اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از ظرفیت پساب برای مقابله با بحران کمبود آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی گفت: با اجرایی نمودن طرح‌های فاضلاب، این شرکت تاکنون موفق به ارائه خدمات به 21 هزار و 332 نفر از جمعیت شهری استان شده است.

برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از ظرفیت پساب برای مقابله با بحران کمبود آب

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، عصر امروز رضا نعیمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی در گفت‌وگو‌ با رسانه‌ها با اعلام استفاده بهینه از ظرفیت پساب برای مقابله با بحران کمبود آب و پایداری منابع زیرزمینی اظهارکرد: این طرح‌ها در شهرهای بجنورد، اسفراین و آشخانه به ترتیب با جمع‌آوری و تصفیه ۷.۵ ، ۳ و ۰.۵ میلیون متر مکعب فاضلاب در سال در حال بهره‌برداری و همچنین در شهر شیروان با ظرفیت ۳ میلیون مترمکعب در آستانه بهره‌برداری می‌باشد. 

وی گفت: این در حالیست که با توجه به وجود صنایع بزرگ و آب بر پتروشیمی، فولاد و ریخته گری، سیمان، آلومینا و نیروگاه سیکل ترکیبی در استان می‌توان با بهره گیری از پساب حاصل از تصفیه فاضلاب در موضوعات مهم حفظ و نگهداری محیط زیست، کاهش مصرف و حفظ منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی کمک شایانی نمود. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی افزود: پساب موجود و همچنین جمعیت حدود ۴۰۰ هزار نفری غیر برخوردار فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب برای استفاده در مصارف مختلف علی الخصوص صنایع، آبیاری فضای سبز،کشاورزی و... با توجه به نیاز ۲۰ میلیون متر مکعبی صنایع استان در افق طرح سال ۱۴۰۴ می‌باشد. 

وی با اشاره به اینکه  سرمایه‌های جذب شده از فروش پساب تولیدی در استان طبق دستورالعمل‌ها در احداث زیر ساخت‌های شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب هزینه شده است، گفت: این امر در کاهش تنش‌های اجتماعی در کلنی‌های جمعیتی در شهرهای استان،  می‌تواند نقش آفرینی موثری نماید.

نعیمی تصریح کرد: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اقدام به راه‌اندازی و عرضه پساب در بورس انرژی نموده که این موضوع باعث می شود در سال ۱۴۰۲ تمام پساب تولیدی استان‌ها در این بستر عرضه و کشف قیمت و خریدار در این فرآیند مشخص گردد.

 وی یکی دیگر از اقدامات اساسی انجام شده در وزارت نیرو طرح کاهش هدر رفت خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع آب عنوان نمود و افزود: بدین صورت که سرمایه‌گذاران و متقاضیان استفاده از آب ( اشخاص حقیقی، صنایع، شهرداری‌ها و ..) در طرح‌های اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده آب شهرها و روستاها مشارکت نموده و به ازای میزان آب ذخیره شده از هدر رفت منابع، در قالب مشارکت و یا خرید تضمینی، بهره‌برداری نمایند که این اقدام می‌تواند حرکتی کلیدی برای مقابله با شرایط بحرانی کمبود آب و کنترل، پایداری و حفظ منابع زیرزمینی گردد.

پایان پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول