناسب به زیرساخت‌های گردشگری بافت تاریخی این کلان‌شهر گفت: این طرح دارای ابعاد مختلفی است که در آن هم مبحث پیاده‌محوری و هم کاهش ترافیک با استفاده از ظرفیت اتوبوس برقی، مترو، تأمین پارکینگ و غیره دیده شده است.

وی با بیان اینکه همچنین دسترسی به بافت تاریخی به صورت غیرهمسطح، بهسازی و بازآفرینی نیز در طرح مذکور دیده شده است، گفت: از اهداف دیگر این پروژه تأمین روشنایی معابر بافت تاریخی، اعمال روش‌هایی برای کاهش استفاده از خودروها و تغییر در طرح هندسی معابر و ... هستند.

امین اظهار کرد: بالغ بر 14 سال است که شهرداری شیراز برای تسهیل دسترسی به بافت تاریخی این طرح رات در دستور کار قرار داده است که تاکنون از مشاوران و روش‌های مختلفی استفاده کرده است تا بتواند مشکلات ترافیکی، شهرسازی، معماری و دسترسی‌ها به بافت تاریخی را برطرف کند. 

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی این طرح پیاده‌محوری در بافت تاریخی و گردشگری برای حل معضل دسترسی است، گفت: همچنین خط یک و 4 مترو را در دو طرف این بافت داریم یعنی علاوه بر اینکه بحث پیاده‌رویی در این طرح دیده شده است، بحث استفاده از مترو هم مدنظر قرار گرفته است.

 وی با تصریح اینکه در بحث تامین پارکینگ‌ها افق 1409 در محدوده بافت تاریخی و نیاز به پارکینگ بیشتری احساس می‌شود تصریح کرد: لذا باید افزایش ظرفیت پارکینگ دسترسی‌ها مناسب ایجاد می گرد که نمونه آن احداث پارکینگ شهید دستغیب است 

 امین ادامه داد: این پارکینگ به گونه‌ای طراحی شده است تا علاوه بر استفاده خودروهای سواری، فضایی هم برای اتوبوس‌های گردشگری در نظر گرفته شده است. 

امین بیان کرد: این پروژه حوزه معماری، شهرسازی، عمرانی فرهنگی و ترافیکی را درگیر می‌کند پس نیاز است که حتما مطالعات ترافیکی خاص را در این مورد لحاظ کنیم لذا از ظرفیت طرح جامع حمل و نقل و ترافیک و دانشگاه علم و صنعت و مشاوران برای طرح مطالعاتی آن استفاده کردیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با بیبان اینکه ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقلی برای این بافت مشخص شده است، افزود: از سنوات پیش مقدمات این طرح آغاز شده است و تعداد پروژه کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آغاز شده است همچنین دسترسی غیرهمسطح به گونه‌ای در نظر گرفتیم تا بتوانیم به پارکینگ و بافت تاریخی شیراز دسترسی آسانی داشته باشیم.

 او در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون عملیات اجرای این پروژه 14 سال بطول انجامیده است گفت: علت تاخیر ۱۴سال مطالعات مباحث غیر فنی بوده است اما همه به نتیجه یکسان رسیدند که بحث های فنی دانشگاه شریف توجیه کننده است 

امینی درباره دیده شدن طرح تراموا نیز گفت: طراحی پروژه بگونه ای است حتی اگر یک روز قرار باشد تراموا اجراییگرد این ظرفیت وجود داشته باشد و طرح دارای ظرفیت و پتانسیل مختلف توسعه ای است 

علی‌اکبر سلطانی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز، در نشست خبری با موضوع دسترسی مناسب به زیرساخت‌های گردشگری بافت تاریخی این کلان‌شهر و ایجاد تونل امید تحت عنوان زیر گذر غیر همسطح حضرتی گفت: زیر گذر حضرتی با عنوان تونل امید از بین تمام گزینه برای محور گردشگری و تاریخی و مذهبی بافت از نزدیک به 68 گرینه انتخاب شده است .

دسترسی مناسب تر بدون موانع ترافیکی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) و بافت تریخی و اثر بخشی در کاهش ترافیک حوزه شهری و افزایش میزان تردد گردشگری با ایجاد یک محور شریانی و پوشش دادن نقاط ضعف فعلی محورحضرتی از جمله مواردی بود که سلطانی به آن اشاره کرد.

 او ادامه داد: در نحوه عملیات تونل امید و پارکینگ شهید دستغیب محور فعلی مسدود نمی گردد بلکه صد متر صد متر محور شمع گذاری می شود این طرح در نهایت با اجرای فازهای مختلف موجب اتصال مسیر حرم به کمربندی شیراز خواهد شد.

 سلطانی تصریح کرد: شهرداری شیراز به طرح توسعه ۵۷ هکتاری حرم شاهچراغ(ع) شامل تملیک یا تخریب اماکن غیرتاریخی می‌شود، ورودی ندارد.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاران به طرح زیرگذر حضرتی به منظور تسهیل دسترسی به بافت تاریخی اشاره و اظهار کرد: در این طرح بحث تسهیل دسترسی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) را نیز دنبال می‌کند.

سلطانی بازه زمانی اجرای طرح مذکور را ۲۴ ماه و طول مسیر تونل این طرح را  یک هزار و ۸۰۰ متر اعلام کرد و افزود: این طرح جزو پروژه‌های اولویت یک ما در طرح جامع ترافیک شهری بوده است که دارای ابعاد رونق اقتصادی و گردشگری در بافت تاریخی است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: اجرای طرح قطعاً موجب کسادی کسبه مسیر خیابان حضرتی نخواهد شد چرا که مسیر به همان شکل قبل خواهد بود اما احداث زیرگذر موجب می‌شود تا هم مشکل ترافیک و هم مشکل پارک مردم را حل گردد و با ایجاد ترددهای بیشتر اقتصادی کسبه موجود در این محور رونق دوچندان خواهد گرفت. 

وی مبلغ پروژه مذکور را یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در میان شهرداری‌ها بیشترین هزینه در بافت تاریخی انجام می‌شود. درست است که شهرداری در طرح توسعه ۵۷ هکتاری ورود ندارد و مربوط به راه و شهرسازی است اما بهسازی، نورپردازی و کف‌سازی معابر و همچنین سایر مسائل ایمن‌سازی و بهداشتی و غیره توسط شهرداری در حال انجام است.

سلطانی بیان کرد: همچنین در بافت تاریخی چند اتفاق دیگر را شاهد خواهیم بود که یکی از آن‌ها محور زندیه است و یکسری هویت‌های تاریخی در این منطقه بهسازی و بازسازی خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز، احداث زیرگذر حضرتی را یکی از گزینه‌ها برای دسترسی مناسب به بافت تاریخی و کمک به گردشگری این بافت عنوان کرد و گفت: پیش از این طرح‌های مختلفی برای حل مشکل ترافیک این منطقه از جمله احداث تراموا مطرح بوده است که این طرح در حد شعار و یک کار گذرا بود اما بهترین گزینه‌ای که جمع‌بندی شد تا امکان دسترسی مناسب به بافت تاریخی را بیشتر کند و در ترافیک شهری هم اثربخش باشد، همین طرح زیرگذر حضرتی است.

وی با بیان اینکه در جریان احداث این زیرگذر محوری مسدود نخواهد شد و شریان اصلی و گذر و جریان برقرار است و کار به صورت صد متر صدمتر انجام می‌شود، گفت: به گفته سلطانی در بودجه عمرانی سعی کردیم اجرای پروژه ها در سه محور عادلانه، اجرا پروژه براساس مطالعات و رفع گره های ترافیکی و با سرعت و کیفیت و پروژه های رها شده کار دنبال گردد.

رئیس کمسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز گذری هم به مشکلات کمربندی ۴۲ کیلومتری شیراز زد و با اشاره به امضا تفاهم‌نامه‌های متفاوت در دوره‌های مختلف پیرامون رفع مشکلات این محور گفت: هنوز مسئولیت این محور به عهده راه و شهرسازی است اما در تفاهم‌نامه آخر قرار شد تقاطع کمربندی به قائم و سفیر توسط راه و شهرسازی ساخته شود که کلنگ آن عید فطر به زمین زده می‌شود، اما در خصوص تقاطع میثم هنوز طرح آن تمام نشده است؛ اما امیدواریم سال آینده توسط شهرداری عملیات اجرای آن هم آغاز شود.

سلطانی افزود: بر طبق یک تفاهم‌نامه دیگر کار ایمن سازی ۱۸کیلومتر از کمربندی که در محدوده شهر است به شهرداری واگذار شد که ایمن‌سازی این بخش و ورودی و خروجی شهرک‌های مسیر به جز ده‌میلیارد تومان تملک که به عهده راه و شهرسازی است برای شهرداری ۲هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

وی با اشاره به رفع ۸۰ درصد مشکلات و خطرات کمربندی با ایمن‌سازی از اجرای کمربندی دوم شهر به عنوان یکی دیگر از راهکارهای اصلی یاد کرد و گفت: این هزینه را دولت و حاکمیت باید انجام.می‌داد، متأسفانه ضعف مدیران فارس در گذشته باعث عقب‌افتادگی دراین زمینه شده و در حالی که اصفهان دارد کمربندی سوم را می‌سازد در شیراز به دلیل سهل‌انگاری گذشته ما با این مشکلات مواجهیم.

پایان پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول