اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

«محمدجواد محبت» شاعر کرمانشاهی در خاک آرمید

«محمدجواد محبت» شاعر برجسته کرمانشاهی که کودکان ایرانی او را با شعر «دو کاج» می‌شناسند، امروز در قطعه هنرمندان باغ فردوس کرمانشاه به خاک سپرده شد.

«محمدجواد محبت» شاعر کرمانشاهی در خاک آرمید

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، آیین تشییع و خاکسپاری«محمدجواد محبت»، شاعر برجسته کرمانشاهی با حضور جمعی از مسؤولین استانی، متولیان فرهنگی و هنری استان، اصحاب رسانه، هنرمندان، و علاقمندان امروز در قطعه هنرمندان باغ فردوس کرمانشاه در جوار دیگر هنرمندان کرمانشاهی به خاک سپرده شد.

 آیت‌الله مصطفی علما، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه بر پیکر محمدجواد محبت نماز خواند.

محمدجواد محبت در کرمانشاه و در سال ۱۳۲۲ چشم به جهان گشود. کودکی و تحصیلات را در کرمانشاه گذراند و سپس به عنوان معلم در روستاهای قصر شیرین به خدمت مشغول شد.

شعرهای او از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۴ در مجلات توفیق، خوشه، روشنفکر، دریچه، تهران مصور و هفته‌نامه مشیر چاپ می‌شد. از سال ۶۲ به گروه مؤلفین کتاب‌های درسی پیوست و آثاری از او در کتاب‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم ابتدایی درج شد.

محبت همچنین در زمینه نقد شعر و قصه‌نویسی فعال بود. او از آغاز فعالیت خود با کانون شعرا و نویسندگان امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه و انجمن‌های ادبی رشید یاسمی، شعر جوان و ادیبان ایران همکاری داشت.

وی یکی از چهار شاعری بود که جایزه شعر فروغ به او اختصاص یافته‌است. وی از شاعران توانا و چهره‌های ماندگار و نام آشنای کرمانشاه و کشور و دارای دیپلم از دانشسرای مقدماتی بود که پس از طی مراحل تحصیل به استخدام آموزش و پرورش درآمد.

از خیمه‌های عاشورا، آن سوی چهره زرد خورشید، موج عطرهای بهشتی، خانه هل اتی (شعرهای علوی)، آه… ای بانوی طوبی سایه آه… (فاطمیات)، گریه دل ناصبوران (شعرهای عاشورایی)، گلوی سبز آواز، خاطرات سبز (مجموعه شعر نوجوانان)، از مرزهای فریاد (دفتر سروده‌های انقلابی)، گزیده ادبیات معاصر (مجموعه شعر)، قلب را فرصت حضور دهید (مجموعه شعر)، رگبار کلمات، کوچه باغ آسمان، با بال این پرنده سفر کن تعدادی از آثار وی است، اما معروف‌ترین اثر محمدجواد محبت شعر کاجستان (دو کاج) او است که در کتاب درسی ابتدایی به چاپ رسیده است.

استاد محمدجواد محبت، روز سه‌شنبه ۲۳ اسفندماه پس از چند سال تحمل بیماری و به علت عارضه قلبی در سن ۷۹ سالگی به دیدار معبود شتافت.

گفتنی است،  وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، ارتباطات، رئیس حوزه هنری کشور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، امام جمعه کرمانشاه، استاندار کرمانشاه، نائب رییس مجلس شورای اسلامی، مدیران کل دستگاه‌های اداری استان از جمله آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام‌هایی جداگانه درگذشت استاد محبت را تسلیت گفتند.

پایان پیام/پ/ ت 2223

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول