اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

فارس من| پاسخگویی به خواست دانشجویان پیرامون الزام قوانین حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها

تعدادی از کاربران سامانه فارس من در پویشی خواستار پیگیری لزوم اجرای قوانین حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها شدند.

فارس من| پاسخگویی به خواست دانشجویان پیرامون الزام قوانین حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس _ طبق روال هر روز با اتوبوس به سمت دانشگاه می رفتم، صحبت‌های نسبتا بلند دو دانشجو در اتوبوس نظر همه را به خود جلب کرده بود.

یکی از آن‌ها که گویا از دانشجویان دانشگاه برتر کشور بود و از وضعیت دانشگاه‌شان ناراحت بود، بیشتر که صحبت کردند متوجه شدم بخشی از مکالمه آنها درباره شأن حجاب و عفاف در محیط علمی بود.
دختری که کنار پنجره نشسته بود با دقت به حرف‌های دوستش گوش می‌کرد و گاهی با سر تکان دادن حرف های دوست خود را تائید می‌کرد، دوستش می‌گفت: شأن دانشجو و دانشگاه نیست که دانشجویان با لباس و مانتو کوتاه در محیط علمی حاضر شود.

صحبت های این دو دانشجو من را به فکر فرو برد که دغدغه دانشجویان امروزی حجاب و پوشش دانشگاهی است، همین باعث شد که بخواهم ریشه ای‌تر به مسأله حجاب در دانشگاه‌ها نگاه کنم.

دغدغه این دانشجوها به حدی رسیده است که برخی کاربران سامانه فارس من هم با ثبت پویشی خواستار پیگیری لزوم اجرای قوانین حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها شدند. 

این کاربران در پویش خود آورداند:

«دانشگاه یک محیط علمی است. هر محیط علمی ضوابط مخصوص به خود را دارد، تمام دانشگاه های معتبر دنیا از قواعد پوشش برخوردار هستند و این موضوع برای رشد علمی دانشجو و دانشگاه امری بدیهی است اما بسیار عجیب است این سطح از بدحجابی و بی عفتی در دانشگاه ها خصوصا دانشگاه های معتبر کشور دیده می شود و مسؤولان دانشگاه هیچ نظارت و برخوردی ندارند یا بسیار سطحی برخورد می کنند!
این سطح از بی خیالی و بی توجهی نهادهای دانشگاه های کشور و حتی خود دانشجویان بسیار شگفت آور است!! امید است هرچه سریع تر این مسأله پیگیری و حل شود.»

سردبیر این پویش سامانه فارس من در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: بنا به اطلاعیه ای که سردار رادان درباره اجرای طرح عفاف و حجاب و برخورد جدی پلیس با کشف حجاب اشاره و بیان کردند، متاسفانه رفتار جدی در دانشگاه‌ها بابت رعایت نکردن دانشجویان هنجارشکن که شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند نیست.
با توجه به اطلاعیه ای که از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری آمده برای رعایت حجاب و در صورت  رعایت نکردن حجاب هیچ خدماتی به دانشجویان تعلق نگیرد.

* حجاب و عفاف در دانشگاه در شأن محیط علمی باشد

وی افزود: بنده به عنوان یک دانشجو شاهد این ماجرا هستم که متاسفانه برخوردی به صورت جدی و قانونی شکل نمی‌گیرد. حتی یک تذکر خشک‌وخالی هم به دانشجویان داده نمی‌شود تا مبادا دانشجویان حجابشان را رعایت کنند، اولویت دانشگاه‌ها فقط فضای دانشگاه است تا مبادا فضای دانشگاه ملتهب و سال تحصیلی و دروس دانشجویان به عقب بیفتد.
عادی سازی در محیط دانشگاه شکل گرفته است که این برای دانشگاه و دانشجویان نیز بسیار بد و تاثیر بدتری دارد، دانشجویان باید در شان دانشگاه لباس بپوشند و در شان یک دانشجو رفتار کنند.

سردبیر این پویش در پایان گفت: در شان یک دختر نیست که با تیشرت شلوار و بدون روسری روی سر یا روسری بر دوششان  بخواهند در محیط دانشگاه باشند.
بنده با اساتید در ارتباط هستم و به جز دانشگاه خودمان که از دانشگاه‌های برتر نیست اما در دانشگاه های برتر کشور بیشتر شاهد هستیم که دانشجویان قوانین مربوط به حجاب را رعایت نمی‌کنند.

دانشجوی دیگری که در یکی از دانشگاه های برتر تهران تحصیل می‌کند نیز با تاکید بر ابلاغیه وزارت علوم و تحقیقات و فناوری گفت: اگر این ابلاغیه به صورت درست و جدی انجام شود، بسیار می تواند در سالم سازی محیط دانشگاه کمک کنند.

وی افزود: حجاب تنها برای دختران دانشجو نیست بلکه پسران دانشجو نیز باید در شان یک دانشجو پسر لباس بپوشند و در محیط علمی حضور داشته باشند.این باور غلطی است که تنها دانشجویان دختر باید حجاب را رعایت و درشان دانشگاه لباس بپوشند. دانشگاه نیز مثابه یک محیط اداری است که باید دانشجویان همچون کارمندهای یک اداره به طور رسمی لباس بپوشند و رفتاری که در شان یک دانشجو اسست در دانشگاه داشته باشد چرا که دانشجویان ما افراد تحصیل کرده‌ای هستند.

از آنجا که این خواسته در سامانه فارس من هم ثبت شده بود، از مسؤول مربوط عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم پیگیری کردیم، وی در خصوص وضعیت عفاف و حجاب گفت: بررسی میدانی نشان می‌دهد وضعیت حجاب و عفاف رو به بهبود است چرا که با از سرگیری آموزش حضوری از اختلالی که در جامعه‌پذیری دانشجویان در دوران کرونا اتفاق افتاد، فاصله می‌گیریم.

وی تاکید کرد: قوانین و مقررات خوبی در حوزه حجاب و عفاف داریم و در هشت گام برنامه اجرایی تحقق اهداف این مقررات را به معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم.

وی افزود: حجاب و عفاف موضوعی است که تاکید شرعی روی آن بوده و باید برای آن برنامه ریزی کنیم و نگذاریم این حکم معطل بماند. این واجب شرعی باید جدی گرفته شود چرا که یک وجهه هویتی دارد. قسمت اصلی و عمده کار در حوزه حجاب و عفاف بحث مشاوره ای و فرهنگی است و ما در این زمینه مسؤولیم. باید به اندازه وسع و توانمان در حوزه عفاف و حجاب فعالیت داشته باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در زمینه اقدامات در حوزه حجاب و عفاف گفت: قوانین و آیین نامه حجاب و عفاف گردآوری و سال گذشته به دانشگاه ها ابلاغ شد.

*  استفاده از زبان هنر برای ترویج حجاب و عفاف و مشارکت دانشجویان در این حوزه

وی گفت: بسته اجرایی و سیاستی حجاب و عفاف نیز به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که توصیه‌های مهمی برای صیانت از حجاب و عفاف به مسؤولان دانشگاهی ارائه می دهد.
کلانتری بر استفاده از زبان هنر برای ترویج حجاب و عفاف و مشارکت دانشجویان در این حوزه و البته کل مباحث فرهنگی تاکید کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: قوانین حجاب و عفاف به نحو مقتضی به دانشجویان اطلاع رسانی شود و می توان این کار را در زمان ثبت نام و انتخاب واحد انجام داد.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نظر خود درباره حجاب و عفاف را اینگونه بیان کرد: ما در زمینه حجاب ضعف فرهنگ سازی، ضعف آموزشی و ضعف حمایت‌های دولتی داریم، همانطور که برای مقابله با ویروس کرونا که یک بیماری جسمی بود هزینه شد باید برای رفع بیماری های فرهنگی جامعه هم هزینه شود.

* تشکیل شورای نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها در مورد امر حجاب

وی در ادامه در پاسخ در زمینه حجاب گفت: وظیفه دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی کار فرهنگی نیست بلکه تدوین سیاست هاست، کار فرهنگی را باید دستگاه‌ها انجام دهند، شورا سیاست‌ها را نوشته است، اما شورا باید راهبری دستگاه‌ها را انجام دهد و پس از آن نظارت داشته باشد. ما شورایی تشکیل دادیم و کار نظارت را انجام می‌دهیم. جلسات شورا برگزار شده و دبیرخانه شورا ارتباط بسیار خوبی با دستگاه‌ها برای بحث ترویج عفاف و حجاب دارد.

وی با بیان اینکه باید در زمینه حجاب برخورد فرهنگی و اجتماعی داشت، ادامه داد: مدل ما در شورایعالی انقلاب فرهنگی به این صورت است که مصوباتی که شورا برای حجاب و عفاف نوشته مصوبات جامع و خوبی است، عدم الزام به یک نوع رنگ و شکل خاص هم در این مصوبات وجود دارد. اما جاهایی ضعف قانونی داریم که قرار است دولت لوایحی بدهد و مجلس تصویب کند، لازم نیست تمام موارد بی حجابی جرم تلقی شود، بحث گفتمان سازی و فرهنگ سازی باید انجام شود، برای اجرای قانون باید گفتمان سازی شکل بگیرد.

وزیر علوم نیز در باره موضوع حجاب دانشجویان  اطلاعیه ای صادر کرده که به شرح ذیل است.
« ضمن تبریک آغاز سال جدید و آرزوی قبولی طاعات و عبادات  خانواده فهیم، فرهیخته و فرزانه دانشگاهی و تشکر از قاطبه دانشجویان عزیزی که با رعایت قانون در حوزه پوشش و حفظ شؤونات دانشجویی، ارزش عفاف و حجاب را در محیط دانشگاه وظیفه خویش دانسته و از این طریق حریم علم‌آموزی و یادگیری دانشگاه را بیش از پیش ارج می‌نهند؛ اعلام می‌دارد که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ارائه خدمات آموزشی، رفاهی و ... به معدود دانشجویانی که قوانین و مقررات دانشگاه‌ها در این خصوص را رعایت نکنند، معذور خواهند بود.»

موضوع حجاب را از عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز پیگیری کردیم.

متمعدی از اقدام فرهنگی در این دانشگاه برای رعایت پوشش مناسب دانشجویان خبر داد و گفت: براساس تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها باید شورایی را برای رسیدگی به حجاب و نوع پوشش دانشجویان تشکیل دهند، ما در دانشگاه علامه طباطبایی این شورا را تشکیل دادیم. این شورا با عنوان شورای هادی فعالیت و از طریق برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در حوزه حجاب و پوشش اقدام می‌کند. 

معتمدی عنوان کرد: افراد در فضای دانشگاه باید براساس تحلیل و استدلال به حجاب و پوشش اعتقاد پیدا کنند، در امر حجاب نیز دست ما خالی از استدلال و تحلیل نیست و از این طریق عمل می‌کنیم. 

محمد علی اسلامی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی نیز درباره برنامه این معاونت در حوزه پوشش و حجاب با توجه به ابلاغیه اخیر وزارت علوم به دانشگاه ها گفت: تاکید اصلی ما در دانشگاه علامه در موضوع پوشش، آشنایی دانشجویان با هویت دانشگاهی و شئونات دانشگاهی است؛ در سطوح علمی فرهنگی، اجتماعی و پوششی ضوابطی وجود دارد و همانطور که می دانید در همه دانشگاه های دنیا یک کد پوششی را تعریف کرده اند و ما در دانشگاه علامه نیز تاکید داریم که در گام اول به صورت تبیینی و آگاهی بخشی در فضای دانشگاه فرهنگسازی کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول