اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

«چهارشنبه سوری» جشن کهنی که قربانی غفلت و هیجان می شود

یاد چهارشنبه سوری های قدیم بخیر که شادمانه از روی آتش می پریدیم و خوش بودیم و حالمان خوب بود اما سالهاست که سنت کهن ایرانی رنگ باخته و جای خود را به تخلیه هیجانات کاذب و بعضا خطرناک داده و برخی از مردم به جای اینکه با دل خوش به استقبال بهار بروند ماتم و غم را میهمان نوروز خود کرده اند.

«چهارشنبه سوری» جشن کهنی که قربانی غفلت و هیجان می شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، روزهای پایانی سال است. بوی بهار کم کم به مشام می رسد. به چهارشنبه سوری نزدیک می شویم. سنت قدیمی ایرانی که در گذشته ها آتشی بر پا می شد و کوچکترها و بزرگترها از روی آتش می پریدند و شعر «زردی من از تو، سرخی تو از من» را می خواندند.

یادش بخیر. سالهاست که دیگر از قاشق زنی و آتش روشن کردن ها و پریدن ها و جیغ و داد زدن های شادمانه و شادی های سالم و انرژی بخش در چهارشنبه سوری خبری نیست. دل مردم دیگر مانند شب های چهارشنبه سوری شاد نیست چرا که جهت آیین و حال و هوای چهارشنبه آخر سال تغییر کرده و در برخی موارد، غم و ماتم جای شادی را می گیرد. 

در خانه ات نشسته ای، در خیابان راه می روی، مشغول درس خواندن هستی، در محل کارت هستی ناگهان صدای مهیبی به گوشت می رسد انگار چیزی مانند بمب منفجر می شود حالا بعضی که به شدت از این صدای مهیب ترسیده اند و یا ناراحت شده اند در دلشان و یا با صدای بلند به افراد ناسزا می گویند.

بد نیست بدانید چند سال پیش بود در قزوین والدین کودک چهار ساله ای مواد محترقه ای را به دست کودکشان می دهند تا پرتاب کند، طفل معصوم دیر موادمحترقه را پرتاب می کند که سبب می شود مواد منفجر شود و انگشت کودک قطع شود و بینایی یک چشمش را از، دست بدهد. به همین راحتی و در یک لحظه یک عمر پشیمانی پدر ومادر کودک را به شوک بزرگ می برد، حادثه ای که تا آخر عمر عذاب وجدان آنان را رها نخواهد کرد.

تلخ ترین حوادث در چهارشنبه سوری ها اتفاق افتاده، از تخلیه چشم گرفته تا قطع عضوها و سوختن اعضای بدن، سوختن کامل آرایشگاه مردانه و فوت یک نفر در منزل بر اثر منفجر شدن مواد محترقه و تصویری از بدن سوخته یک شهروند در یکی از شهرهای استان قزوین در شبکه های اجتماعی و مواردی از این دست که دیدن و شنیدن این اخبار دل انسان را به درد می آورد.

حسن اسماعیلی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قزوین گفت وگوی خود را با اعلام آماری از مصدومین استان در سال گذشته آغاز می کند: سال گذشته متاسفانه ۱۱۲ مصدوم از سطح استان گزارش شد که از این تعداد، ۳۲ نفر در بیمارستان ها بستری و مابقی سرپایی درمان شدند.

وی می افزاید: ۸۵ درصد از 112 مصدوم سال گذشته ۶ تا ۳۰ ساله بودند که می توان گفت کودکان، نوجوانان و جوانان بیشترین افراد درگیر و حادثه دیده در شب چهارشنبه سوری بودند که برای تخلیه هیجانات خود دست به اقدامات خطرناکی زده‌ بودند.

این مسئول معتقد است، سنت قدیمی و خوب ایرانی با ورود مواد منفجره و محترقه تحریف و به انحراف کشیده شده، به جای اینکه با استفاده از مواد محترقه جان خود و دیگران را به خطر بیندازیم می توانیم در شب چهارشنبه سوری آتش کوچکی بر پا کرده و خانواده با دور هم جمع شدن این سنت زیبا و کهن را جشن بگیرند.

طبق اذعان رئیس مرکز مدیریت مدیریت حوادث و فوریت پزشکی استان قزوین، ۷۵ درصد از مصدومان حادثه سال گذشته چهارشنبه سوری دچار سوختگی شده بودند که 50 درصد سوختگی درجه یک و 25 درصد سوختگی درجه دو داشتند،  موضوع تاسف بار اینکه مصدومین از ناحیه چشم، گوش، گردن، صورت، دست و پا دچار عارضه شده بودند.

اسماعیلی می گوید: ۸۵ درصد از مصدومین افرادی بودند که از مواد محترقه استفاده کردند و ۱۵ درصد آنها عابر پیاده یا افرادی بودند که در کنار افرادی که از مواد مخدر استفاده می کردند، بوده اند.

باید عرض کنم که از ۱۱۲ مصدوم سال گذشته ۳۲ نیاز به بستری پیدا کردند که مطمئنا افرادی بودند که از ناحیه چشم و پوست دچار سوختگی با درجه بالا یعنی درجه یک بودند و به بستری و اقدامات درمانی خاص نیاز پیدا کرده بودند و نیاز به ترمیم پوست و رفع مشکلات پوستی داشتند.

سخت ترین حادثه در چهارشنبه سوری را می توان آسیب در ناحیه چشم که منجر به تخلیه چشم می شود، دانست.

ماده محترقه کوچک و ارزان نداریم

فردی که می تواند با دلی خوش و با راحتی چهارشنبه سوری را پشت سر بگذارد دچار غم و اندوه شده و خانواده‌ها به جای اینکه با دلی شاد سال جدید را آغاز کنند با چشمانی اشک آلود وارد سال جدید می‌شوند که گاهاً عوارض ایجاد شده مدت ها و سال ها برای افراد باقی می ماند و باید گفت سال گذشته حدود کمتر از دو درصد چشم افراد منجر به تخلیه شده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قزوین با بیان اینکه کودکان، نوجوانان و جوانان که بیشترین مصدومان چهارشنبه سوری سال گذشته استان را تشکیل می دادند، برای تخلیه هیجانات خود دست به اقداماتی زده بودند که برای خود و دیگران مشکل ایجاد کرده بودند که لازم است خانواده ها در کنار فرزندان خود باشند و از آنها مراقبت کنند.

کودکان خودشان از مواد محترقه استفاده نمی کنند بلکه افراد دیگری سبب می شوند کودکان و عابران پیاده و افراد بیگناه بر اثر انفجار مواد محترقه دچار آسیب و بعضا آسیبهای جبران ناپذیر شوند و می‌توان گفت تر و خشک با هم می سوزند.

اسماعیلی می گوید: خانواده ها باید بدانند که ماده محترقه و منفجره کوچک و ارزان نداریم.خاصیت مواد محترقه ایجاد آسیب است حالا که کوچک باشد و چه بزرگ که نیاز است والدین، فرزندان خود را از مواد محترقه دور نگه دارند.

به گزارش فارس ۵۳ پایگاه اورژانس فعال و مستقر در استان قزوین آمادگی کامل را برای ارائه خدمات هرچه بهتر درمانی در خصوص انتقال مصدومین احتمالی به بیمارستانها و مراکز درمانی در شب چهارشنبه سوری را دارند و در صورت نیاز، از نیروهای در حال استراحت نیروهایی که شیفت نیستند برای کمک فراخوان خواهند شد.

ارائه برنامه های آموزشی و پیشگیرانه در مدارس و مساجد

چهارشنبه سوری سال گذشته در استان به دلیل اقدامات خوب صورت گرفته توسط سازمان آتش نشانی و سایر دستگاه های امدادی، سال آرامی بود. اما تعداد مصدومین سال گذشته استان قزوین 112 نفر بوده که 65 درصد آنها افراد زیر 20 سال اعم از کودکان و نوجوانان و جوانان بودند.

15 مورد هم آتش سوزی بر اثر انفجار مواد محترقه رخ داده بود که خسارت در حد جزیی بود و شامل آسیب به سطلهای زباله، درخت و آتشی بوده که در حال سرایت به خودروها بود که توسط ماموران آتش نشانی سریعا اطفا شدند.

قدیر موسی خانی رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری با بیان مطالب فوق، با اشاره به آغاز برنامه های چهارشنبه آخر سال از یک ماه پیش و برگزاری برنامه های آموزشی و پیشگیرانه می گوید: طبق انعقاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش کارشناسان و همکاران آتش نشانی در مدارس حضور یافته اند و نسبت به خطرات استفاده از مواد محترقه آگاه سازی لازم را به دانش آموزان انجام داده اند و در مساجد هم برای نمازگزاران این مهم اجرا شده و همچنان این برنامه های آموزشی ادامه دارد.

نصب بنر، فیکسچر و بیلبوردهایی با مضامین خطرات ناشی از استفاده مواد محترقه و اطلاع رسانی به مردم از این طرق، توسط زیباسازی شهرداری قزوین و سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین، پوسترهای چاپ شده در این خصوص و در اختیار مدارس و ادارات گذاشتن و نصب پوسترهای آگاه سازی در اتوبوس های شرکت اتوبوسرانی، هشدارهای مختلف در صدا و سیما و خبرگزاری ها برای مردم از دیگر برنامه های مهمی بوده که توسط سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین اجرا شده است.

موسی خانی بر این نظر است که هیچ کس مخالف شادی کردن مردم نیست اما شهروندان باید توصیه های ایمنی را در چهارشنبه آخر سال جدی بگیرند و شب بی خطری را سپری کنند که البته پویش «نه به چهارشنبه سوری خطرناک» راه اندازی شده و از شهروندان درخواست شده به این پویش بپیوندند.

موسی خانی سلامت انسان را با هیچ چیز قابل معاوضه نمی داند و معتقد است شادی های لحظه ای یکی دو ساعته را نمی شود با یک عمر پشیمانی جبران کرد: «بسیاری از جاها افراد اعضای بدن خود به ویژه چشم و... خود را در شب چهارشنبه سوری از دست داده اند که دیگر قابل جبران نیست و خانواده ها به جای اینکه شبهای پایانی سال را به استقبال بهار بروند،  عزادار می شوند.»

به خانواده ها توصیه می کنم خیلی مراقب رفت و آمد کودکان بوده و نظارت بر کارهای آنان داشته باشند. معمولا کودکان و نوجوانان برای تخلیه هیجانات کاذب خود ممکن است مواد محترقه تهیه کرده و در گوشه و کنار منزل مخفی کرده باشند. لازم است والدین توصیه های ایمنی را به فرزندان خود گوشزد کنند و مواد محترقه برای آنان تهیه نکنند. چیزی به نام مواد محترقه استاندارد در بازار نداریم و همه خطرناک هستند و باید به سمت برگزاری سنت قدیمی و بی خطر گذشته خودمان برویم. والدین هوشیار باشند و بدانند مواد محترقه با توجه به حساسیت بالایی که دارد با ضربه و گرما حالت انفجار و آتش سوزی دارد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین به آماده باش کامل 10 ایستگاه آتش نشانی ثابت و استقرار آتش نشانان در هفت نقطه پرترافیک  در خیابانها و معابر شهری از صبح تا شب اشاره و اضافه می کند: این نقاط به 15 نقطه خواهد رسید تا بتوانیم در صورتی که برای کسی اتفاقی افتاد زودتر خدمات رسانی کنیم.

موسی خانی به این مطلب مهم اشاره می کند که در ترافیک ایام پایانی سال اگر مردم خودروی آتش نشانی، اورژانس و دیگر خودروهای امدادی را مشاهده کردند باید به نحوی مسیر را باز کنند چرا که باید بدانند جان یا خانه کسی به خطر افتاده که خودروها زودتر باید اعزام شوند و خدمات رسانی کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول