اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

امیدآفرینی در مناطق محروم با نقش آفرینی گروه‌های جهادی طی یک سال گذشته

در استان مرکزی حضور خالصانه و فی‌سبیل‌الله بیش از 20هزار جهادگر در قالب 1400 گروه جهادی و بسیج سازندگی و نقش آفرینی این گروه‌ها در عمران و آبادانی مناطق محروم و دورافتاده باعث شده است تا فصل نوینی در سازندگی و عمران روستاها و مناطق محروم گشوده شود.

امیدآفرینی در مناطق محروم با نقش آفرینی گروه‌های جهادی طی یک سال گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، در استان مرکزی حضور خالصانه و فی‌سبیل‌الله بیش از 20هزار جهادگر در قالب 1400 گروه جهادی و بسیج سازندگی و نقش آفرینی این گروه‌ها در عمران و آبادانی مناطق محروم و دورافتاده باعث شده است تا فصل نوینی در سازندگی و عمران روستاها و  مناطق محروم گشوده شود.

گروه‌های جهادی با تخصص‌های مختلف توسط بسیج سازندگی در قالب گروه‌های فنی سازماندهی شده و از آبرسانی به مناطق محروم گرفته تا ایجاد اشتغال و توزیع کمک مومنانه و ساخت منازل محرومان و... به نقش آفرینی پرداخته‌اند.

در یک سال گذشته گروه‌های جهادی بیش از 700 پروژه عمرانی محرومیت زدایی به ارزش  150میلیارد تومان را در مناطق محروم و روستاهای استان مرکزی با محوریت ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومی و مردمی به مرحله اجرا در آورده‌اند.

اجرای طرح‌های مرتبط با آب کشاورزی در مناطق محروم و کم آب با هدف کمک به ایجاد اشتغال، افزایش سطح زیرکشت و جلوگیری از هدررفت منابع آب در قالب احداث خطوط انتقال آب، کانال‌های کشاورزی، استخرهای ذخیره آب و لایروبی قنوات بخشی دیگر از رویکردهای گروه‌های جهادی استان مرکزی در روستاها است، به طوری که در یک سال اخیر بیش از 30 کیلومتر خط انتقال آب کشاورزی، بیش از 25کیلومتر کول گذاری، مرمت و لایروبی قنوات و در مجموع  20هزار متر مکعب استخر ذخیر آب کشاورزی با مشارکت گروه‌های جهادی محله محور  در روستاها اجرا شده است.

 

با اجرایی شدن این پروژه‌ها بیش از 2 هزار هکتار زمین جدید زیر کشت محصولات مختلف کشاورزی رفته و به صورت میانگین از هدر رفت 28درصدی آب در این طرح ها جلوگیری شده است.

گروه‌های جهادی استان مرکزی همچنین در قالب طرح بسیج آبرسانی، ابرسانی به حدود 60 روستا را در دستور کار قرار داده و تاکنون آبرسانی به 30 روستا را به پایان رسانده‌اند.

 

در بحث ساخت مسکن محرومان نیز در یک سال اخیر تعداد 200 واحد مسکن محرومان بر محور نقش آفرینی گروه‌های جهادی تحویل خانواده‌های محروم شده است، پراکندگی نقاط و مسیرهای دسترسی این منازل به نحوی است که بزرگترین شرکت‌های پیمانکاری با مشاهده این وسعت کاری به عظمت حرکت صورت گرفته توسط جهادگران اذعان می کنند.

تاکنون بیش از 650هزار بسته معیشتی کمک مومنانه به همت گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی در سطح استان مرکزی توزیع شده است،در زمینه ایجاد اشتغال توسط گروه‌های جهادی با استفاده از ترکیب توامان سه ظرفیت صندوق‌های قرض الحسنه، آموزش و توانمند سازی و ارائه تسهیلات قرض الحسنه تبصره 16 قانون بودجه 1401 زمینه  برای ایجاد اشتغال 2500 فراهم شده است.

 

اقدامات گسترده جهادگران در توزیع جهیزیه، کمک به سیل زدگان، مقابله با کرونا، توزیع بسته‌های معیشتی، ایجاد اشتغال، رصد و پایش مشکلات صنایع و کارخانجات، عقدتفاهم نامه محرومیت زدایی با دستگاه‌های اجرایی ، ارائه خدمات تخصصی بهداشتی و درمانی، سازماندهی گروه‌های جهادی واکنش سریع برای بحران‌ها و موارد دیگر از جمله اقداماتی است که توسط گروه‌های جهادی در حال اجرا است.

ثبت درخواست در سامانه تسهیلات اشتغالزایی بسیج سازندگی نیز طی یک سال گذشته به 4 هزار و 500 درخواست رسید.

 

به گفته مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی این تسهیلات در اختیار افرادی قرار گرفته که یا توانمندی و مهارت لازم را در حوزه کسب و‌ کار خود داشته و  یا دارای گواهی دوره‌های فنی‌ و حرفه‌ای باشند

 رویکرد سپاه و بسیج در این راستا توانمند سازی و خودکفایی در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی است، در این راستا 4 هزارو 500 متقاضی در 29 عرصه و 60 زیر شاخه با موضوعات امنیت غذایی، صنایع دستی و صنایع تبدیلی درخواست خود را در سامانه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی به ثبت رسانده‌اند.

امروز در سطح استان مرکزی شاهد تاثیرگذاری و نقش آفرینی جریان جهادی و سازندگی هستیم و اقدامات جهادی و بسیج سازندگی این واقعیت را در بین آحاد جامعه و مسئولین روشن کرده است که با کار جهادی می‌توان به پیروزی رسید و باید گفت روند توانمندسازی و تخصصی شدن گروه‌های جهادی توسط بسیج سازندگی در کنار ضرورت پشتیبانی همه جانبه نهادی‌های انقلابی از جمله ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و دستگاه‌های اجرایی  در راستای حفظ و نگهداری ساختار این گروه‌ها امروز یک امر اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول