اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

رهبر انقلاب: گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان، تجربه مدیریت صحیح مشارکت مردمی در اقتصاد بود/ لزوم اطلاع‌رسانی در خصوص اولویت‌های دانش‌بنیانی

یکی از نکاتی که رهبر انقلاب در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام به آن اشاره داشتند، تجربه مشارکت مردمی در اقتصاد با شرکت‌های دانش‌بنیان بود. تجربه‌ای که با تعیین یک نقشه راه باید در بخش‌های مختلف تکرار شود.

رهبر انقلاب:  گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان، تجربه مدیریت صحیح مشارکت مردمی در اقتصاد بود/ لزوم اطلاع‌رسانی در خصوص اولویت‌های دانش‌بنیانی

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عصر دیروز، سه‌شنبه 15 فروردین‌ماه 1402 با مسئولان و کارگزاران نظام دیدار داشتند و با تأکید بر ضرورت تمرکز همت و اراده همه مسئولان و دستگاه‌ها در همه طول سال برای «مهار تورم و رشد تولید»، به بیان الزامات تحقق شعار سال و چند توصیه مهم اقتصادی پرداختند.

یکی از تأکیدات رهبر انقلاب در این دیدار، تأکید بر استفاده از ظرفیت‌ها و همراهی مردم و نخبگان در زمینه دانش‌بنیان‌ها بود. ایشان تجربه شرکت‌های دانش‌بنیان را یک نمونه مدیریت صحیح دانستند و بر ضرورت تبیین یک نقشه راه برای تعیین اولویت‌های دانش‌بنیانی تأکید کردند.

ایشان در بخشی از سخنان خود تجربه گسترش هزاران شرکت دانش‌بنیان را تجربه‌ای مفید و متکی بر برنامه‌ریزی صحیح خواندند و افزودند: یکی از تجربه‌های خوب، همین شرکت‌های دانش‌بنیان است. این تجربه خوبی است. البتّه فقط منحصر به این نباید باشد ــ که حالا عرض می‌کنم ــ امّا این یک تجربه خوبی بود. [برای] شرکت‌های دانش‌بنیان سازوکاری به وجود آمد که موجب شد افرادی که بااستعداد بودند، ‌نخبه بودند، توانایی داشتند، انگیزه داشتند، بیایند و هزاران شرکت دانش‌بنیان را به وجود بیاورند، رشد تولید را بالا بردند، کمک کردند. این شرکت‌ها خیلی تأثیر داشت و البتّه باید افزایش هم پیدا کند.

رهبر انقلاب همچنین به تبیین ضرورت داشتن برنامه‌ریزی مناسب در فرایند دانش‌بنیان شدن بخش‌های مختلف اظهار کردند: خودِ این دانش‌بنیان کردنِ کارها یک برنامه‌ریزی لازم دارد. کدام بخش‌ها باید دانش‌بنیان بشوند؟ مثلاً حالا فرض کنید بخش نفت یا بخش کشاورزی باید دانش‌بنیان بشود. چه‌جوری؟ با چه برنامه‌ای؟ چه کسانی می‌توانند وارد این کار بشوند؟ این یک طرح و برنامه لازم دارد که [باید] به مردمی که توانایی دارند، علاقه دارند و می‌خواهند در این کار مشارکت کنند، اعلام بشود. ما از لحاظِ نیروی انسانیِ جوانِ تحصیل‌کرده ظرفیّت بالایی داریم. بحمدالله تا کنون، جوانِ آماده‌ تحصیل‌کرده خیلی داریم. خیلی‌هایشان به کارهایی مشغول هستند که متناسب با رشته‌های تحصیلی‌شان هم نیست، امّا مشغولند به خاطر اینکه کاری که متناسب با آن رشته باشد در اختیارشان قرار نگرفته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مسئولان دولت را به تهیه نقشه‌ راه دانش‌بنیان کردن اقتصاد ملی، طراحی برنامه‌ عملیاتی کردن این نقشه‌راه و اطلاع‌رسانی کامل به مردم فراخواندند و تصریح کردند: اگر ما این طرّاحی را بتوانیم درست انجام بدهیم، این مشکل برطرف خواهد شد. نقشه راهِ دانش‌بنیان کردنِ اقتصاد ملّی و برنامه‌ی عملیّاتی کردن آن را مسئولین محترم در دولت باید تهیّه کنند، به مردم هم اطّلاع بدهند و زمینه‌ مشارکت آنها را فراهم کنند. همین‌‌طور که عرض کردم مشخّص بشود چه بخش‌هایی در اولویّت دانش‌بنیان شدن هستند و شیوه‌های دانش‌بنیان شدن آنها چیست. این‌ها را مشخّص کنند، به اطّلاع مردم برسانند. باید ساختارسازی بشود. [برای] اشتراک مردم به صورت شرکت‌های دانش‌بنیان، باید یک ساختاری تولید بشود، به وجود بیاید و به مردم هم اعلام بشود.

پایان پیام/ ت 14

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول