اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

صندوق بیمه روستایی در سالی که گذشت/قدم‌هایی که برای روستائیان برداشته شد

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، ‌روستاییان‌ و عشایر به عنوان یک صندوق جوان از سال ۱۳۸۴ آغاز به کار کرد و امروز بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار بیمه شده تحت پوشش خود دارد.

صندوق بیمه روستایی در سالی که گذشت/قدم‌هایی که برای روستائیان برداشته شد

گروه جامعه ـ خبرگزاری فارس: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر براساس اصل ۲۹ قانون  اساسی و در راستای فرامین امامین انقلاب در دهه ۸۰ تأسیس شد هدف از ایجاد این صندوق، قطع زنجیره فقر بین نسلی، افزایش امید به زندگی و احساس تعلق خاطر روستائیان و عشایر به محل زندگی خود بود و به همین منظور خدماتی مانند پرداخت مستمری بازنشستگی، پرداخت مستمری از کارافتادگی و پرداخت مستمری به بازماندگان به جامعه هدف خود یعنی  کشاورزان، روستاییان و عشایر و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت ارائه می‌دهد.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، ‌روستاییان‌ و عشایر به عنوان یک صندوق جوان از سال ۱۳۸۴ آغاز به کار کرده و امروز بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار بیمه شده تحت پوشش خود دارد. جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی می توانند با پایین ترین میزان پرداختی، پس از ۶۵ سالگی بازنشسته و از خدمات این صندوق بهره مند شوند.

این صندوق در ابتدای تأسیس خود با آهنگ رشد بسیار بالایی همراه نبود و تا همین سالهای اخیر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیمه شده فعال عضو صندوق بیمه روستاییان بودند اما امروز این میزان در مجموع به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است که نشان از رشد بیمه شدگان این صندوق دارد.

کارگزاری‌های فعال برای ثبت نام

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، ‌روستاییان‌ و عشایر در حال حاضر، ۱۸۰۰ کارگزاری رسمی در شهرهای کشور دارد که در گام نخست به منظور عضویت در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به این مراکز مراجعه کنند.

روستاییان، کشاورزان و عشایر با دارا بودن شرایط حداقل ۱۸ سال سن و حداکثر ۵۰ سال، سکونت در روستاها، مناطق عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، اشتغال در حوزه های صنایع دستی، فعال در مشاغل فرشبافی، بافندگی، گلیم بافی و جاجیم بافی و ...، رانندگان حمل بار و مسافران بین شهری و کارکنان مرامز و شرکت های سازمان های مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و نظام دامپزشکی می توانند با مراجعه  به کارگزاری اقدام به ثبت نام در صندوق بیمه اجتماعی روستائیان کنند.

۱۶۴ هزار بازنشسته روستایی

براساس آخرین آمار تا پایان شهریورماه سال جاری ۲۲ هزار و ۸۷۰ نفر از مستمری سالمندی، ۸۲ هزار و ۴۰۷ نفر از مستمری بازماندگان و ۹ هزار و ۳۳۶ نفر از مستمری از کار افتادگی کلی در این صندوق بهره‌مند شدند.

همچنین ۴۹ هزار و ۵۰۸ نفر از افراد تحت پوشش از مستمری بازنشستگی پیش از موعد در این صندوق استفاده کرده‌اند. طبق آمارهای موجود، در مجموع ۱۶۴ هزار و ۱۲۱ نفر از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از مستمری‌ برخوردار شدند. این صندوق هم اکنون دارای ضریب پشتیبانی بیمه پرداز به بازنشسته، با عدد ۱۰ در وضعیت مطلوبی قرار دارد، یعنی به ازای هر ۱۰ بیمه پرداز به یک بازنشسته تعهدات پرداخت می کند.

افزایش ۴۰ درصدی حقوق مستمری‌بگیران صندوق روستایی

برای اولین بار، بیش از ۴هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال به حساب ۱۵۱هزار و ۴۸۲ نفر از مستمری بگیران صندوق بیمه روستایی واریز شد، این میزان حقوق حداقل بگیران صندوق، بیش از ۱۹۰ درصد و در گروه های دیگر بیش از ۴۰ درصد افزایش داده شده است. آمارهای این صندوق حکایت از آن دارند که حقوق مستمری‌بگیران کشاورزان، روستاییان و عشایر این صندوق شاهد افزایش ۴۰ درصد بوده  است.

قرارگاه کرامت و جذب بیمه شدگان جدید

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، ‌روستاییان‌ و عشایر از زمان فعالیت دولت سیزدهم، قرارگاه کرامت را با هدف جذب یک میلیون بیمه شده جدید تشکیل داد که براساس آخرین آمارهای موجود، زمینه  جذب بیش از 360 هزار بیمه شده جدید فراهم شد. 

این میزان از بیمه شدگان جدید به میزان فعالیت ۴ سال گذشته این صندوق در دولت‌های گذشته است چرا که جذب  بیمه شده جدید صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، ‌روستاییان‌ و عشایر در سالهای گذشته به طور میانگین ۸۰ هزار نفر در سال بوده است.

از مهمترین کارکردهای این صندوق، ارائه خدمات نقل و انتقال سابقه به سایر صندوق های بازنشستگی است، این اقدام مهم در جهت حمایت از افراد بیمه شده بوده و حتی بر عکس نیز می توانند از سایر صندوق‌ها، بیمه شدگان سوابق خود را به این صندوق نوپا انتقال دهند.

 اختصاص بیمه‌ تکمیلی به روستائیان و کشاورزان

 برای نخستین بار، جامعه هدف صندوق یعنی، کشاورزان، ‌روستاییان‌ و عشایر در استان‌های همدان، اصفهان و آذربایجان شرقی از خدمات درمان بیمه های تکمیلی برخوردار شدند. مطالعه اجرای بیمه تکمیلی مستمری بگیران صندوق بیمه روستایی یکسال به طول انجامید، جلسات کارشناسی متعددی برگزار و در این سلسله جلسه‌ها، ۱۸ شرکت بیمه‌های برنامه های خود را ارائه کردند اما در نهایت با یک شرکت عامل در روز روستا، آغاز ارائه خدمات بیمه های تکمیلی به روستاییان کلید خورد.

 قرار است در مرحله نخست، مستمری بگیران و خانواده های آنها در سه استان آذربایجان شرقی ، همدان و اصفهان را تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار دهند و در صورت رضایتمندی داکثری، در مرحله دوم تمام مستمری بگیران صندوق تحت پوشش این خدمات قرار بگیرند و در نهایت، پس از رضایت کامل از این مرحله، تمام بیمه شدگان صندوق از خدمات بیمه های تکمیلی درمان برخوردار شوند.

پرداختی بیمه شدگان به صندوق چقدر است؟

روستاییان، کشاورزان و عشایربا دارا بودن حداقل سن ۱۸ و حداکثر ۵۰ سال می توانند از خدمات سالمندی، بازماندگی و از کارافتادگی صندوق استفاده کنند. بیمه شدگان به منظور بهره مندی از خدمات درمانی می‌توانند از خدمات بیمه سلامت بهره مند شود.

بیمه‌شدگان ۸ سطوح پرداختی در این صندوق اجتماعی برای دریافت خدمات دارند تا بتوانند حتی با کمترین میزان درآمدی خود نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام کنند.در هر یک از این سطوح درآمدی باید هزینه هایی پرداخت کنند تا بتوانند از خدمات مستمری برخوردار شوند. درسطح ۱ این خدمات، بیمه شده در سال ۱۴۰۱، ۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کند و دولت ۲ برابر این سهم را به فرد اختصاص می‌دهد. و ۱۰۰ هزار تومان به این رقم اضافه می‌کند.

در سطح ۸ که بالاترین سطح درآمدی در صندوق بیمه روستاییان، کشاورزان و عشایر به شمار می‌آید، سهم بیمه شده ۱۳۳هزار تومان و سهم دولت ۲۶۶هزار تومان خواهد بود. که در صورت بازنشستگی یک بیمه شده در این صندوق بین ۱ تا ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان حق بازنشستگی دریافت خواهد کرد.

حمایت از روستاییان با پرداخت تسهیلات

این صندوق بیمه‌ای همچنین برای نخستین بار ۲۲ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه با ارزش ۹۶۰ میلیارد ریال از طریق یکی از بانک‌ها به مستمری‌بگیران صندوق پرداخت می‌کند. این وام براساس تفاهم نامه‌ای بوده که بین صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان با بانک عامل به امضا رسیده و بیمه شدگان می‌توانند  تسهیلات قرض الحسنه را بدون نیاز به مراجعه به بانک و ارائه ضامن به مستمری‌بگیران صندوق پرداخت می‌شود.

صندوق بیمه روستایی در سالی که گذشت

به طور کلی مهمترین اقدامات صندوق در سال گذشته را می‌توان ارائه بیمه تکمیلی درمان به مستمری بگیران، پرداخت ۲۲ هزار فقره تسهیلات به مستمری بگیران، افزایش ۴۳ درصدی حقوق مستمری بگیران، افزایش ۶۰ درصدی سطوح درآمدی، تدوین برنامع جامع راهبردی ۵ساله صندوق، تصویب آیین نامه بیمه مادران غیرشاغل خانه دار روستایی و عشایر با ۳ فرزند از مهمترین برنامه های این صندوق دانست.

همچنین این صندوق توانسته ۱۲ تفاهم نامه همکاری با استانداران کشور داشته باشد و در سال گذشته ۳۱۸ هزار و ۸۹۵ بیمه شده جدید را در سال گذشته به صندوق وارد کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول