اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

وبگاه هندی: آمریکا با توافق تهران-ریاض در خاورمیانه کیش و مات شد

یک وبگاه هندی با اشاره به افول قدرت ایالات متحده در غرب آسیا نوشت که واشنگتن با توافق تهران و ریاض در این منطقه کیش و مات شد.

وبگاه هندی: آمریکا با توافق تهران-ریاض در خاورمیانه کیش و مات شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه «نیوز ۹ لایو» هند در گزارشی به توافق اخیر عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و نوشت که ایالات متحده آمریکا با این توافق در غرب آسیا کیش و مات شد.

در مقدمه این گزارش نوشته شده است که اعلام توافق تاریخی میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران نمایانگر نفوذ دیپلماتیک رو به رشد چین است و در حقیقت پکن با میانجیگری این توافق صلح میان تهران و ریاض، واشنگتن را در غرب آسیا کیش و مات کرد.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی روز جمعه توافق برای احیای روابط دوجانبه را اعلام کردند. دو کشور بعد از قطعی روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴ که یکجانبه از سوی عربستان سعودی قطع شد از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کردند که چهار دور آن در سال گذشته برگزار شد، مذاکراتی که چارچوب آن به گفته فؤاد حسین وزیر خارجه عراق بین دستگاه‌های امنیتی دو کشور بوده و دور پنجم هم در نخستین روز دومین ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

شبکه «نیوز 9 لایو» با اشاره به این موارد ادامه داد که «وانگ یی» وزیر خارجه سابق چین و دیپلمات ارشد این کشور که مدیریت کمیسیون امور خارجی حزب حاکم کمونیست چین (CPC) را برعهده دارد روز جمعه در مراسم اعلام ازسرگیری روابط ریاض و تهران حضور داشته است.

طبق این گزارش، بر اساس توافق میان ریاض و تهران، سفارتخانه‌های دو کشور ظرف مدت دو ماه بازگشایی خواهد شد و پس از آن انبوهی از فعالیت‌های دیپلماتیک بین دو طرف انجام خواهد گرفت تا زمینه نشست آتی وزرای خارجه ایران و عربستان که احتمالاً در تهران یا ریاض برگزار خواهد شد، فراهم آید.

این شبکه سپس به گزارشی از «گلوبال تایمز» چین اشاره کرد مبنی بر این که چین یکی از امضاکنندگان این توافقنامه است و در بیانیه مشترک سه کشور آمده است که عربستان سعودی و ایران به توافقنامه امنیتی امضا شده در ۱۷ آوریل ۲۰۰۱ و توافق دیگری که در ۲۷ می ۱۹۹۸ منعقد شد، پایبند خواهند بود.

بر اساس این گزارش، توافقنامه میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران با انتخاب مجدد «شی جینپینگ» بعنوان رئیس‌جمهور چین برای سومین دوره همزمان شده است و این نمایانگر نفوذ دیپلماتیک رو به رشد چین است.

وانگ یی پس از نشست عربستان و ایران تصریح کرد که توافق تهران و ریاض «نمونه‌ای برای رفع اختلافات از طریق گفت‌وگو است».

این گزارش با اشاره به این موارد به کاهش قدرت غرب در غرب آسیا اشاره کرد و نوشت که توافق میان ریاض و تهران نشان دهنده افول سلطه غرب و ورود پکن به غرب آسیا است که برای چندین دهه غرب، اهرم‌های قدرت را در این منطقه تحت کنترل خود گرفته بود.

این گزارش همچنین ادامه داد که توافق فوق تأکیدی بر کاهش نفوذ ایالات متحده در منطقه‌ای است که واشنگتن میلیاردها دلار برای دفاع از متحدان و راه‌اندازی جنگ در این منطقه سرمایه‌گذاری کرد.

این شبکه هندی همچنین نوشت که توافق ریاض و تهران همچنین می‌تواند توافقات آبراهام به میانجیگری دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که راه را برای عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و شماری از کشورهای غرب آسیا هموار کرده بود، برهم بزند.

طبق این گزارش، توافقات آبراهام در حقیقت طرح ایالات متحده برای منزوی کردن سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا  بود اما عادی سازی روابط تهران با ریاض معادله توافقات را بر هم خواهد زد.

نیوز 9 لایو ادامه داد که توافق میان عربستان و ایران همچنین خشم و عصبانیت صهیونیست‌ها را به همراه داشته است و هم‌اکنون «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتقادات جدیدی از سوی احزاب مخالف به دلیل شکست وی در سیاست خارجی مواجه خواهد شد.

از طرف دیگر، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت در همین حال در رأس هیات ایرانی در پکن گفت: «این توافق قطعاً مانعی جدی برای حضور و دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای و رژیم صهیونیستی در منطقه خواهد بود».

خبرنگار: شیدا فرهادیانپور

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول