اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

سازمان محیط‌زیست پیگیر حق‌آبه هیرمند/ سلاجقه به افغانستان سفرمی‌کند

رئیس مرکز اموربین الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص اقدامات این سازمان در پیگیری حق‌آبه هیرمند گفت: آخرین اقدام ما مذاکره با طرف افغانستانی است و در همین رابطه به زودی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در رأس یک هیات فنی به افغانستان می رود.

سازمان محیط‌زیست پیگیر حق‌آبه هیرمند/ سلاجقه به افغانستان سفرمی‌کند

به گزارش خبرنگار محیط‌زیست خبرگزاری فارس به نقل از سازمان حفاظت محیط‌زیست، سید حسین موسوی‌فر، رئیس مرکز اموربین الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره اقدامات این سازمان در پیگیری حق‌آبه هیرمند گفت: به لحاظ قانونی متولی حق‌آبه رودخانه‌های مرزی از جمله هیرمند وزارت نیرو است که باید با همکاری وزارت امور خارجه پیگیری کند، اما پیگیری وزارتخانه‌های دیگر باعث انفعال سازمان حفاظت محیط‌زیست در موضوعات مربوط نمی‌شود.

رئیس مرکز اموربین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: مسئولیت اولیه بحث تامین حق‌آبه با وزارت نیرو است، اما با توجه به آثاری که حق‌آبه‌ها بر روی محیط‌زیست منطقه و معیشت مردم دارد، سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز پیگیری و حساسیت دارد.
وی درباره اقدامات این سازمان افزود: از جمله اقداماتی که ما انجام دادیم، پیگیری موضوع از طرف افغانی است و ما بار‌ها از طریق نماینده ویژه رئیس‌جمهور آقای کاظمی‌قمی که در حال حاضر سفیر ایران در افغانستان هستند، با طرف افغانی مذاکرات واسطه‌ای داشتیم و ایشان تقاضا‌های ما را بیان کردند و این موارد را به سندی که بین دو کشور وجود دارد و واقعیت‌هایی که در منطقه نسبت به حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران است، رجوع دادیم.

پیگیری حق‌آبه از سازمان‌های بین‌المللی

 موسوی‌فر با اشاره به پیگیری حق‌آبه از سازمان‌های بین‌المللی بیان کرد: اقدام دیگری که ما انجام دادیم، این است که از وزارت امور خارجه خواستیم، به وسیله یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل متحد که «UNEP» است، موضوع را به صورت سه جانبه به نمایندگی از سازمان ملل متحد بررسی کنند و طی جلساتی طرف افغانی را مجاب کنیم که به تعهدات تاریخی عمل کنند.

رئیس مرکز اموربین الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره سفر قریب‌الوقوع رئیس این سازمان به افغانستان خبر داد: آخرین اقدام ما هم که در دست رسیدگی است مذاکره با طرف افغانی است که به زودی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در رأس یکی هیئت فنی به افغانستان سفری خواهند داشت و موضوع را چاره‌جویی می‌کنند.

وی افزود: به طور قطع هم باید نسبت به سند سال ۱۳۵۲ مذاکره کنیم و هم بحث‌های تاریخی که واقعی است صحبت شود؛ مسئله حق‌آبه تاریخی فراتر از این سند است، ما در حوزه تاریخی حقوق حق‌آبه‌ای داریم که محیط‌زیست را هم تأمین می‎‌کرده، اگر این حق‌آبه تأمین نشود به آن حق تاریخی ضرر وارد شده است.

موسوی‌فر، رئیس مرکز اموربین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان گفت: ما اساساً پیگیر دو محور هستیم، اگر این دو محور پیگیری شود و طرف افغانی هم سودمند مذاکره کند، به نظر می‌آید که بتوانیم به این حق‌آبه دست پیدا کنیم و منطقه از این وضعیت بحرانی خارج شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول