اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

واردات سالانه 380 هزار تن کاغذ تحریر با ارز ارزان /80 هزار تن کاغذ بسته‌بندی سال گذشته صادر شد

رئیس سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا، گفت: سالانه 280 تا 380 هزار تن کاغذ تحریر به کشور وارد می‌شود که بیش از نیاز واقعی کشور به این محصول است، لذا بخشی از واردات کاغذ تحریر صرف مصارف غیرضروری می‌شود.

واردات سالانه 380 هزار تن کاغذ تحریر با ارز ارزان /80 هزار تن کاغذ بسته‌بندی سال گذشته صادر شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ابوالفضل روغنی رئیس سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا در یک نشست خبری به منظور راهکارها و رفع موانع تحقق شعار سال (مهار تورم، رشد تولید) گفت: سرانه مصرف کاغذ ایران حدود 22 کیلوگرم است که استاندارد مصرف این کالا در دنیا و اروپا تقریبا 58 کیلوگرم است، اما در بخش‌هایی از آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی تقریبا 180کیلوگرم است. در ایران به لحاظ اینکه مصرف تیشو (دستمال کاغذی) در حال افزایش است، بر روی سرانه مصرف نیز تأثیر خواهد داشت و سرانه مصرف را افزایش می‌دهد.  

رئیس سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا اظهار داشت: در کشور  مجوز تولید 2 میلیون و 400 هزار تن کاغذ  صادر شده است، اما و حدود یک میلیون و 600 هزار تن تولید می‌شود، ضمن اینکه مصرف دربخش بسته‌بندی حدود 900 هزار تن است. 

* واردات 280 تا 380 هزار تن کاغذ تحریر به کشور 

وی اظهار داشت: براساس روند 10 سال بطور متوسط واردات کاغذ تحریر به کشور حدود 280 تا 380 هزار تن است. در حدود 6 سال پیش مصرف کاغذ روزانه در کشور حدود 130 هزار تن بود، اما مصرف کاغذ روزانه در کشور به 80 تا 10 هزار تن کاهش یافته است. با توجه به مصرف کاغذ تحریر در بخش‌های تولید کتب درسی آموزش و پرورش، دفتر مشق، کتاب‌های کمک درسی و کتاب‌هایی که ناظران تولید می‌کنند، نیاز کاغذ تحریر کشور حدود 200 هزار تن است، لذا با توجه به اینکه ارز ارزان قیمت به واردات این کالا داده می‌شود، نمی‌توان تایید کرد که نیاز وارداتی کشور به کاغذ تحریر 280 تا 380 هزار تن باشد. 

رئیس سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه دولت سیزدهم و بخصوص وزیر ارشاد بارها اعلام کرده است که در زمینه تولید کاغذ می‌خواهیم، به مرز خودکفایی دست یابیم، گفت: ظرفیت سازی برای تولید 140 هزار تن کاغذ تحریر در کشور انجام شده است، اما کمتر از این میزان در کشور تولید می‌شود. 

روغنی اظهار داشت: ما گاهی اوقات برای تنظیم بازار کالاهای مختلف نیاز به واردات داریم و این موضوع اجتناب ناپذیر است، اما سوال این است که چرا با وجود ظرفیت 140 هزار تنی برای تولید کاغذ تحریر این میزان کاغذ در کشور تولید نمی شود و بخشی از طریق واردات تامین می شود؟ که باید بگویم متاسفانه قوانین بالادستی کشور به نفع واردات است مثل دریافت 9 درصد ارزش افزوده که از تولید دریافت می‌شود، اما از واردات کاغذ دریافت نمی‌شود. 

رئیس سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به عدم فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای تولید بیان داشت: همچنین مباحث و مشکلاتی که برای تامین آب، برق، گاز در حوزه تولید و صنعت  وجود دارد که این مسائل تولید در کشور را با مشکل مواجه می‌کند. 

روغنی  اظهار داشت: انصافا در دولت سیزدهم اسم کاغذ بیشتر شنیده می‌شود و برای تغییر دغدغه وجود دارد. وزارت ارشاد بسیار روی موضوع خودکفایی و تامین کاغذ صحبت می‌کند، اما متولی وزارت صمت است، در حالی که خبری در زمینه کاغذ تحریر در وزات صمت نیست. 

* تولید کاغذ بسته بندی در کشور مازاد بر نیاز داخلی است

وی با بیان اینکه با توجه به کمبود تولید کاغذ تحریر، نباید این نوع کاغذ برای واردات تعرفه جدی داشته باشد، بیان داشت: اگر کشور به مرحله خودکفایی رسید و انحصار نبود آن گاه باید تعرفه جدی برای واردات آن تعیین کرد، اما در کاغذ بسته بندی مازاد بر نیاز کشور تولید می‌شود و حتی بخشی از تولیدات صادر می‌شود، لذا دولت باید در زمینه صادرات تسهیل گری کند. 

رئیس سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا بیان داشت: دولت سیزدهم در یک حمایت بسیار جدی یک واحد تولید کاغذ را مجدد به مدار تولید برگرداند، البته به انضمام گرانی نرخ ارز است، زیرا  وقتی ارز خیلی گران می‌شود، جهت حرکت به سمت تولید داخل می‌رود و لذا این شرکت تولیدی می‌تواند 70 تا 80 هزار تن کاغذ تحریر در سال تولید کند، لذا این شرکت می‌تواند تولید کند و دو کاغذ سازی دیگر هم امکان تولید دارند، البته این دو شرکت برای تولید نیازمند حل یک سری مسائل و مشکلات هستند و در صورت ورود به مدار تولید می توانند 25 هزار تن در سال تولید کنند. 

وی بیان اظهار داشت: با توجه به مازاد تولید کاغذ بسته بندی در گذشته به کشورهای اروپایی صادر می‌شد، اما مسائل تحریمی مانع صادرات کاغذ بسته بندی به اروپا شد و لذا اکنون نیز در این بخش صادرات به کشورهایی از قبیل عراق و افغانستان داریم، اما به دلیل نداشتن برنامه مناسب توسط دولت ها و عدم حمایت و  همچنین حمایت از واردات، در خصوص کاغذ تحریر این اتفاق صورت نگرفت. 

روغنی افزود: در زمینه تامین مالی برای تولید با مشکل مواجه هستیم، ضمن اینکه در زمینه ارز نیز مشکلاتی وجود دارد و نمی‌توان گفت که ارز تاثیری روی سفره مردم ندارد، به نظرم درباره ارز 28500 تومانی نباید اعلام می شود که این ارز به هر میزان برای واردات تعلق می‌گیرد، زیرا همین الان برای تامین ارز واردات ما به عنوان تولید کننده چندین ماه در صف انتظار قرار می‌گیریم، بنابراین تنگناها و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و ضمن اینکه در زمینه رفع تعهد ارزی هم با توجه به سیاستگذاری‌های انجام شده مشکلاتی وجود دارد. 

رئیس سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا بیان داشت: با توجه به تغییرات نرخ ارز تولید کننده در فضای تاریک برای تولید تصمیم می‌گیرد و لذا تولید کننده با مشکلات زیادی مواجه است. 

وی گفت: بیش از 80 درصد کاغذ تحریر وارداتی است، لذا قیمت آن از نرخ ارز تبعیت می‌کند، البته دولت برای واردات این کالا ارز ارزان قیمت می‌دهد. در دوره‌ای که واردات کاغذ با نرخ ارز 4200 تومانی انجام می‌شود، متاسفانه واردات به کام یک عده بود.

رئیس سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا اظهار داشت: سهم کاغذ در قیمت تمام شده یک کتاب حدود 20 تا 25 درصد است. 

روغنی افزود: در مورد واردات کاغذ خیلی با موضوع مافیا موافق نیستم، اما بزرگانی واردات می‌کند. بیشترین مصرف کاغذ تحریر در حوزه دولت است و بخشی از واردات کاغذ تحریر توسط دولت انجام می‌شود، زیرا به هر حال تولید کتب آموزش و پروش توسط بخش دولتی انجام می‌شود. 

رئیس سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا اظهار داشت: البته به علت کمبود منابع ارزی خیلی اوقات چندین ماه در نوبت دریافت ارز 28 هزار و 500 تومانی هستیم. 

وی افزود: سال گذشته حدود 80 هزار تن کاغذ بسته بندی صادر شد و بازار هدف ما در این زمینه بیشتر عراق و افغانستان است البته تا چند سال پیش به کشورهای اروپایی و ترکیه نیز صادر می شود.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول