اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

جامعه منحط غرب صلاحیت ندارد که حقوق زن را به ما بیاموزد

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: قرآن بیش از 1400 سال قبل عنوان می کند که زنان مستقل هستند ولی در نقطه مقابل غربی های مدعی حقوق زن، تا حدود 100 سال قبل برای زنان حق رأی هم قائل نبودند و در اغلب کشورهای اروپایی از سال 1915 به بعد حق رأی برای زنان به رسمیت شناخته شد و تا آن زمان زن حتی حق مالکیت هم نداشت.

جامعه منحط غرب صلاحیت ندارد که حقوق زن را به ما بیاموزد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء ۲۸ قرآن کریم در ابتدای آیین ترتیل خوانی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به استقلال بانوان در فعالیت‌های اجتماعی، عقیدتی و سیاسی در ساحت های مختلف جامعه اسلامی، اظهار کرد: پیامبر(ص) در فتح مکه بر روی کوه صفا با مردها بیعت کردند و زن ها هم وقتی درخواست بیعت کردند، پیامبر(ص) این درخواست را پذیرفتند و با بانوان به صورت مستقل بیعت کردند.

وی با بیان اینکه در آیه ۱۲ سوره ممتحنه به موضوع بیعت بانوان با پیامبر(ص) اشاره شده است، گفت: در روز غدیر هم پیامبر(ص) به صورت مستقل از زنان برای امیرالمؤمنین(ع) بیعت گرفتند که بیان گر این است که زنان در مسائل اجتماعی، سیاسی و عقیدتی مستقل هستند و وابستگی به همسر و هیچ شخص دیگری ندارند و حتی اگر همسر آنها ناراضی باشد آنها می توانند با ولی خدا بیعت کنند.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه مخالفت همسر عذر موجهی برای کوتاهی زن از انجام وظایف شرعی نیست، گفت: اگر مردی همسر خود را به کشف حجاب دعوت کند زن نباید تمکین کند زیرا کاملا مستقل است و در این مسائل تابع همسر نیست یا اگر مرد بخواهد اعتقاد باطل خود را به زن تحمیل کند زن نباید تسلیم این زور گویی شوهر خود شود.

وی با اشاره به انواع خانواده از نظر ایمان زن و شوهر که در قرآن به آن اشاره شده است، گفت: خانواد هایی که هر دو مؤمن هستند مانند خانواده امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س)، خانواده هایی که هر دو کافر هستند مانند خانواده ابولهب در سوره مسد، خانواده هایی که مرد مؤمن و زن بی ایمان است مانند خانواده حضرت نوح و لوط در آیه ۱۰ سوره تحریم و خانواده هایی که زن با ایمان و مرد کافر است مانند خانواده فرعون و آسیه که آیه ۱۱ سوره تحریم به این خانواده اشاره کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: خداوند استقلال هویتی و ایمان راسخ آسیه را الگوی مردان و زنان در طول تاریخ قرار داده و در آیه ۱۱ سوره تحریم اشاره شده که آسیه علیرغم تهدیدها و شکنجه های فرعون استقلال عقیدتی خود را حفظ می کند و کاخ فرعون را با آن همه رفاه کنار می گذارد. از خدا در خواست خانه ای در بهشت می کند.

وی با اشاره به استقلال زن در نگاه قرآن آنچه غربی ها به اسم آزادی زن می گویند را به بردگی گرفتن زنان دانست و افزود: قرآن بیش از ۱۴۰۰ سال قبل عنوان می کند که زنان مستقل هستند ولی در نقطه مقابل غربی های مدعی حقوق زن تا حدود ۱۰۰ سال قبل برای زنان حق رأی هم قائل نبودند و در اغلب کشورهای اروپایی از سال ۱۹۱۵ به بعد حق رأی برای زنان به رسمیت شناخته شد و تا آن زمان زن حتی حق مالکیت هم نداشت.

مشاور رئیس جمهور در امور حوزه و روحانیت با بیان اینکه جامعه منحط غرب صلاحیت ندارد که حقوق زن را به ما بیاموزد، گفت: بر اساس آیات قرآن زن می تواند با وجود داشتن همسری مانند فرعون مستقلا مسیر سعادت را طی کند و نامش در کنار حضرت زهرا(س) در میان بهترین بانوان عالم قرار گیرد.

وی گفت: استقلال هویتی در مسیر هدایت به معنای عدم تأثیر پذیری از دیگران از برترین فضایل انسانی است و اسلام برای عدم تأثیر پذیری از محیط فاسد و حفظ استقلال هویتی چه برای زن و چه برای مرد ارزش قائل است.

سخنران آستان حضرت فاطمه معصومه(س) تصریح کرد: حضرت معصومه (س) که در محضر ایشان هستیم با هجرت از مدینه به سمت ایران جریان ساز شدند و در مسیر دفاع از امام زمانشان استقلال زن در اسلام را به ما نشان دادند و باعث شدند که امروز قم به حرم اهل بیت و مرکز دفاع از اهل بیت  تبدیل شود.

پایان پیام/78023

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول