اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

سفره افطار هیأت رضا هلالی هر شب برای 1000 نیازمند برپاست+عکس و فیلم

سفره افطار هیأت الرضا(ع) در ماه رمضان هرشب برای هزار نفر از مردم و نیازمندان برپاست. افطاری که به مدد کمک خیرین برپا می‌شود و معتادان و زباله‌گردهای حاضر در منطقه هرندی پای سفره آن در تکیه‌گاه آقامرتضی علی می‌نشینند.

سفره افطار هیأت رضا هلالی هر شب برای 1000 نیازمند برپاست+عکس و فیلم

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: آدرس حسینیه‌شان را که هرکس در تهران می‌شنود، تعجب می‌کند. حسینیه‌شان در یکی از ملتهب‌ترین مناطق تهران است. «خیابان خیام، محله هرندی». منطقه‌ای که شب‌ها وقتی از خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌هایش می‌گذری، معتادان متجاهر را می‌بینی که علناً کنار خیابان در حال استعمال مواد مخدر هستند، اما این جوانان هیأتی چند سالی است که حسینیه‌شان را به این منطقه برده‌اند تا با استفاده از عشق و علاقه این افراد به اهل بیت(ع)، آرام آرام این آسیب اجتماعی را از این منطقه دور کنند.


تکیه‌گاه آقا مرتضی علی در منطقه هرندی

چرا نام حسینیه، تکیه‌گاه شد؟

این‌هایی که نوشتم و خواندید درباره هیأت‌الرضا(ع) محفل بسیجیان و رهروان شهداست که با پرچمداری رضا هلالی، چند سالی است در خیابان هرندی تهران تکیه‌گاه آقامرتضی علی را برپا کرده است. هلالی می‌گوید: «هیأت‌الرضا (ع) محل برگزاری جلسات خود را در دهه سوم فعالیت، به خیابان شوش و هرندی منتقل کرد؛ زیرا در این منطقه، قشر آسیب‌پذیر بسیاری وجود دارد. ما تلاش کردیم با حضور در این منطقه، کمک‌حال مردم شویم. مردم در این محله‌ها مشکلات خاصی دارند که همگان مطلع هستند، جوانان هیأت تمام توان خود را برای رفع آسیب‌های اجتماعی این منطقه اعم از معتادان، خانواده‌های بی‌سرپرست و ... به کار بسته‌اند. نام این حسینیه را تکیه‌گاه قرار دادیم؛ چون بنا داریم به معنای واقعی، تکیه‌گاهی برای مردم این منطقه باشد. معتقدم هیأت و مداح باید نسبت به مردم و به خصوص ساکنان اطراف حسینیه، دغدغه داشته باشند. با همین روحیه وارد این منطقه شدیم و تلاش کردیم تا مردم آن از احداث تکیه‌گاه استقبال کنند، اما این کار، زمانی رخ می‌دهد که هیأت نسبت به مشکلات محله دغدغه داشته باشد.»


رضا هلالی مداح اهل بیت(ع)

اگر تمام مجالس اهل بیت(ع) به مسائل اجتماعی توجه کنند، گره‌ بزرگی از کشور باز می‌شود

هیأت‌الرضایی‌ها در ایام سال هرشب پذیرایی در تکیه‌گاه دارند اما هرهفته در روزهای چهارشنبه برنامه ویژه‌ای با نام «چهارشنبه‌های مهربانی» دارند و سفره شام در تکیه‌گاه برپا می‌کردند و معتادان و نیازمندانی را که به آنجا مراجعه می‌کردند، استحمام کرده و موهایشان را مرتب می‌کردند. در فضای تکیه‌گاه هم پزشکانی به وضعیت دندان‌ها و زخم‌های آنان رسیدگی می‌کنند تا التیامی بر دردهای آنان باشد. این هیأت خیریه تکیه‌گاه را تشکیل داده است و مشغول خدمت‌رسانی است. هلالی می‌گوید: «این خیریه از ابتدای فعالیت به تهیه جهیزیه برای دختران نیازمند و تهیه اقلام غذایی برای خانواده‌‌ها می‌پرداخت که با گذشت زمان، دایره فعالیت‌ها افزایش پیدا کرد. در این خیریه، خانواده‌های نیازمند را شناسایی کردیم و در طول ماه تأمین ارزاق آن‌ها را در دستور کار داریم. با حضور تکیه‌گاه در منطقه هرندی رویکرد خدمت‌رسانی ما به سمت معتادان و زباله‌گردهای حاضر در این منطقه رفته است. اگر در کشور تمام جلسات مذهبی به مسائل اجتماعی توجه کنند، گره‌ بزرگی از کشور باز خواهد شد.»

 

افطار نیازمندان در تکیه‌گاه آقامرتضی علی

هر شب ۸۰۰ تا هزار نفر پای این سفره هستند

در ماه رمضان این هیأت دوسال است که در هر شب ماه رمضان سفره افطار برای نیازمندان اعم از معتادان، زباله‌گردها، کارگران فصلی، اهالی محله، مهاجران افغانستانی، پای این سفره می‌نشینند. هرشب ۸۰۰ تا هزار نفر مهمان سفره کریمانه امام حسن مجتبی(ع) در تکیه‌گاه آقامرتضی علی هستند. در فضای حسینیه در «خبازخانه حضرت ام‌البنین(س)» نان داغ برای آنان طبخ می‌شود و سر سفره هم همه خوراکی‌های یک وعده افطار از پنیر، سبزی، گردو، زولبیا و بامیه مهیاست. در چایخانه تکیه‌گاه هم بساط چای به راه است.


برگزاری جشن میلاد امام حسن در هیأت الرضا

جشن میلاد امام حسن(ع) به صرف افطار

در شب میلاد امام حسن (ع) مراسم هیأت با برپایی جشن میلاد کریم اهل بیت(ع) بسیار ویژه بود. در مراسم جشن هیأت حجت‌الاسلام الیاسی سخنرانی کرد و  علی پورکاوه، محمد ابراهیمی اصل، سجاد محمدی و عبدالرضا هلالی به مولودی‌خوانی پرداختند. این مراسم که با افطار به پایان رسید موجب شد تا سفره افطار در این شب برای تعداد بیشتری از روزه‌داران برپا شود و همه مهمان آقامرتضی علی(ع) و فرزند کریم‌شان امام حسن(ع) باشند.


عید فطر قرار است در تکیه‌گاه سفره نهار به صرف جوجه‌کباب برپا شود

پذیرایی با کله‌پاچه

آن‌ها برای دوشنبه شب ۲۹ فروردین‌ماه مصادف با شب ۲۷ ماه رمضان برنامه ویژه‌ای داشتند و در کنار افطاری به مهمانان سفره افطارشان کله‌پاچه دادند. یکی از مسئولان هیأت می‌گوید: «ان شاء الله بنا داریم برای روز عید فطر بعد از برپایی نماز عید، پذیرایی با حلیم داشته باشیم و برای وعده نهار هم می‌خواهیم در فضای تکیه‌گاه جوجه‌کباب طبخ کرده و با نان داغ توزیع کنیم.»


نیازمندانی هر شب راهی تکیه‌گاه می‌شوند

اهل بیت دوست دارند هیأتی‌ها گره‌ای از زندگی نیازمندان باز کنند

تمام کارها و اقدامات این هیأت با کمک و مدد خیرین است. هلالی می‌گوید: «باید بدانیم تمام خیرهایی که به مردم می‌رسد از کنار این روضه‌ها و سینه‌زدن‌ها است. در زمانی که در این تکیه‌گاه جلسه برگزار می‌شود، ما بانی برای فعالیت‌های خیرخواهانه خود پیدا می‌کنیم یا مردم کمک‌رسانی می‌کنند. تعظیم شعائر باید با قدرت ادامه داشته باشد و کمک‌رسانی‌ به نیازمندان در کنار آن دنبال شود؛ زیرا نگاه امام حسین (ع) و سیره اهل بیت (ع) نیز بر دستگیری از نیازمندان بوده است و ایشان دوست دارد، هیأتی‌ها گره‌ای از زندگی نیازمندان باز کنند؛ وگرنه گریه و عزاداری که البته براساس سخن بزرگان جای خود را دارد، باید خروجی داشته باشد و فرد از این مجالس باید ادب، گذشت، ایثارگری و این کمک‌رسانی‌ها را بیاموزد. ما تلاش می‌کنیم برای قشر نیازمند حاضر در منطقه هرندی بهترین‌ها را فراهم کنیم تا آن‌ها دلبسته اهل بیت(ع) شوند و در مرحله بعدی سراغ کمک‌رسانی به آن‌ها می‌رویم.»

 

ورود خانواده‌ها و نیازمندان برای صرف افطار به تکیه‌گاه

خیران اگر بنا داشته باشند به این هیأت کمک‌رسانی داشته باشند می‌توانند به تکیه‌گاه آقامرتضی علی مراجعه کنند. تکیه‌گاه آقامرتضی علی(ع) در خیابان خیام، پایین‌تر از میدان محمدیه(اعدام)، خیابان هرندی واقع است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول