اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای بهره‌مندی از نمایشگاه شهر آفتاب/ تعارض منافع در نمایشگاه بین المللی تهران

دادستان کل کشور طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد: در راستای صیانت از حقوق بیت المال و حفظ منافع و مصالح ملی، اقتضا دارد تمهیدات و تدابیر لازم از سوی دولت برای بهره مندی بهینه از امکانات و سرمایه گذاری عظیم انجام شده در نمایشگاه شهر آفتاب اتخاذ صورت پذیرد.

ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای بهره‌مندی از نمایشگاه شهر آفتاب/ تعارض منافع در نمایشگاه بین المللی تهران

به گزارش گروه قضائی خبرگزاری فارس به نقل از روبط عمومی دادستانی کل کشور، حجت الاسلام و المسلمین منتظری در نامه ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور ضمن بیان چالش‌های متعدد بهداشتی، اجتماعی و امنیتی در ایام برگزاری نمایشگاه بین المللی تهران، بر بهره‌مندی مناسب از ظرفیت‌های موجود در نمایشگاه شهر آفتاب تاکید کرد.

وی در این نامه با بیان اینکه سرمایه گذاری و هزینه زیادی در مجموعه شهر آفتاب صورت گرفته و باید به خوبی از این ظرفیت استفاده نمود، موضوع تعارض منافع در خصوص نمایشگاه بین المللی تهران را نیز مورد توجه قرار داد.

در این نامه آمده است:

همانگونه که مستحضرید در سال 1385 مقدمات مورد نیاز برای ایجاد نمایشگاه شهر آفتاب اعم از جانمایی زمین، دیوارکشی، توپوگرافی و.... آغاز و در سال 1390 ساخت مجموعه­ نمایشگاهی مذکور در زمینی به مساحت تقریبی 138 هکتار  متشکل از چهار بخش اصلی شامل مرکز تجارت جهانی، مرکز اقامتی، بخش خدمات و پشتیبانی وارد فاز اجرایی گردید و در حال حاضر فاز اول نمایشگاه، شامل سالن بزرگ اصلی در سه بخش به طور کامل به بهره برداری رسیده و در حال فعالیت می باشد و با راه اندازی کامل آن بزرگترین مجموعه­ نمایشگاهی غرب آسیا در کشورمان ایجاد خواهد شد.

مزیت های قابل توجهی از قبیل قرار گرفتن در کنار مسیر اتوبان خلیج فارس به عنوان کریدور اصلی شمال به جنوب کشور و همچنین نزدیکی به فرودگاه بین المللی امام (ره) به عنوان هاب هوایی اصلی کشور از جمله مولفه‌هایی است  که از منظر تجارت بین الملل جایگاه ویژه ای را برای مجموعه­ نمایشگاهی مذکور به وجود آورده و می تواند موجب انگیزه و سهولت حضور صنایع مختلف در این مجموعه­ گردد.

در حال حاضر استان تهران و کلانشهر تهران به عنوان پایتخت اقتصادی و سیاسی کشور، فاقد منطقه­ اقتصادی مشخص برای حضور کسب و کارها و صاحبان صنوف در تمامی عناصر زنجیره­ ارزش اقتصادی از جمله جذب سرمایه گذاری خارجی است و از آنجا که به لحاظ اقتصادی ایجاد و اتصال زنجیره­ ارزش و زنجیره­ تامین از جمله چالش های عمده در نظام اقتصادی کشور محسوب می شود لذا به نظر می رسد مجموعه­ مذکور به دلیل نزدیکی و قرار گرفتن در محدوده­ منطقه­ اقتصادی تهران ( منطقه­ ویژه اقتصادی ری و فرودگاه بین المللی امام خمینی) با کاهش هزینه های تولید، بسته بندی، ذخیره سازی، حمل و نقل و توزیع در کنار ارائه­ خدمات و ایجاد تسهیلات گمرکی، ترانزیت و بیمه می تواند، برای ایجاد یک نظام واحد تسهیل گری در جریان صادرات و واردات و تکمیل زنجیره­ ارزش کالا بستر مناسبی را فراهم نماید.

از سوی دیگر در حال حاضر برگزاری نمایشگاه های ملی و بین المللی صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و..... غالباً توسط شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی تهران وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می گیرد و از آنجا که شرکت مذکور، همزمان، صادر کننده­ مجوز و برگزار کننده­ نمایشگاه است؛ موضوع تعارض منافع در این خصوص مطرح می باشد. به علاوه، ترافیک سنگین ایجاد شده در یکی از مناطق پرتردد کلان شهر تهران و تشدید آلودگی هوا به عنوان یکی از معضلات اصلی شهر به ویژه در زمان فعالیت مجموعه­ نمایشگاه بین المللی تهران از جمله چالش‌های بهداشتی، اجتماعی و امنیتی مشهود و ملموس پایتخت است که نگرانی ها و اعتراضات متعددی را از سوی شهروندان محترم و دستگاههای نظارتی، انتظامی و امنیتی در پی داشته است.

بر این اساس و در اجرای ماده 290 «قانون آیین دادرسی کیفری»، ماده 4 «دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه» و در راستای صیانت از حقوق بیت المال و حفظ منافع و مصالح ملی، توجهاً به هزینه­‌های هنگفتی که از بودجه­ شهرداری تهران در گذشته و حال برای ایجاد و بهره برداری از شهر نمایشگاهی یادشده صرف شده است و ضرورت استفاده از ظرفیت عظیم و امکانات و خدمات ایجاد شده در شهر آفتاب به منظور تحقق بهتر اهداف و برنامه های اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی نظام، اقتضاء دارد تمهیدات و تدابیر لازم از سوی دولت محترم مردمی برای بهره مندی بهینه از این امکانات و سرمایه گذاری عظیم انجام شده اتخاذ و تصمیمات و اقدامات اجرایی مورد نیاز در دستور کار دولت محترم قرار گیرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول