اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

وضعیت پسماند بخش مرکزی قزوین ساماندهی می‌شود/ برپایی میز خدمت در روستاها

بخشدار مرکزی شهرستان قزوین گفت: به منظور ساماندهی وضعیت پسماند بخش مرکزی، جلسات مستمری با حضور پیمانکار، متولی پسماند بخش و نمایندگان دهیاران برگزار و به پیمانکار تاکید شد تا پایان قرارداد به صورت ویژه نسبت به جمع آوری زباله ها اقدام کند.

وضعیت پسماند بخش مرکزی قزوین ساماندهی می‌شود/ برپایی میز خدمت در روستاها

احمد جوانمردی در گفتگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این بخش اظهار کرد: دهیاری های طبق بودجه دهیاری پروژه های از پیش تعیین شده خود را با نظارت ناظرین فنی و رعایت استاندارد ها اجرا می کنند.

وی افزود: سال گذشته بیش از 33 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های عمرانی بخش هزینه شده که 18 میلیارد تومان آن از اعتبارات دهیاری ها و 15 میلیارد تومان نیز با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرایی شده است.

بخشدار مرکزی شهرستان قزوین تصریح کرد: این پروژه ها شامل 80 هزار متر مربع زیر سازی و آسفالت با 28 میلیارد تومان، 6 هزار و 500 متر رونده جدولگذاری با 3 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار، 1500 متر سنگ فرش با 530 میلیون تومان اعتبار، ۱۲۰۰ متر طول لوله گذاری با 480 میلیون تومان اعتبار می باشد.

بازدید میدانی از تمام روستا و 2 شهر بخش مرکزی شهرستان قزوین

بخشدار مرکزی شهرستان قزوین ادامه داد: در راستای آشنایی با ظرفیت ها و مشکلات بخش در دو ماهه نخست آغاز فعالیت در بخشداری با برنامه ریزی های صورت گرفته به صورت روزانه و میدانی از تمام روستا ها و شهر های بخش مرکزی بازدید شد.

جوانمردی اضافه کرد: حل برخی از مشکلات روستاها در بازدیدهای میدانی ماحصل حضور مستمر در روستاها است و اگر مسئولان دستگاه‌های اجرایی از نزدیک در روستا و شهرها حاضر شده و در جریان مشکلات مردم قرار بگیرند، قطعاً می توانند تصمیمات مناسبی برای پاسخگویی به نیاز مردم و حل مشکلات بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: در این بازدیدها که با حضور مدیرکل دفتر امور روستایی، برخی از مدیران شهرستان، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهرستان و بخش مرکزی، ناظرین و کارشناسان فنی بخشداری صورت گرفت، فعالیت دهیاران و شورای اسلامی و ظرفیت موجود در مناطق روستایی بررسی شد.

بخشدار مرکزی شهرستان قزوین اظهار کرد: علاوه بر بازدید از روستاها از دو شهر محمودآباد نمونه و اقبالیه و کلیه مراکز و دستگاه های مستقر و تعدادی از خانواده شهدا نیز بازدید شد.

میز خدمت در روستاها برگزار می شود

بخشدار مرکزی شهرستان قزوین گفت: در این بازدیدها مهمترین مشکلات روستا ها جمع بندی شده تا در آینده با برگزاری جلسات تخصصی در خصوص مشکلات مطروحه راهکار حل آن با حضور دستگاه‌های متولی بررسی شود.

جوانمردی بیان کرد: همچنین در نظر داریم در راستای مردمی سازی دولت به صورت مستمر میز خدمت را با حضور مدیران شهرستان و استانی در سطح بخش برگزار کنیم تا مردم مشکلات خود را رو در رو با مسئولان مربوطه در میان بگذارند.

وی افزود: همه بازدیدهای میدانی به صورت منظم و سرزده از دهیاری ها، شهرداری ها و دستگاه های مستقر در بخش جهت بررسی وضعیت فعالیت و میزان رضایتمندی مردم به قوت ادامه خواهد یافت.

بخشدار مرکزی شهرستان قزوین تصریح کرد: همزمان با ایام شعبانیه و در راستای ارائه خدمات بیشتر به جامعه، میز خدمت دستگاه های قضایی و اجرایی با حضور معاون رئیس کل دادگستری استان، رئیس شورای حل اختلاف استان، رئیس دادگستری شهرستان قزوین، معاونان دادستان مرکز قزوین، بخشداری مرکزی شهرستان قزوین و مدیران نظامی و بسیج منطقه در مسجد روستای نظام آباد برگزار شد.

جوانمرد اذعان کرد: در این نشست برخی از مشکلات عمومی روستای نظام آباد از قبیل ساخت و سازهای غیر مجاز، الحاق به بافت ها، تغییر کاربری ها، مقابله با سرقت و معتادان بررسی شد و اهالی روستا نیز مشکلات شخصی خود را در حوزه قضایی با مدیران مربوطه مطرح کردند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بزرگترین و پرجمعیت ترین بخش استان هستیم و تعدادی از روستاها و شهرهای بخش ما در محورهای مواصلاتی اصلی و در قلب قزوین واقع شده، شرایط و موقعیت ویژه ای را برای بخش مرکزی شهرستان قزوین به ارمغان آورده است.

بخشدار مرکزی شهرستان قزوین گفت: هرچند نزدیکی به مرکز استان یک فرصت محسوب می شود، اما تهدید هایی نیز این بخش را  تحت تاثیر خود قرار داده که می توان به حضور اتباع بیگانه در بخش مرکزی به خصوص در روستا هایی همچون فارسیان اشاره کرد که با توجه به افزایش جمعیت روستا مشکلاتی در خصوص تامین آرد و نان برای اهالی به بار آورده است.

جوانمردی افزود: در بازدیدی که از روستای فارسیان داشتیم بر نظارت مستمر و بررسی وضعیت بهداشتی اتباع افغانستانی توسط مرکز بهداشت و دهیاری تاکید شد.

وی معضل زباله را یک مشکل همیشگی در بخش دانست و گفت: با توجه به اینکه بخش مرکزی دارای جمعیت زیادی بوده و مسافران و گردشگران زیادی نیز از محورهای مواصلاتی بخش و روستاهای آن تردد می کند، موجب شده تا حجم تولید زباله به شدت افزایش یابد و پیمانکار توانایی جمع آوری مناسب آن را نداشته باشد.

بخشدار مرکزی شهرستان قزوین ادامه داد: زباله های جمع آوری شده به صورت مکانیزه به سایت پسماند محمدآباد منتقل می‌شود و این اقدام علاوه بر افزایش هزینه، سرعت جمع آوری زباله در بخش را به دلیل پراکندگی و کوهستانی بودن برخی از روستاها با مشکل مواجه کرده است.

جوانمردی خاطرنشان کرد: به همین منظور جلسات مستمری با حضور پیمانکار، متولی پسماند بخش و نمایندگان دهیاران برگزار و به پیمانکار تاکید شد تا پایان قرارداد به صورت ویژه نسبت به جمع آوری زباله ها اقدام کند.

وی اظهار کرد: با توجه به فرار رسیدن پایان مدت قرارداد پیمانکار فعلی، مراحل اداری جهت شناسایی پیمانکار با افزودن شرایط جدید جهت بهره برداری بیشتر از پیمانکار، از طریق مزایده صورت گرفته است.

لزوم بازبینی مجدد طرح هادی در روستاها

این مقام مسئول با اشاره به مشکلات روستاهای بخش گفت: یکی از مهمترین معضلی که اکثر روستاهای ما را تحت تاثیر قرار داده مشکل  کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی است که باعث ایجاد تنش در بین روستاها شده و برای مردم برخی از روستاها نیز مشکل ایجاد کرده است.

بخشدار مرکزی شهرستان قزوین ادامه داد: امیدواریم با با لطف پروردگار و نزول باران، احداث استخر های کشاورزی و احداث مجتمع های آبرسانی بخشی از مشکلات این حوزه حل شود.

جوانمردی اذعان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در بسیاری از روستاها توسط مردم و متولیان روستا مطرح شد، اختلافات ملکی و مشکلات طرح هادی روستا ها است که در سالهای گذشته بدون دقت کافی و در نظر گرفتن نیاز روستا اجرا و حتی بازنگری شده است.

وی اضافه کرد: باید نسبت به بازبینی طرح هادی بسیاری از روستاها با لحاظ نظر دهیاری، شورای اسلامی و بخشداری اقدام شود، تا بخشی از مشکلات مردم در این حوزه کاسته شود.

بخشدار مرکزی شهرستان قزوین عنوان کرد: تعدادی از روستاهای بخش نیز در اراضی اوقافی قرار دارند و همین مسئله موجب شده تا اختلافاتی بین متولیان و مردم شکل بگیرد، اختلافاتی که هر روز بیشتر شده و باید با برگزاری جلسات تخصصی تعیین تکلیف شود.

این مقام مسئول افزود: در تعدادی از روستاها نیز مشکل منابع طبیعی، آستان قدس و دستگاه های دولتی در اراضی کشاورزی و مسکونی وجود دارد که امیدواریم بتوانیم با همراهی مردم و مساعدت مسئولان برای حل این مشکلات اقدام موثری انجام دهیم.

تغییر فرایند صدور مجوز ساخت و ساز در بخش مرکزی قزوین ضروری است

وی گفت: تغییر فرایند صدور مجوز ساخت و ساز در این بخش با توجه به قرارگیری بعضی قسمت های آن در حریم شهر قزوین و احداث بناهای غیرمجاز ضروری است.

جوانمردی اظهار کرد: با توجه به تصمیمات متولیان صدور مجوز احداث بنا و هرگونه خدمات دهی به مردم روستاهایی که خارج از بافت و طرح هادی روستا دارای ملک هستند به سازمان همیاری شهرداری و دهیاری های استان قزوین واگذار شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت زمین و حضور سودجویان در منطقه، نظارت بر ساخت و سازهای غیر مجاز باید جدی گرفته شود.

بخشدار مرکزی شهرستان قزوین افزود: در جهت کنترل ساخت و ساز های غیر مجاز در خارج از بافت بخشداری قصد دارد با تشکیل یک تیم برای بررسی میدانی به این موضوع ورود کند، ولی لازمه تحقق آن صدور مجوز از سوی بخشداری و یا تایید مجوزها است تا ما بدانیم کجا و به چه منظور ساخت و ساز انجام می شود.

جوانمردی بیان کرد: با توجه به اینکه سازمان همیاری شناخت کافی از موقعیت روستاها، حریم زمین ها و مالکیت ها ندارد بنابراین برخی اوقات صدور مجوز از سوی این سازمان برای برخی مالکان مساله ساز شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به درخواست های مردمی و مراجعات اهالی به بخشداری باید تصمیمات جدیدی بعد از بررسی کارشناسانه برای تغییر رویه صدور سند و اقدامات لازم جهت واگذاری حق صدور مجوز ساخت و ساز در اراضی خارج از بافت روستا ها به بخشداری واگذار شود.

بخشدار مرکزی شهرستان قزوین گفت: سازمان همیاری قبل از صدور مجوز ساخت و ساز باید جهت جلوگیری از بروز مشکلات بعدی و ساخت و ساز های بی ضابطه از بخشداری استعلام دریافت کند.

جوانمردی همچنین خاطر نشان کرد: در حال بررسی تشکیل پلیس ساختمان در بخشداری هستیم تا به صورت مستمر بر ساخت و سازهای روستاها نظارت داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش مرکزی دارای ظرفیت گردشگری خوبی بوده و آثار تاریخی و طبیعی متنوعی را در خود جای داده است، گفت: تعدادی از روستاهای بخش قابلیت تبدیل به روستای هدف گردشگری را دارند و اگر مسئولان کمک کنند، یقینا تحقق این مهم نقش بسزایی در توسعه گردشگری استان و اقتصاد روستایی خواهد داشت.

بخشدار مرکزی شهرستان قزوین در پایان اظهار کرد: تعدادی از آثار تاریخی در روستاهای بخش نیاز به حفظ و حراست و تعمیر و نگهداری دارد تا آسیب بیشتری به آن ها وارد نشود، چرا که آثار تاریخی آینه تاریخ و تمدن این مرز و بوم می باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول