اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

گریفیتس به فارس: کشورها به تعهدشان درقبال افغانستان عمل کنند/ طالبان مسؤولیت‌پذیر باشد

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری در پاسخ به فارس از کشورهایی که متعهد به ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به افغانستان شده‌اند، خواست به تعهدات‌شان عمل کنند و طالبان نیز به مسؤولیت‌های خود در قبال مردم افغانستان به خصوص زنان و کودکان متعهد باشد.

گریفیتس به فارس: کشورها به تعهدشان درقبال افغانستان عمل کنند/ طالبان مسؤولیت‌پذیر باشد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری امروز (سه‌شنبه، ۵ اردیبهشت) پس از دیدار و گفت‌‌گو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران گفت: تبادل نظرهای سازنده‌‌ای داشتم. دولت ایران روابط نزدیکی با ما داشت و همکاری‌های خوبی در موضوع کمک‌های بشردوستانه انجام شد و امیدواریم شاهد گسترش روابط و همکاری‌ها باشیم.

وی افزود: در پی زلزله اخیر در سوریه و ترکیه و در موضوع کمک به زلزله زدگان همکاری‌های خوبی از سوی ایران صورت گرفت. همچنین باید ظرفیت‌ها را محقق کنیم تا شاهد صلح در یمن باشیم و آبادی و صلح را برای مردم یمن به ارمغان بیاوریم.

* التماس به کشورها برای پرداخت کمک‌هایشان به افغانستان

معاون دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اقدامات سازمان ملل در خصوص مهاجران افغان و هزینه‌هایی که بر کشورهایی چون ایران وارد می‌شود و همچنین افزایش کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان در شرایط کنونی که با مشکلات عدیده روبرو هستند، عنوان کرد: همین موضوع در گفت‌وگوهای من در وزارت خارجه نیز مطرح شد. در بحث عملیات انساندوستانه سازمان ملل تا الان کشورها ۴.۶ میلیارد دلار متعهد شدند به افغانستان کمک انساندوستانه کنند که بزرگ‌ترین رقم کمک انساندوستانه در دنیاست. البته شرایط فوق العاده‌ای در افغانستان حاکم است و ۱۶ میلیون نفر نیاز به کمک انساندوستانه دارند.

گریفیتس یادآور شد: در بحث پیاده سازی و رساندن کمک‌های انساندوستانه ما به کشورهایی که متعهد شده‌اند التماس می‌کنیم که به تعهداتشان عمل کنند، چون کمک‌هایی که تاکنون کرده‌اند کمتر از آن چیزی بوده که متعهد شده‌اند.  

وی ادامه داد: به صراحت از کشورهای کمک کننده این درخواست را داشتیم و همچنین مسؤولیت طالبان را نیز یادآور شدیم آنها هم مسؤولیت دارند و باید تضمین کنند که حق زنان و دختران افغانستان، حق کار، بازی، آموزش و حق کنشگری آنها باید رعایت شود و زنان کنشگر باشند. چون از طریق کنشگری ما می‌توانیم به زنان و دختران افغانستان دسترسی داشته باشیم.

معاون گوترش اضافه کرد: وقتی بحران‌های انساندوستانه پیش می‌آید آسیب پذیرترین قشر هر جامعه، زنان و کودکان هستند. طالبان باید به مسؤولیت خود عمل کنند. کشورهایی که متعهد شدند باید تعهدات خود را عملی کنند و مردم افغانستان باید کاری کنند که کشورشان را بدون وابستگی به کمک‌های خارجی اداره کنند.

* تحریم‌ها علیه ایران

گریفیتس درباره تحریم‌ها علیه ایران نیز گفت: خانم «النا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل برای یک نهاد کاملا مستقل کار می‌کند. ایشان نتیجه گیری‌ها و گزارش‌هایی که آماده می‌کند مهم هستند، ولی مستقل هستند. نهادهایی مثل نهادهای سازمان ملل و نهادهایی که من نماینده آن هستند و در امور انساندوستانه فعالیت می‌کنند، در هر جا که تحریم اعمال می‌شود، نهایت تلاش خود را می‌کنند تا آثار تحریم‌ها را بر مردم کاهش دهند و ایران نیز از این امر مستثنی نیست. تحریم‌ها شاید به شکل متفاوتی کار کنند، ولی تلاش ما برای تقلیل آثار تحریم در این خصوص متفاوت نیست و در خصوص ایران، افغانستان و دیگر کشورها صادق است.

وی گفت: یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام دادیم این بود که معافیت‌هایی را از طریق شورای امنیت برای اقدامات انساندوستانه اخذ کنیم و ما تلاش کردیم این اقدامات را صورت دهیم و استفان نماینده سازمان ملل در ایران از ابتدا تلاش داشته اقلام پزشکی و بهداشتی را وارد ایران کند. موضوع کار ما سیاسی نیست و انساندوستانه است و تلاشمان این است که به همه انسان‌ها بدون در نظر گرفتن این مباحث کمک کنیم.

* هیچ استاندارد دوگانه‌ای نداشتیم

وی در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد دوگانه سازمان ملل در خصوص کمک به سوریه در پی زلزله اخیر اظهار داشت: موافق نظر شما نیستم که این کمک‌ها به ترکیه روانه شد، ما به سوریه هم کمک کردیم. کانون زلزله در ترکیه رخ داد و حجم تلفات و خسارات در ترکیه بیشتر از سوریه بود و باعث شد که نیازهای ترکیه بیشتر از سوریه باشد. من به سرعت خودم را به ترکیه رساندم.

گریفیتس افزود: هیچگونه استاندارد دوگانه‌ای نداشتیم. زلزله در دو کشور واقعا تاسف بار و غم انگیز بود. حجم تخریب‌ها و آسیب‌های وارد شده بسیار زیاد بود و در این تراژدی‌ها هر چقدر کمک کنید، شاید کافی نباشد. تلاش کردیم تا جایی که ممکن است کمک‌ها به دست مردم دو کشور برسد.

* صلح در یمن

معاون دبیرکل سازمان ملل درباره اقدامات سازمان ملل درباره یمن نیز گفت: مهمترین اقدامی که برای مردم یمن اعم از کودک، زن و مرد می‌شود انجام داد، بحث صلح است، آتش بس موضوع بسیار مهمی است و برقراری صلح و آتش بس و برقراری تجارت و .. ضرورت دارد. مین زدایی در این کشور اهمیت دارد.

به گفته وی اکنون که فرصتی فوق العاده‌ برای صلح ایجاد شده، باید از آن استفاده کرد.

گریفیتس اضافه کرد: ما در این مدت تلاش کردیم که کمک‌های انساندوستانه را به دست مردم یمن برسانیم تا دچار قحطی نشوند و جان خود را از دست ندهند. در این خصوص تلاش کردیم که درمانگاه‌ها در یمن به کار خود ادامه دهند و...

گزارش از اکرم شریفی

پایان پیام/ ت 1106

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول