اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اثربخشی سرمایه‌گذاری به دست دانش‌بنیان‌ها/ دارایی فناوران نسبت به طلا و ملک ارزش بالاتری دارد

تولد سرمایه‌گذاری مولد در کشور برای عبور از بحران‌های اقتصادی مستلزم توجه و ارزش‌گذاری بر فناوری و کارآفرینی است که بخشی از آن را شرکت‌های دانش بنیان ایفا می‌کنند و به یک تغییر و تحول نگرشی از سوی سازمان‌ها و بانک‌ها نیاز دارند.

اثربخشی سرمایه‌گذاری به دست دانش‌بنیان‌ها/ دارایی فناوران نسبت به طلا و ملک ارزش بالاتری دارد

به گزارش خبرگزاری فارس اصفهان، مسیر پر پیچ و خم رشد تولید با وجود تابلوهای راهنمای مسیرِ مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها، اقتصاد مقاومتی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و دانش‌بنیان همچنان با دست‌انداز‌هایی روبرو است که نیاز به تغییر نگاه و تحول اساسی نسبت به ارزش افزوده کارآفرینی و سرمایه‌گذاری دارد.

در این میان طی سال‌های اخیر با نقش‌آفرینی خوب شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر پاسخ به بسیاری از اهداف اقتصادی کشور، منجر به رشد تولید، اشتغال و حفظ سرمایه‌های نخبگان شده است.

هرچند که با وجود شعار سال و تاکیدات رهبر معظم انقلاب، تغییراتی در سازمان‌ها نسبت به نوع نگاه به دانش‌بنیان‌ها و تسهیل مسیر و اعطای تسهیلات رخ داد اما مشکلات بنیادی پابرجاست و همچنان برای رسیدن به مقصد باید از موانع بسیاری عبور کرد. از سویی دیگر تلاش برای بومی‌سازی و خودکفایی محصولات صنعتی از رسالت اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان واقع شده که از محدودیت‌ها برای اتکا به توان متخصصان و نخبگان داخلی فرصت‌سازی کنند و این مهم اهمیت توجه به آنها را افزایش داد.

ارزش والای دارایی دانش‌بنیان‌‌ها نسبت به طلا و ملک

 سعید نقی‌ها، مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان واقع در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است که در زمینه تولید قطعات و تعمیر توربوکمپرسورهای گازی فعالیت دارند که مخاطب آن‌ها شرکت‌های نفت و گاز است و توانسته سه کارخانه مجزا در محدوده نجف‌آباد راه‌اندازی کند.

وی کاهش هزینه‌های حمل و نقل و در دسترس بودن تولید کننده در صورت بروز مشکل را از مزیت‌های محصولات عنوان کرد و گفت: با وجود چنین پیشرفت‌ها و افراد کارآفرینی که در کشور وجود دارد اما برای دریافت تسهیلات باید ملک و زمین در اختیار داشته باشید تا بتوانید وام و یا سایر تسهیلات را به عنوان ضمانت قرار دهید. در صورتی که من همه دارایی خود را برای کارآفرینی و راه اندازی یک کارخانه فروختم و این در کشور ما یک ارزش محسوب نمی‌شود.

نقی‌ها با گلایه از این موضوع که بانک‌ها چنین ملکی را قبول ندارند، افزود: اینگونه باعث می‌شود که مردم سرمایه‌های خود را سمت ملک و خانه و طلا سوق دهند و به صنعت اهمیت ندهند. بنابراین این جریان با رشد تولید منافات دارد و برای کسی که ۱۵۰ هزار نفر را مشغول به کار کرده و باعث درآمدزایی آنها شده باید زمین او را طلا حساب کنند که این یک ارزش افزوده برای مملکت دارد.

اعطای مجوز موقت برای عبور از دست‌انداز مجوزدهی 

احمد شاهمردای از دیگر فعالان حوزه دانش‌بنیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس بیان داشت: با وجودی که طرح محصول ما در جشنواره شیخ بهایی حائز رتبه شده و تائیدیه شهرک علمی و تحقیقاتی را داشته است اما مجوزی برای تولید انبوه ندارد. درست است که شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان محیطی را ایجاد کرده که یک محصول دانش‌محور تولید شود، اما پس از آن انتظار دارند که آن را به فروش برسانیم و از آن درآمدزایی کنیم.

شاهمرادی خاطر نشان کرد: نانو شدن این محصول باعث پایداری بیشتر در محیط شده است و در حجم بالا برای دامداری‌ها به تولید انبوه رسیده است اما برای مسؤولان به رسمیت شناخته نشده است.

مدیر عامل این شرکت فناور و دانش‌بنیان ادامه داد: برای فروش این محصول در صنایع غذایی و کشاورزی مجوز نیاز دارد و نهادهای مربوطه همکاری لازم را ندارند. بنابراین صرف مهیا کردن شرایط برای تولید یک محصول کفایت نمی‌کند و باید برای فروش قانونی و به رسمیت شناختن محصولات داخلی نیز چاره‌اندیشی شود.

 وی معتقد است که باید رایزنی نهادهای مرتبط مانند شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و سایر معاونت‌ها و سازمان‌ها بیشتر شود زیرا یک محصول با عبور از فیلترهای لازم تولید می‌شود اما مورد پذیرش سایر سازمان‌ها برای مجوزگیری قرار نمی‌گیرد و اینجاست که به پارامترهای شاخص و کلان برای مجوزدهی نیاز است.

شاهمرادی ارائه یک مجوز موقت یک ساله و یا ۶ ماهه برای فروش را یکی از راه حل‌های رفع این معضل و اعتمادسازی عنوان کرد و گفت: با چنین مجوزی حتی مسؤولیت و تبعات آن را به عهده شرکت بگذارند و پس از دریافت بازخورد و رضایت از مشتریان مجوز نهایی را صادر کنند چراکه تاکنون این محصول کارآمد با اسقبال بسیار خوبی در دامداری‌ها روبرو شده و برای دفع آفاتی مانند ملخ و حشرات در مزارع نیز مفید است.

نیازمندی‌ها به اراده‌ای قوی برای خرید تولید داخلی

مهدی پیمانی‌نیا از دیگر فعالان حوزه دانش‌بنیان می‌گوید: مشتری‌های ما اغلب شرکت‌های بزرگ و پالایشگاه‌ها هستند و همچنان اراده قوی برای خرید محصولات دانش بنیان وجود ندارد. این شرکت مجوز دانش بنیان خود را در تولید نوع دو بر روی محصول آشکار‌ساز گازهای سمی، اکسیژن و منفجره دریافت کرده است و سیستم هوشمند شناسایی و آنالیز گازهای سمی، اکسیژن و منفجره به عنوان محصول شاخص آن‌ها به شمار می‌رود.

وی مشکلات بیمه و مالیات را از دیگر موانع این شرکت‌ها را با وجود تاکید بر رفع موانع و حمایت از دانش‌بنیان‌ها عنوان کرد و گفت: بسیاری از موارد و موانع با سایر نهادها مانند بیمه و مالیات وجود دارد و شرکت‌هایی که در ابتدای راه و با میزان درآمد حداقلی در این راه قدم گذاشته‌اند با سختگیری بسیاری از سوی این نهادها روبرو می‌شوند.

وی ادامه داد: افراد در این سیستم‌ها اغلب دید سنتی و قدیمی دارند و موضوع تولید داخلی و اهمیت آن هنوز نهادینه نشده است.

تولد سرمایه‌گذاری مولد با ارزش‌گذاری فناوری

به گزارش خبرگزاری فارس، به اذعان کارشناسان اقتصادی توجه به سرمایه‌گذاری مولد بخشی از مسیر توسعه اقتصادی و رشد تولید را به همراه دارد که این امر مستلزم تغییر و تحولی در نگاه به ارزش کارآفرینی و فناوری است.

در واقع ارزش دارایی‌های یک فناور باید نسبت به ملک و طلا و دلار به عنوان سرمایه‌های غیرمولد جایگاه خود را در نهادهای دولتی و غیر دولتی و بانک‌ها پیدا کند تا حتی مدرک یک فناوری و یا ایده دانش‌بنیان بتواند ضمانتی برای دریافت وام و تسهیلات قرار بگیرد. از سویی دیگر با وجودی که کشورهای خارجی ویزای فناوری برای نخبگان صادر و فرش قرمزی برای آنها با همه امکانات پهن می‌کنند اما همچنان شرکت‌های فناور در داخل کشور با موانع بیمه و مالیات روبرو هستند و شرکت‌های بزرگ نیز اراده‌ای برای اولویت‌ به محصول جوانان داخل کشور ندارند. بنابراین در صورت رفع این موارد و اهمیت تولید داخل، تولد سرمایه‌گذاری اثربخش و ارزش‌افزوده در کشور و به تبع آن اشتغال و حفظ نخبگانی محقق می‌شود.

*گزارش از ریحانه شهبازی

پایان پیام/۶۳۱۳۸/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول