اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

گفتگو با بازیگر سریال «آتش و باد»/ از خروجی نهایی سریال راضی نیستم

جواد قامتی، بازیگر سریال «آتش و باد» گفت: این نکته را باید عرض کنم که از خروجی نهایی سریال آنقدرها راضی نیستم. زحمات خیلی زیادی بچه‌ها کشیدند و آنچه در حال حاضر مشاهده می‌کنید گزارش کاملی از آن زحمات نیست. دلیل این هم به مسائل پس تولید مربوط می‌شود که بسیار دیر اتفاق افتاده است.

گفتگو با بازیگر سریال «آتش و باد»/ از خروجی نهایی سریال راضی نیستم

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» به کارگردانی مجتبی راعی و تهیه‌کنندگی حسن نجاریان، سریال شبانه شبکه سه سیما در ماه رمضان و نوروز امسال بود که پس از پایان ماه مبارک رمضان نیز پخش آن ادامه یافته است. جواد قامتی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در این مجموعه تلویزیونی نقش «پایدار خان» را به عهده دارد. قامتی که در سال‌های اخیر به واسطه حضور در فیلم‌های سینمایی «پوست» به کارگردانی برادران ارک، «در آغوش درخت» ساخته بابک خواجه پاشا و «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس برای اهالی سینما نام‌آشنا ‌شده، در مجموعه تلویزیون آتش و باد نقش «پایدار خان» را ایفا می‌کند.   

در خلاصه مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» آمده است: «آتش و باد» روایتی در دل تاریخ است که عشق ، آتش خشم را شعله ور می کند. این سریال با یک جنگ بزرگ ادامه پیدا می‌کند و همزمان پرداخت‌هایی به فراز و فرودهای تاریخی ایران در عصر مشروطه دارد. 

در این سریال به طور کلی برای به تصویر کشیدن شخصیت‌های اصلی از کلیشه‌های آشنا برای مخاطب به خوبی بهره گرفته شده و کاراکترهای اضافه شده به داستان نیز با زمان وقوع داستان مطابقت دارند. فتح‌الله‌خان، خان همیشگی و کلیشه شده ظالم به نظر می‌رسد اما با پیشرفت قصه پی به لایه‌های درونی او برده و بیشتر با وجوه حیله‌گر و زیرک‌اش آشنا می‌شویم. «پایدار خان» با نقش آفرینی جواد قامتی و «نامدار خان» با بازی مهران نائل دو فرزند ارشد فتح‌الله‌خان نقش مهمی در پیشبرد داستان فیلم، خصوصا در پرداختن به جنبش مشروطه ایفا می‌کنند. 

شخصیت «پایدار خان» با نقش آفرینی جواد قامتی، با توجه به رگه‌های خاکستری‌ در نقش خود، ضدقهرمانی است که تا میانه داستان فیلم در برابر قهرمان ایستاده و توانسته مخاطب را با داستان «آتش و باد» همراه کند. 

به بهانه نقش آفرینی او در سریال «آتش و باد»، درباره چگونگی پیوستن او به این پروژه تلویزیونی، فضا - زمان تاریخی سریال و فراز و نشیب‌های نقش او هم صحبت شدیم که در ادامه می‌خوانید.

*حضور شما در سریال «آتش و باد» و ایفای نقش پایدار خان چگونه رقم خورد؟  

قامتی: بنده سه ماهه سوم سال 97 مشغول بازی در فیلم سینمایی «پوست» بودم. در مرحله پیش‌تولید بود و آقای نجاریان در آن پروژه به عنوان جانشین تولید حضور داشتند و همان جا با ایشان آشنا شدم. سال 98 وقتی تهیه کنندگی سریال جشن سربرون که بعدها به آتش و باد تغییر کرد را بر عهده گرفتند، بعد از مدتی با من تماس گرفتند و موضوع حضور در این سریال مطرح شد و من را به آقای راعی معرفی کردند. آقای راعی بازی من در «پوست» را دیده بودند؛ بعد از صحبت‌های اولیه و تست گریم نقش «پایدار خان» به من رسید.


جواد قامتی بازیگر سریال «آتش و باد»

*نقشی که ایفای می‌کنید رگه‌هایی خاکستری در آن وجود دارد و در نقطه مقابل قهرمانان داستان ایستاده است. از تجربه خلق این نقش و جزئیات آن برای ما بگویید.

قامتی: اوایل گمان می‌کردم هفت الی هشت ماه با هم کار خواهیم کرد. آقای راعی شخصیت «پایدار خان» و «نامدار خان» را برای من تشریح کردند. در این میان درگیر موضوع کرونا هم شدیم و چیزی در حدود 3 سال تولید این کار طول کشید. بودن در یک پروژه هم حسن دارد و هم عیب. نکته مثبتش این است که 3 سال فکر و خیال آدم درگیر یک کار خوب و فاخر است و بدی آن هم این است که چند کار سینمایی را در این 3 سال از دست دادم. اما چون با گروه خوبی همکاری می‌کردم در نهایت از حضور در این مجموعه راضی هستم، مخصوصا از زمان تولید که خاطرات خوبی با همکاران و عوامل مختلف رقم خورد. «پایدار خان» و «نامدار خان» دو پسر «فتح‌الله خان» هستند. پایدارخان در دارالفنون تهران درس می‌خواند، اما به وسطه اتفاقاتی به همراه برادرش به منطقه برمی‌گردند؛ در ادامه هم درگیر ماجراهایی می‌شوند که آنها را در منطقه پابند می‌کند و ماجراهای جدیدی را رقم می‌زند. «پایدار خان» یکی از پایه‌های اصلی قصه «آتش و باد» است و فکر می‌کنم در بیست قسمت از سریال حضور پررنگی دارد. جوانی است که سوداهایی در سر دارد و پس از  بازگشت به زادگاهش، در ارتباط با برخی از شخصیت‌های داستان دچار چالش می‌شود.

*چه خلق و خویی در شخصیت «پایدار خان» بارز است. آیا این نقش را یک شخصیت خاکستری می‌دانید؟

قامتی: انسان یک موجود پیچیده و دارای نقاط شر و خیر بسیار زیاد است. با توجه به تعقلی که خداوند بزرگ در وجود انسان قرار داده است، انسان شخصیت خود را تربیت

«پایدار خان» یکی از پایه‌های اصلی قصه «آتش و باد» است و فکر می‌کنم در بیست قسمت از سریال حضور پررنگی دارد. جوانی است که سوداهایی در سر دارد و پس از  بازگشت به زادگاهش، در ارتباط با برخی از شخصیت‌های داستان دچار چالش می‌شود.

می‌دهد و یا برخی چیزها را پنهان و یا مهار می‌کند. پایدار خان هم در وجود من بود و هر چقدر این نقش را  بیشتر خواندم، سعی کردم بیشتر در وجود من شکل بگیرد و به سخن گفتن و عمل کردن بیانجامد. منتهی چونکه با شخصیت من فاصله دارد، من را تحت تاثیر قرار می‌داد و اجازه حضور به آن دادم. بعضی وقت‌ها جای انسان دیگری بودن سخت است. شخصیت «پایدار خان» هم مثل نقش‌های دیگر در موقعیت‌های مختلفی قرار می‌گیرد که شاید مورد قبول عموم مردم واقع نشود.

*فضای سریال در یک فضا زمان تاریخی می‌گذرد و قصه‌ای پر پیچ و خم دارد. روحیات و مبانی ارتباطات انسانی آن برهه تاریخی چگونه برای شما تداعی شد؟

قامتی: از آنجا که پیش از این مطالعاتی در ارتباط با قسمت‌هایی از تاریخ، اتفاقات و رخدادهای اجتماعی داشته‌ام، به صورت کتابخانه‌ای و میدانی نیز پژوهش‌هایی انجام داده‌ام. از سوی دیگر هر چه با دیگر همکاران در بخش‌های مختلف پروژه آشنا می‌شدیم و گفتگوهایی که با گروه کارگردانی انجام می‌شد، ما را به برهه ای از تاریخ سوق می‌داد که ما در ان زندگی کرده بودیم.

همکاران معتقد بودند وقتی که گریم انجام می‌شد، آدم دیگری می‌شدم و در فضای دیگری زیست می‌کردم. البته فکر می‌کنم از همون ابتدا که درگیر کار سینما و تئاتر شدم، علاقه داشتم در زمان‌های مختلف و به جای آدم‌های دیگری زندگی کنم و به ابعادی از شخصیت خودم اجازه زندگی بدهم. در واقع نقش آفرینی در نقش «پایدار خان» و پروژه تاریخی «آتش و باد»، این امکان را برای بنده فراهم کرد. 

*دلایل گرایش عمده مخاطبان به آثار تاریخی، خصوصا پرداختن به مقاطعی از تاریخ سده‌های گذشته را در چه می‌دانید؟

قامتی: مخاطبان دوست دارند ریشه‌های هویتی خودشان را بازخوانی کنند. یکی از دلایل جذابیت اغلب کارهای تاریخی با موضوعات مختلف همین قضیه است. این بازگشت به گذشته و غبارزدایی از تاریخ  اجتماعی، همیشه برای مردم جذابیت دارد؛ «آتش و باد» هم از این قاعده مستثنی نیست. به ویژه این که بخشی از داستان این مجموعه در دل حوادث واقعی تاریخی می‌گذرد. 

خدا را شکر، حضور در این مجموعه برای من تجربه خوبی بود؛ با این که تقریباً از همان ابتدای تولید درگیر کرونا شدیم و تنوع لوکیشن‌ها و بیابانی بودن فضا کار را سخت کرده بود، اما با همدلی عوامل این مشکلات را پشت سرگذاشتیم. آقای نجاریان انسان بسیار شریف و نازنینی هستند و کارنامه آقای راعی هم به عنوان یکی از پیشکسوتان فیلمسازی کاملاً روشن است. پیش از این تجربه همبازی‌شدن با بازیگران این مجموعه را نداشتم. گروه بازیگران «آتش و باد» واقعاً حرفه‌ای عمل کردند و توفیق بود که با عزیزانی مثل آقایان فرخ نعمتی، مهران نائل و داریوش کاردان همبازی شوم؛ به ویژه مهران نائل که یک بازیگر ششدانگ و مسلط بود و روزهای خوبی را در زمان بازی در این سریال با هم داشتیم. 

*با وجود نقش آفرینی در چند نقش به زبان آذری، از جمله حضورتان در فیلم‌های سینمایی «پوست» و «در آغوش درخت»، تجربه حضور در سریالی با ویژگی‌های اقوام فارس زبان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قامتی: بنده سابقه سال‌ها فعالیت در تئاتر را دارم و در چند جشنواره ملی و منطقه‌ای برگزیده شده‌ام. در بسیاری از این نمایش‌ها و چند کار تصویری، اصلاً لهجه نداشتم. یکی از توانایی‌های مهم هر بازیگری این است که بتواند لهجه خود را در صورت نیاز پنهان کند. من هم در این سریال تلاش کردم که این اتفاق بیفتد که البته با  توجه به تجارب قبلی برایم کار سختی نبود. 

*حضور در یک مجموعه با صحنه پردازی‌هایی بر اساس زیست بوم عشایری مناطق مرکزی کشور چه شرایطی دارد؟

قامتی: شکل کار هم مختصاتی دارد که مخاطب خودش متوجه می‌شود که کارگردان، نویسنده، بازیگران، طراح صحنه، طراح لباس و سایر عوامل برای یک کار باکیفیت وقت

اصولاً کارهایی که به جای محصور شدن در چاردیواری آپارتمان‌ها و پرداختن به زندگی شهری، به دل بیابان‌ها و روستاها می‌روند پربیننده هستند.

گذاشته‌اند. داستان هم که پر از شخصیت و تعلیق‌های فروان است. خرده‌داستان‌های آن برای مخاطب کشش دارد و در همین چند قسمت هم عیار بازیگران کاملاً مشخص شده است. ضمن این که نباید از موسیقی فاخر آقای سعادتمند هم غافل شد. اصولاً کارهایی که به جای محصور شدن در چاردیواری آپارتمان‌ها و پرداختن به زندگی شهری، به دل بیابان‌ها و روستاها می‌روند پربیننده هستند.

*از خروجی نهایی روی آنتن رضایت دارید؟ در پایان اگر نکته‌ای باقی مانده بفرمایید.

قامتی: این نکته را باید عرض کنم که از خروجی نهایی سریال آنقدرها راضی نیستم. زحمات خیلی زیادی بچه‌ها کشیدند و آنچه در حال حاضر مشاهده می‌کنید گزارش کاملی از آن زحمات نیست. دلیل این هم به مسائل پس تولید مربوط می‌شود که بسیار دیر اتفاق افتاده است. گویا اعتبارات لازم خیلی دیر تخصیص داده شده است و در نتیجه کارهای تدوین و صداگذاری خیلی دیر اتفاق افتاده است و هنوز هم کارهای موسیقی به طور کامل انجام نشده است.

با وجود اینکه بیش از یک سال است که از زمان تولید گذشته است، در نتیجه کار مورد ظلم واقع گرفت. هم در خصوص پخش و هم در خصوص کارهای پساتولید مثل تدوین که گاها خوب شکل نگرفته است و به شکل شتاب زده نیز تغییراتی در آن انجام می‌شود. خلاصه این‌ها باعث می‌شود که محتوای پخش شده در مواردی حتی قابل دفاع هم نباشد. در موارد دیگری هم می بینیم که گاهی به پخش نمی‌رسد یا در ساعاتی است که مردم هنوز بیرون هستند و یا موضوعات دیگری مثل مسابقات ورزشی در آنتن شبکه سه پخش می‌شود. این‌ها روی هم رفته باعث می‌شود که مخاطب دچار چالش و سردرگمی شود. در پایان لازم است اشاره کنم که این مسائل در پخش و فرآیند پس تولید شایسته چنین اثر فاخری که با هزینه زیادی تولید شده نیست.  

مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی از محصولات مرکز سیمافیلم محسوب می‌شود که در ۵۸ قسمت به عنوان سریال نوروزی و رمضانی شبکه سه سیما به روی آنتن رفته است. حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری، نادر فلاح، فرخ نعمتی، سهیلا رضوی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک‌ میرزایی، مهران نائل از بازیگران «آتش و باد» هستند.

گفتنی است این سریال تاکنون بیش از 4 میلیون و 800 هزار بازدید را در سامانه پخش آنلاین تلوبیون به ثبت رسانده است.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول