اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

اجرای طرح‌های عمرانی در کشور نباید به تخریب منابع طبیعی منجر شود

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور با تاکید بر ضرورت حفاظت از محیط‌زیست،گفت: اجرای طرح های عمرانی در کشور نباید به تخریب منابع طبیعی منجر شود.

اجرای طرح‌های عمرانی در کشور نباید به تخریب منابع طبیعی منجر شود

به گزارش خبرنگار محیط‌زیست خبرگزاری فارس به نقل از سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری، عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی کشور در گردهمایی تبیین مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی در مرکز آموزش منابع طبیعی و آبخیزداری ساعی کلارآباد گفت: امنیت زیستی با امنیت ملی و امنیت غذایی ارتباط دارد.

وی اظهارداشت: هم اکنون در عرصه‌های جنگلی نیز عوامل تخریب داریم که متأسفانه انسانی است و این عوامل به اسم‌های مختلف در عرصه‌های منابع طبیعی به‌وقوع می‌پیوندد.

وی سطح جنگل های شمال ایران را حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار اعلام و اضافه کرد: از مسؤولان محلی تمام استان‌ها می‌خواهیم که به طبیعت به عنوان یک بخش بسیار حساس و قابل ارزش این سرزمین نگاه کنند و آن را از خودشان بدانند. همکاران ما که در حفاظت از عرصه‌ها تلاش می‌کنند آن‌ها را موانع طبیعی یاد ندانند.

 لزوم برخورد با عوامل تخریب

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: ما نمی‌خواهیم در پیشرفت‌های عمرانی و توسعه ممکلت مشکل ایجاد کنیم و اعتقاد ما این است که اگر ایران عزیزمان می‌خواهد توسعه یابد باید حداقل خسارت به عرصه‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست وارد بشود و حداکثر استفاده را مردم ببرند.

نوبخت تصریح کرد: ضروری است دانش نیروهای این سازمان به لحاظ فنی افزایش یابد و بی‌تعارف باشیم با کسانی که می‌خواهند عوامل تخریب برای این پوشش گیاهی بوجود آورند و با آن‌ها برخورد کنیم.

ارزش بالای جنگل‌های شمال

وی با بیان این که ارزش جنگل‌های شمال قابل مبادله با جنگل های دنیا نیست و بسیار با ارزش است، گفت : جذب اکسیژن و کربن و گرد و غبار و آب از جمله شاخص‌های این عرصه‌هاست و بر اساس مطالعات انجام شده هر هکتار جنگل به طور متوسط حدود هزار و ۵۰۰ متر معکب آب را در سال ذخیره می‌کند.

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور با اشاره به سکونت جمعیت زیاد در ضلع جنوبی و شمالی کوه‌های البرز بر ضرورت حفظ و حراست آن تأکید و اضافه کرد : این عرصه‌ها باید با توجه به شمار جمعیت موجود اطراف آن حفظ شود.

ضرورت مشارکت جوامع محلی برای حفاظت از عرصه‌ها

وی افزود: بر اساس قانون برنامه ششم باید طرح جایگزین برای این عرصه‌ها آماده می‌شد که به هر دلیل این طرح از جنبه زمانی عقب افتاده است و در جلسه امروز اعلام شد با کمک دانشگاه و موسسه تحقیقات جنگل حدود ۷۰ لایحه مطالعاتی برای جنگل‌های شمال تهیه شد که به ۹ کاربری رسیدند.

نوبخت خاطرنشان کرد: هدف اصلی این است مردم را در عرصه‌های منابع طبیعی کشور مشارکت دهیم، اکنون وزن مسائل اکولوژیک را هم اندازه مسائل اقتصادی و اجتماعی دیدیم، اعتقاد ما بر این است اگر جوامع محلی توانمند بشوند عوامل تخریب کمتر می‌شود.

به گفته وی مطالعات کامل با دیدگاه اکولوژیک و اقتصادی و اجتماعی محور انجام شده است.

نوبخت بیان کرد : در این ارتباط جلسات متعدد با استانداران و فرماندران و لیدرهای اهالی داخل عرصه ها برگزار کردیم چرا که معتقدیم اگر طرح جایگزین و یا طرح مدیریت پایدار عرصه های جنگل شمال به بدرستی انجام شود شمالی ها و حتی ساکنان جنوب رشته کوه البرز می توانند به یک زندگی با آرامش برسند.

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور حفظ و حراست از جنگل‌ها را برای همه واجب دانست و از اطلاع رسانی رسانه‌ها در این زمینه قدردانی کرد و گفت : امید که با اطلاع رسانی و کمک رسانه بتوانیم فرهنگ منابع طبیعی را در کشور بالا بیریم.

وی به وجود آفات و بیماری در عرصه‌های جنگلی از جمله آفت شمشاد اشاره و اضافه کرد: حفظ بیولوژیک به دلایل مختلفی برای ما مهم هست. وجود آفات و بیماری‌ها که حادترین مورد خشگیدگی شمشاد بوده، در دهه گذشته تجربه کردیم، در آن مقطع ذخیره‌گاه برونجا را برای کل عرصه شمشادی در شمال کشور در ساری ایجاد کردیم که موفق بوده است.

نوبخت در مورد اتمام طرح مدیریت پایدار جنگل‌های شمال هم گفت : این طرح به دلایلی از جمله مشکل اعتباری و اطلاع رسانی ناقص برای مسؤولان منطقه‌ای و مانع تراشی توسط عده ای تاکنون به سرانجام نرسیده است.

تحول زندگی مردم با انجام طرح مدیریت پایدار جنگل‌های شمال

وی اظهارداشت: اگر بتوانیم طرح مدیریت پایدار جنگل‌های شمال را رقم زده و عملیاتی کنیم، به طور قطع با کاربری‌های که برای این طرح در نظر گرفته شده است، چون مدیریت طرح با دولت و مدیریت پروژه‌ها با مردم است، زندگی مردم متحول می‌شود.

به گفته وی این طرح با توجه به مباحث اعتباری، کمبود لجستکی و نیروی انسانی حداقل پنج سال زمان نیاز دارد.

قدمت جنگل های شمال ایران به حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون سال قبل بر می گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه‌ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته‌ای است، مساحت این عرصه‌ها در حدود یک درصد جنگل‌های اروپا است ولی تعداد گونه‌های آن ۱۶ درصد گونه‌های موجود در کل قاره اروپا است.

این مقایسه‌ها نشان می دهد جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران با وجود مساحت کم، تنوع گونه‌ای بسیار زیادی دارد و از این نظر و به دلیل تنوع زیستی و گستردگی ذخایر ژنتیکی، شایسته تحقیقات زیادی است که یکی از آن‌ها تعیین کهنسال‌ترین درختان موجود در آن است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول