اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

از معلمی مدارس تبریز تا مربیگری تیم ملی/ دوست دارم روزی مربی تراکتور شوم

دبیر ورزش مدارس تبریز امسال به عنوان مربی تیم ملی فوتبال نونهالان کشور انتخاب شد.

از معلمی مدارس تبریز تا مربیگری تیم ملی/ دوست دارم روزی مربی تراکتور شوم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایرج جهانبخش مربی جوان و با دانش تبریزی است که دبیر ورزش مدارس آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی و مربی تیم ملی فوتبال نونهالان جمهوری اسلامی ایران بوده و سابقه قهرمانی آسیا با تیم ملی دانش‌آموزی زیر ١٨ سال جمهوری اسلامی ایران و تورنمنت‌های بین‌المللی کشورهای اروپایی را دارد؛ به مناسبت فرا رسیدن روز معلم به سراغش رفتیم تا بیشتر با او آشنا شویم.

جهانبخش با اشاره به علاقه بسیار خود به فوتبال اظهار داشت: مانند دیگر مربیان و بازیکنان از کودکی عاشق فوتبال بودم و از زمین خاکی و آسفالت فوتبال را شروع کردم، در گذشته مدرسه فوتبال نبود و زمانی که ما دانش‌آموز بودیم تازه تاسیس می‌شد، در دوران دانش‌آموزی معلم ورزش مرا به تیم مدرسه انتخاب کرد بعد به تیم ناحیه راه یافته و جذب باشگاه شدم و پله پله از رده نونهالی تا بزرگسالان بازی کردم.

وی ادامه داد؛ به تیم دانش‌آموزان، دانشجویان و جوانان دعوت شدم و به علت ادامه تحصیل و دبیری به فوتسال روی آوردم و سه سال هم فوتسال کار کردم، تحصیلاتم را تا ارشد ادامه دادم، اما متوجه شدم که بهتر است به‌عنوان مربی آکادمیک هم فعالیت کنم که در باشگاه‌های تبریز و تهران فعالیت کرده‌ام و در تیم ملی دانش‌آموزی و تورنمنت‌های بین‌المللی در رده‌های سنی مختلف هم حضور داشته‌ام و اکنون مربی تیم ملی نونهالان و استاد فوتبال پایه هستم.

وی همچنین در خصوص تداخل مربی‌گری ورزش و دبیری آموزش و پرورش نیز گفت: خوشبختانه به دلیل اینکه در رشته تربیت بدنی تدریس می‌کنم، دروسی را که تدریس می‌کنم مرتبط با فوتبال است و به علت اینکه رده‌های پایه تا جوانان اکثراً دانش‌آموز هستند، تدریس در مدرسه چندان مشکلی در کارم ایجاد نمی‌کند.

جهانبخش اضافه کرد: رابطه خوبی با دانش‌آموزانم دارم و اکثرا آنها ورزشکار هستند که در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند و زمانی که می‌بینند در عرصه فوتبال و ورزش فعالیت می‌کنم راغب شده و انگیزه پیدا می‌کنند تا در عرصه ورزش و رشته خود موفق شوند و ارتباط آنها به‌ویژه با فوتبال و فوتسال بهتر می‌شود.

وی با بیان اینکه فوتبال ما استعدادهای بسیار دارد اما شکوفا کرده آنها دشوار است، گفت: در گذشته مسیری که یک فوتبالیست طی می‌کرد، متفاوت بود چراکه افراد کمی علاقمند بوده و بسیاری از خانواده‌ها راغب نبودند و آنهایی که واقعاً عاشق این کار بودند، وارد می‌شدند اما اکنون مسابقات کم‌رنگ شده است و فضاهای ورزشی در اختیار آموزشگاه‌ها چندان زیاد نیست و تعداد سالن‌های استاندارد و زمین چمن نیز کم است.

وی اضافه کرد: در گذشته افراد دلسوز و محصلان همه همسو بودند و هر ناحیه در سه مقطع بازی می‌کردند و مربیان هوای ما را داشتند که دلیلی بر شناسایی و انتخاب افراد توانمند از تبریز بود و نفرات موفق هم به یکدیگر کمک کرده و رشد می‌کردند و باشگاه‌ها هم اکثرا صنعتی بودند اما اکنون تیم فقط تراکتور بوده  و چرخه زنجیر فوتبال معیوب و ناقص است ولی آن زمان با وجود تمامی کمبودها و امکانات، کار بهتر و پیوسته‌تر بود؛ اما اکنون این شرایط وجود ندارد.

معلمی شغل انبیا است این جمله را باید با آب طلا نوشت

این مربی تیم ملی فوتبال نونهالان جمهوری اسلامی ایران در رابطه با وضعیت حقوق معلمان خاطرنشان کرد: معلمی شغل انبیا است، این جمله را باید با آب طلا نوشت، معلمانی که علی‌رغم مشکلات بسیار کار می‌کنند و دلسوز دانش‌آموزان هستند، در مقابل زحمت و علم آنها حقوق واریزی ناچیز است اما در مربی‌گری به‌ویژه در بزرگسالان حقوق بد نیست ولی مربی‌گری در فوتبال پایه تقریباً مانند معلمی است چراکه زحمت می‌کشند تا نوجوانان و نونهال از نظر فوتبالی و اخلاقی رشد کند و حقوق آنها چون معلمی کم است.

وی ادامه داد: وقتی دوران نوجوانی می‌پرسیدند می‌خواهی چه کاره شوی، معلمی را در مسیر زندگی خود ترسیم کرده بودم و خدا را شکر می‌کنم با عنایت الهی و دعای پدر و مادر معلم شدم.

وی اضافه کرد: اکنون معلم مربی هستم و دوست دارم ابتدا به دانش‌آموزانم درس زندگی بدهم و به تعدادی هم که استعداد دارند الفبا و اصول فوتبال را آموزش دهم و دانش و تجربه خود را که در طی سال‌ها لمس کرده‌ام، در اختیار آنها بگذارم تا آینده‌شان درخشان باشد.

جهانبخش یادآور شد: از کودکی دیوانه فوتبال بودم، اولین معلم ورزش ما آقای فرنودیان بود و آقایان ، داوری، عماد الاسلام، قادری و پورحسین نیز از دبیرانم بوده‌اند.

وی با بیان اینکه در تیم‌های فوتبال و فوتسال دانش‌آموزی مقام قهرمانی کشور کسب  کرده‌ام، گفت: یکبار برای مسابقات دانش‌آموزی انتخاب شده بودم که اریون گرفتم و قسمت نشد بروم اما در دوره بعد کاپیتان تیم بودم و پیام صادقیان و سامان نریمان جهان آن زمان دوره راهنمایی بودند و ما دوره دبیرستان بودیم، سعید نیک رنج، بهزاد مصباح، بابک نصیری، امین مهمان دوست و حمید واحدی و ... که بسیاری از آنها این مسیر را ادامه دادند، آن زمان علاقه داشتند به مسابقه برویم اما درگیر تیم ملی جوانان بودم و مسابقات دانش‌آموزی هم ‌در کرج بود، از تیم ملی خارج شده و به کرج آمدم و در ایران اول شدیم و دوباره به مسابقات برگشتم.

فوتبال تبریز پتانسیل بالایی دارد

وی با تاکید بر اینکه فوتبال تبریز پتانسیل بالایی دارد، متذکر شد: در طول سال‌ها به کشورهای دیگر سفر کرده‌ام اما فوتبال تبریز استعدادهای بالایی دارد و جزو سه استان برتر کشور در این زمینه است که می‌توان با برنامه‌ریزی در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

دبیر ورزش مدارس آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی یادآور شد: اکنون تیم ملی مورد هدف قرار گرفته است و بیشتر بر روی کیفیت تاکید دارند، البته کیفیت تمرین و آموزش به آنها هم مهم است اما اکنون فوتبال یک صنعت شده و میزان آگاهی در عرصه فوتبال کم شده است؛ بنابراین افراد مستعد باید گلچین شده و سیستماتیک و مدون در قالب الگوی تیم ملی پیش روند در حالیکه این گونه نیست و مقطعی رشد می‌کنند.

وی افزود: اکنون شایسته سالاری در فوتبال از بین رفته و تجاری شده است و مسیر رشد یک بازیکن که از تبریز و شهرستان به تیم ملی برود، چندان هموار نیست، اما هرچه امروز بکاریم در آینده درو می‌کنیم، هرچه اهمیت دهیم  و سرمایه گذاری کنیم، محصولات تک‌تک خانواده‌ها، مربی‌ و رسانه به تیم ملی منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: کمتر دیده‌ام که در رسانه‌ها فوتبال پایه را کنکاش کنند و به وضعیت آنها را رسیدگی شود اما افراد خبره و دلسوز باید دست به دست هم دهند تا مسیر را هموار کنیم و بچه‌ها به حق واقعی خود برسند.

جهانبخش با بیان اینکه طرفدار تیم‌های خوب دنیا چون منچسترسیتی هستم و قبلا هم لیورپول و رئال مادرید خوبی بازی می کردند، گفت:  در ایران هم تیم تراکتور با تغییر مربی جدید اکنون خوب بازی می‌کند و کیفیت فوتبال تیم های سپاهان، پرسپولیس و استقلال نیز خوب است.

مربی فنی سابق تیم های تراکتور و ماشین سازی افزود: بازیکنانی چون مولر از بایرن مونیخ و جرارد از انگلیس معرفت بالایی داشته و آکادمیک بازی می‌کردند و باوجود اینکه در اوج فوتبال می‌توانستند با مبالغ بالا به تیم‌های بهتری بروند اما در باشگاه خود ماندند و خدمت کردند.

وی یادآور شد: بسیاری از همکاران ما تحصیلات آکادمیک داشته و به لحاظ علمی یا تجربی وارد کار شده‌اند و تعداد انگشت شماری است که هم علم و هم تجربه دارند تا موازی هم رشد کنند و من  با سن پایین هم از لحاظ تحصیلات آکادمیک و هم به صورت تجربی با سابقه های برتر کشور و ملی سابقه دارم.

این مربی‌ تیم ملی فوتبال نونهالان جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فداکاری‌های همسر خود اضافه کرد: از همسرم تشکر می‌کنم چراکه پشت هر مرد موفقی زنی وجود دارد و ایشان شرایط سخت من را درک کرده و  تاکنون اعتراضی نکرده و درک کرده است و در زمانی که شرایط سخت بود، کمک کرده و یاریگر بوده است.

معلم و مربی سختگیری هستم

جهانبخش  یادآور شد: معلم و مربی سختگیری هستم، متاسفانه در گذشته افراد سختگیر را ورزشکاران و خانواده‌ها دوست داشتند و این افراد نیز محصولات خوبی ارائه می‌دادند و اکنون شاید باب میل دیگران نباشد اما این روش را دوست دارم.

مدیر تیم منتخب آذربایجان شرقی در رابطه با نمره‌دهی به دانش‌آموزان نیز گفت: ملاک من در نمره‌دهی خود فرد و امتحانات و وضعیت دروس تخصصی وی است اما شاخص‌های اخلاقی و شخصیتی نیز اهمیت بالایی دارد.

جهانبخش همچنین متذکر شد: دو دهه قبل اینگونه بود که ورزش را در نمره‌دهی یاریگر دروس دیگر می‌دانستند اما اکنون مدارس درک کرده‌اند، فردی که می‌خواهد موفق شود و کشوری که می‌خواهد توسعه یابد باید فعالیت ورزشی انجام دهد چراکه توانمندی افرادی که فعالیت ورزشی دارند بالا است.

وی در پایان در رابطه با آرزوهای خود نیز تاکید کرد: به اکثر اهدافی که در برنامه زندگی خود داشتم، رسیدم در تیم ملی دانش‌آموزی ۱۸ ساله‌ها بودم و مربی تیم ملی نونهالان انتخاب شدم و امیدوارم به تمامی رده های تیم ملی فوتبال کشور خدمت کرده و جامعه فوتبال و مردم عزیزمان را خوشحال کنم و آرزو دارم روزی در در تیم‌ های مطرح اروپایی خدمت کرده و بتوانم تجربیاتم را در تیم محبوب و پرطرفدار تیم تراکتور پیاده نمایم.

مربی تبریزی تیم ملی نونهالان را بیشتر بشناسیم

ایرج جهانبخش، مربی برتر و جوان با دانش تبریزی که سابقه قهرمانی آسیا با تیم ملی دانش‌آموزی زیر ١٨ سال جمهوری اسلامی ایران و تورنمنت‌های بین‌المللی کشورهای اروپایی را دارد به عنوان مربی تیم ملی نونهالان ایران انتخاب شد.

وی، کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، رئیس انجمن فوتبال استان اذربایجان‌شرقی، استعدادیاب تیم ملی فوتبال دانش‌آموزی ایران، دارای مدرک B فوتبال از کنفدراسیون فوتبال آسیا، مدیر فنی باشگاه‌های تراکتور و ماشین سازی، ‌١٢ سال تجربه تدریس دروس تخصصی تربیت بدنی‌(فوتبال و بدنسازی و فیزیولوژی و آناتومی و تغذیه)، دارای مدرک بدنسازی از وزارت علوم و دانشگاه باسک اسپانیا و ۱۵ سال تجربه بازی در فوتبال در تیم‌های‌: تراکتورسازی‌، شهرداری‌، ماشین سازی‌، مس سونگون‌، پتروشیمی تبریز‌، پاس‌، استیل آذین‌، تیم ملی جوانان  را دارد.

جهانبخش همچنین ‌سابقه مربیگری در تیم‌های اآکادمی پاس‌، آکادمی تراکتور‌، آکادمی کیا‌، آکادمی ایرانمهر‌، آکادمی دوستی مهر‌، نوجوانان و جوانان دبیری‌، نونهالان ماشین سازی‌، شهرداری‌، نوجوانان تراکتورسازی‌، لیگ برتر بزرگسالان مس سونگون‌، منتخب آذربایجان‌شرقی‌، تیم ملی زیر ۱۸ سال دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران( قهرمان اسیا سال ٢٠١٧) و تورنمنت‌های بین المللی ١٤-١٠ سال را دارد.

این معلم تبریزی مولف کتاب‌های بازی در فضاهای کوچک؛ آناتومی‌، فیزیولوژی و تغذیه فوتبال و بازی منطقه‌ای  است و ‌ داری  دو دی وی دی آموزشی فوتبال و فوتسال است.

انتهای پیام/60017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول