اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

هرآنچه باید در رابطه با فیلم‌های اکران عید فطر بدانید+عکس

ترکیب اکران عید فطر سینمای کشور با ترکیب 4 فیلم جدید از ژانرهای کودک و نوجوان، دفاع مقدس، اجتماعی و کمدی از 30 فروردین وارد چرخه اکران می‌شوند.

هرآنچه باید در رابطه با فیلم‌های اکران عید فطر بدانید+عکس

خبرگزاری فارس-گروه سینما: سینمای کشور بعد از مدت‌ها رکود چندی‌است فیلم‌های جدیدی را روی پرده نقره‌ای تجربه می‌کند، آثاری که البته برخی از آن‌ها در بسته اکرانی گذشته مورد اقبال مخاطب واقع نشدند تا انتقاداتی در رابطه با شکل و ترکیب موضوعی آثار انتخابی در اکران نوروزی مطرح شود.

حال بعد از تمامی این اتفاقات و گمانه‌زنی‌های انجام شده برای بسته اکران عید فطر به‌عنوان دومین اکران مناسبتی سال ۱۴۰۲ آثار انتخاب شده از سوی سازمان سینمایی مطابق با اعلام شورای صنفی نمایش برای اکران از ۳۰ فروردین‌ماه اعلام شدند.

*ترکیب آثار اکران عیدفطر

آثار سینمایی اعلام شده برای اکران از ۳۰ فروردین ماه در بسته اکرانی عیدفطر شامل: سینمایی «سه‌کام حبس»، «دسته دختران»، «بابا سیبیلو» و «آهنگ دونفره» می‌باشد، آثاری که تولید تمامی آن‌ها مربوط به چند سال اخیر بوده و به قبل از سال ۱۳۹۸ تجاوز نمی‌کند.

این‌بار تلاش شده تا تنوع در رنگ‌بندی موضوعی آثار حفظ شده و فیلم‌های انتخاب شده از چهار ژانر متفاوت راهی پرده نقره‌ای خواهند شد.

*فیلم «دسته دختران»

اولین فیلم از بسته اکران نوروزی «دسته دختران» دومین ساخته سینمایی منیر قیدی به تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری است، این فیلم در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در ۷ بخش نامزد شد که در دو بخش بهترین جلوه‌های بصری و بهترین بازیگر نقش مکمل زن موفق به دریافت سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار شد.

منیر قیدی که پیش از این، کارگردانی فیلم ویلایی‌ها را در کارنامه خود داشته، مجدد تصمیم گرفته تا اثری دیگر با محوریت جنگ و مقاوت تولید کند. خلاصه داستان فیلم دسته دختران از این قرار است که دوسال پس از انقلاب ایران در شرایطی که کشور هنوز در تلاطم است ارتش عراق به رهبری صدام حسین با تجهیزات کامل نظامی به جنوب حمله کرده و در حال پیشروی است. مردم به سختی مقاومت می‌کنند اما به دلیل کمبود سلاح و مهمات و نیروی تعلیم دیده، سقوط شهر نزدیک است.

این فیلم راوی مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ است و با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه به خانه خرمشهر، تصویری سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را خلق کرده‌است.

*فیلم «سه‌کام حبس»

«سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور هم از دیگر فیلم‌های آماده اکران در نوبت عید فطر است. این فیلم سال ۱۳۹۸ در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی و نامزد دریافت چهار جایزه شد.

در داستان این فیلم آمده است: نسیم (پریناز ایزدیار) و مجتبی (محسن تنابنده) زوج جوانی هستند که تازه صاحب فرزند شده اند و در جنوب تهران زندگی خوب و ساده ای دارند. مجتبی ظروف پلاستیکی یکبارمصرف میفروشد و نسیم عروسک درست میکند و ترشی خانگی تهیه میکند. یک روز مجتبی تصادف میکند و نسیم تمام تلاش خود را برای نجات خانواده اش در غیاب او انجام میدهد اما وقتی میفهمد شوهر محبوبش در واقع برای تهیه پول، موادمخدر خرید و فروش میکند و بیش از یک سال است که کار خود را از دست داده، همه چیز تغییر می کند. مجتبی مقدار زیادی پول به ارباب موادمخدر بدهکار است. نسیم در شرایط دشواری قرار می گیرد، برای نجات همسرش چاره ای نیست جز اینکه خود باقیمانده مواد را بفروشد و در کمترین زمان به یک قاچاقچی تبدیل شود.

 در این فیلم اجتماعی پریناز ایزدیار، محسن تنابنده، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده و مریم بوبانی بازی کرده‌اند.

«سه کام حبس» سال ۱۳۹۹ برای اکران دوم نوروزی آماده بود ولی به دلیل شیوع کرونا این اتفاق نیفتاد و سازندگان هم تمایلی به اکران آنلاین فیلم نداشتند. با این حال در این مدت در تعدادی جشنواره‌ خارجی شرکت کرده است.

*فیلم «آهنگ دونفره»

  «آهنگ دو نفره»فیلمی است که دی ماه ۱۳۹۹ فیلمبرداری آن آغاز شد. این فیلم به کارگردانی آرزو ارزانش ساخته شده و در خبرها نام مسعود اطیابی به عنوان مشاور کارگردان درج شده بود.

«آهنگ دو نفره» به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی است که این روزها با فیلم«برادران لیلا» خبرساز شده است؛ احمد مهرانفر، بهاره کیان افشار، امیرحسین رستمی، فرزاد فرزین، علیرضا استادی، النا حیدری، سهی بانو ذوالقدر، شیرین آقا کاشی، حمیدرضا دشتی و علی برقی از بازیگران این فیلم سینمایی معرفی شده‌اند.

کارگردان این فیلم پیش از این در مصاحبه‌ای در رابطه‌با موضوع «آهنگ دونفره» گفته است: این فیلم یک کمدی است که داستان عاشقانه دارد و درباره ۲ آدم که داستان‌شان در فیلم با هم به صورت موازی پیش می‌رود و جایی به هم می‌رسند، است؛ شخصیت اول یک خواننده از سطح مرفه جامعه است که آخرین روزهای قرارداد با برنامه‌ریزش را سپری می‌کند و شخصیت دوم که احمد مهرانفر نقش آن را بازی می‌کند، کسی است که گیر خانواده‌ای افتاده است که از طریق کتاب قانون باج می‌گیرند و اخاذی می‌کنند.

*فیلم «بابا سیبیلو»

آخرین فیلم در بسته اکران عیدفطر سینمایی «بابا سیبیلو» به تهیه‌کنندگی احمد احمدی و کارگردانی ادوین خاچیکیان فرزند ساموئل خاچیکیان است که در سال ۱۳۹۹ ساخته شده است.

تهیه‌کننده این فیلم در رابطه با آن گفته است: ««بابا سیبیلو» یک کمدی خانوادگی است که در آن از کودک ۵ ساله تا پیرمرد ١٠٠ ساله نقش آفرینی کرده‌اند و در طول قصه ماجراهای جذابی را رقم می زنند؛ فیلم یک کمدی شاد و سلامت مناسب برای تمام اعضای خانوادها است.»

رضا شفیعی جم، بهاره رهنما، امیرحسین صدیق، رز رضوی، امیر نوری، یوسف صیادی، پارسیا شکوری، محمدطاها بهروز پور، خشایار راد، علی کاظمی، عباس محبوب، اردشیر کاظمی، هانیه غلامی مهرگان علوی، محمدرضا احمدی، فرهاد ریش سفیدی، آوا دهقانی، محمد پناهی، مهدی هاشم پور، زهرا گلدوست، شهلا سرشار، احمد یاوری شاد، احسان پرفکت، مرتضی دلداده، حسین روزبه، حسینعلی قورچی، یگانه ظرافتی، ابوالفضل قهرمانی بازیگران فیلم سینمایی «باباسیبیلو» هستند.

احمد احمدی در کارنامه خود فیلم های همچون «ردکارپت» و «لازانیا» و «پیشی میشی» را تهیه کرده است.

*اکران تک قطبی شکسته خواهد شد؟

بررسی میزان فروش و استقبال مخاطبان از فیلم‌های اکران نوروزی نشان می‌دهد که اکران مناسبتی سینما در نوروز ۱۴۰۲ با تجربه چندان ایده‌آلی مواجه نشده و با وجود ۴ فیلم حدود ۹۰ درصد مخاطبین و گیشه به یک اثر اختصاص یافت تا باقی آثار از درصد کمی مخاطب بهره‌مند شده و حتی یک فیلم از این مجموعه کف حداقلی مخاطب را هم تجربه نکند.

حال بعد از شروع اکران عید فطر از ۳۰ فروردین‌ماه و ورود آثار جدید به چرخه اکران امید است تا  این اکران تک قطبی شکسته شده و مخاطب فیلم‌های جدیدی موافق با ذائقه خود داشته باشد.

از این رو است که پیشنهاد می‌شود اکران‌های مناسبتی مانند اکران نوروزی و عیدفطر به واسطه اهمیت راهبردی‌اش در سینمای کشور «کارگروه ویژه» خودش را داشته باشد. کارگروهی که به صورت تخصصی، مبتنی بر شاخص‌های کمی و کیفی دست به انتخاب آثار بزند و برای انتخاب‌ها هم «بیانیه» داشته باشد. یعنی به روشنی مشخص شود که هدف از انتخاب فیلم‌ها چه بوده و در نهایت هم بعد از پایان دوره اکران، یک جمع‌بندی دقیق از موضوع ارائه شود. حرف اصلی این است که اکران‌های مناسبتی اگر مبتنی بر یک «ایده» صورتبندی شوند در دراز مدت می‌توانند تاثیری آشکار بر ارتقا ذائقه و سطح سلیقه شهروندان داشته باشد. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول