اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی: شش هزار و 500 فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شد/ حمایت ویژه از مددجویان کنکوری

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: پیرو درخواست‌ها، تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری این نهاد حمایتی تمرکزش را بر توانمندسازی و ایجاد شغل پایدار برای مددجویان گذاشته است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی: شش هزار و 500 فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شد/ حمایت ویژه از مددجویان کنکوری

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ ملجاء و پناه نیازمندان بسیاری ست، مرهمی بر درد نداری بسیاری است،  پناهگاه امن برای آن‌هایی است که بی پناهند و بی سر و سامان، دست نوازش تعدادی بسیاری است که گرد یتیمی بر چهره‌شان نشسته.

اینجا گره کار، درد و نداری و بیچارگی بسیاری باز شده و می‌شود آری اینجا نهاد حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی ست، پناهگاهی امن برای آن‌هایی که دستشان از زمین و آسمان کوتاه است، برای آن‌هایی که برای تامین داروی بیمارشان مانده‌اند، برای آن‌هایی که از کار بیکار شدند، برای آن‌هایی که سقفی بالای سر ندارند، برای آن‌هایی که از نعمت پدر یا مادر یا هر دو محرومند، برای آن هایی که...

عرصه وسیع و گسترده فعالیت نهاده حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) آن هم در خراسان جنوبی کمتر توسعه‌یافته خبرگزاری فارس را بر آن داشت تا پای صحبت‌های عالی ترین مقام آن در استان بنشیند و بیشتر با حوزه‌های فعالیتی این نهاد حمایتی آشنا شود.

آن چه در زیر می‌آید گفت‌وگو مفصل خبرگزاری فارس با محمد عرب، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی است.

تاکید بر توانمند سازی و ایجاد درآمد پایدار

فارس: ضمن تشکر از حضور جناب عالی در مجموعه خبرگزاری فارس خراسان جنوبی ابتدا بفرمایید که اولویت کاریتان را از زمان تصدی تاکنون بر روی چه زمینه گذاشته‌اید؟

عرب: ضمن قدردانی از همراهی‌های همیشگی خبرگزاری فارس با این نهاد حمایتی طی این سال ها.

توانمندسازی مددجویان باید به ایجاد درآمد پایدار منجر شود

در مجموعه کمیته امداد امام خمینی(ره) خدمات بسیار خوبی آن هم در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف انجام می‌شود اما در حکم انتصاب بنده از سوی حاجی آقای بختیاری بر موضوع توانمند سازی و ایجاد درآمد پایدار برای خانواده‌های زیر پوشش با حفظ حرمت و کرامت آن‌ها تاکید شده و این تاکید هم پیرو درخواست، تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری است.

عبور از حوزه حمایتی و ورود به عرصه توانمند سازی

فارس: لطفا حوزه های فعالیت این نهاد حمایتی و اقدامات انجام شده را تشریح بفرمایید؟

عرب: با ابراز خرسندی باید گفت که چند سالی این نهاد از حوزه حمایتی عبور کرده و به سمت توانمندسازی سوق داده شده است و این توانمند سازی فقط صرف حوزه اشتغال نیست بلکه همه عرصه‌های این نهاد حمایتی را شامل می‌شود.

ایجاد ۶ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برای مددجویان امداد خراسان جنوبی

به طوری که تا پایان سال گذشته بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برای مددجویان زیرپوشش این نهاد حمایتی در استان ایجاد شد که جای قدردانی از بانک های عامل دارد؛ دلیل همراهی و همیاری بانک ها نیز به این واسطه است که می دانند این تسهیلات اشتغال زایی را به چه کسانی پرداخت می‌کنند و همین همراهی بانک ها سبب شد تا ۱۰۰ میلیارد تومان اضافه بر بودجه سالانه نیز تسهیلات اشتغال زایی در استان دریافت کنیم.

همچنین میانگین پرداخت تسهیلات به متقاضیان نیز حدود ۸۰ درصد است و ۳۹ درصد این وام گیرندگان خانم و بقیه آقایان هستند.

پرداخت ۳۹ درصد تسهیلات در روستاها

موضوع مهم تر این که ۳۹ درصد تسهیلات پرداختی در روستاها و ایجاد اشتغال روستایی است و همین تسهیلات پرداختی بسیار گره گشا بوده که از جمله آن می‌توان به اولین پهباد کشاورزی در خراسان جنوبی اشاره کرد که در شهرستان زیرکوه یک کشاورز با استفاده از تسهیلات امداد آن را خریداری کرده و مورد استفاده در همه زمینه از جمله سم پاشی در باغ‌های زرشک و مزارع زعفران و... قرار می دهد چرا که صرفه اقتصادی بسیاری دارد.

اقدام اساسی دیگری که در این نهاد حمایتی انجام شده سپردن کارها به خود مردم است به طوری راهبری امور را امداد به عهده دارد و کارها را خود مردم انجام می هند.

همکاری جهادگران کارآفرین با کمیته امداد امام خمینی(ع)

همچنین جهادگران کارفرآین به کمک به نهاد حمایتی امداد پای کار آمدند و این اقدامات هم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری است که فرمودند: کار را به مردم واگذار کنید مردم کارها را خیلی بهتر از سازمان‌ها و دستگاه‌ها انجام می‌دهند.

دیگر حوزه خدمات رسانی این نهاد حمایتی مسکن و ساختمان است که ۵ هزار و ۵۰۰ خدمت در این حوزه به مددجویان شامل احداث، تعمیرات و خرید مسکن ارائه می‌شود.

واگذاری هزار و ۳۸۰ واحد مسکن به افراد کم برخوردار خراسان جنوبی

از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه می‌توان به اتمام ساخت و تحویل کلید هزار و ۳۸۰ واحد مسکونی به مددجویان زیر پوشش این نهاد در ویدئو کنفرانسی با حضور رئیس جمهوری اشاره کرد.

بعلاوه در زمینه احداث مسکن برای نیازمندان هم افزایی بسیاری خوبی بین دستگاه‌هایی چون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیناد مستضعفان و کمیته امداد امام خمینی(ره) در خراسان جنوبی است تا از انجام کارهای تکراری و موازی‌کاری جلوگیری شود.

ساخت واحد مسکونی برای مددجویان با همکاری سپاه پاسداران

دیگر این که در خراسان جنوبی ۱۰۰ واحد مسکونی محرومان با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال ساخت است که ۴۰ واحد به پایان رسیده و بقیه هم مراحل پایانی را طی می کند که امسال تحویل می‌شود.

همچنین براساس اعلام کمیته امداد امام خمینی (ره) در وبیناری که با حضور رئیس جمهور برگزار شد امسال در روستاهای واحد مسکونی غیر مقاومی نخواهیم داشت که در این نهاد حمایتی نیز بر اساس ورودی و خروجی‌هایی که داریم پایش‌های لازم را برای این موضوع انجام می‌دهیم تا هیچ واحد مسکونی غیرمقاومی در روستاهای خراسان جنوبی نداشته باشیم.

حوزه دیگری که این نهاد حمایتی در آن فعال است عرصه فرهنگی است و همانند سال‌های قبل از دانش آموزان و دانشجویان حمایت می‌کند اما سال گذشته و امسال تمرکز را بر روی دانش آموزانی گذاشته که مقاطع پایانی تحصیلی را طی می‌کنند یعنی پایه‌های یازدهم و دوازدهم.

تمرکز بر قبولی دانش آموزان در رشته های تاپ

سرمایه‌گذاری بر روی این دانش آموزان است تا در رشته‌های تاپ دانشگاهی قبول شوند یا رشته‌هایی را انتخاب کنند که اشتغال‌زا باشد.

سال گذشته هم تمرکز را بر قبولی دانش آموزان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش و برگزاری کلاس‌های کنکور آن هم با موسسات قوی در این زمینه در پایتخت گذاشتیم که نتایجی خوبی هم در پی داشت. از جمله کارهایی که در این زمینه انجام شد خرید ۲۷۵ تبلت برای دانش آموزان بود.

تلاش برای موفقیت دانش‌آموز تحت پوشش کمیته امداد

موضوع مهم دیگر در این زمینه قبولی دانش آموزان زیرپوشش در رشته های پزشکی، داروسازی، دانشگاه‌های نظامی، رشته‌های حقوقی و... است که نتیجه تمرکز بر روی فعالیت‌های فرهنگی‌ست. 

با دستگاه‌های اجرایی دیگر مانند هلال احمر هم تعامل و همکاری داریم آن هم برای دخترانی که سن آن ها بالا رفته و هنوز ازدواج نکرده‌اند که زمینه‌های حضور آن‌ها را در خانه هلال با فراگیری آموزش‌های لازم فراهم آورده‌ایم.

بعد از این که فردی در چرخه اجتماعی شدن قرار گرفت می‌شود با پرداخت تسهیلات زمینه اشتغال او را نیز در خانه فراهم کرد مانند تراش سنگ‌های قیمتی، خراطی و... که در این زمینه اقدامات بسیاری با پرداخت تسهیلات و خرید دست سازه‌های آن‌ها و بازاریابی انجام شده است.

برگزاری اردوهای زیارتی

بردن مددجویان زیر پوشش به اردوهای زیارتی برای بالا بردن روحیه معنوی آن‌ها هرچند هزینه بالایی را می‌طلبد در دستور کار است به طوری که سال گذشته ۴۰ نفر از طبس البته با کمک‌های خیران به اردوی زیارتی کربلا رفتند.

علاوه بر این اردوهای زیارتی به مشهد مقدس و قم هم در دستور کار است.

۶ خوابگاه شبانه روزی کمیته امداد پذیرای دانش آموزان

همچنین این نهاد حمایتی ۶ خوابگاه دانش آموزی دارد و این در حالیست که در همه نقاط کشور خوابگاه‌ها تعطیل شده اما برای خراسان جنوبی این اتفاق نیفتاده است چرا این خوابگاه‌ها تاثیر بسیار در ابعاد فرهنگی و توانمند سازی آینده دانش آموزانی که در این خوابگاه‌ها تحصیل می کنند دارد و قابلیت ویژه این خوابگاه هانیز تعداد کم دانش آموزان آن است.

مجموعه ارودگاه تربیتی بیرجند نیز یکی دیگر از قابلیت‌های فرهنگی این مجموعه است چرا که علاوه بر امداد دیگر دستگاه‌های اجرایی نیز از آن استفاده می‌کنند و استانداری نیز قول‌هایی برای تامین ساخت اعتبار سالن اجتماعات و ورزشی این مجموعه داده است.

وجود ۹۵۰ مرکز نیکوکاری در خراسان جنوبی

در حوزه مشارکت‌های مردمی نیز این نهاد حمایتی در خراسان جنوبی دارای ۹۵۰ مرکز نیکوکاری است که بیشتر آن‌ها با محوریت مساجد شکل گرفته است و ۱۶ هزار پرونده سالمندان استان نیز به آن واگذار شده است. همچنین تعدادی از این مراکز نیکوکاری نیز مستقل شده و به تنهایی اهدافی که مدنظر را دارند دنبال می‌کنند.

دیگر این که ضریب مشارکت‌های مردمی در خراسان جنوبی بیش از ۷۰ درصد است و این درحالیست که تورم بالا رفته است اما کمک‌های مردمی در استان همچنان چشمگیر است.

همه فرزندان ایتام و محسنین دارای حامی

طرح‌های محسنین و ایتام نیز از دیگر طرح‌های این نهاد حمایتی است  و در خراسان جنوبی هیچ یک از ایتام و فرزندان محسنین بدون حامی نیستند اما بنا به اعتقاداتی که مردم دارند حمایت‌ها از ایتام بیشتر است ولی سعی این نهاد حمایتی بر این است که جذب حامی برای محسنین هم بیش از این‌ها باشد تا آن هم احساس ناامیدی در این زمینه نکنند.

در حوزه حمایت و سلامت نیز که باز هم تمرکز بر توانمندی سازی است سال گذشته حدود دو هزار خدمت در قالب ارائه کالاهای اساسی در این عرصه به مددجویان زیرپوشش این نهاد حمایتی کمک شد.

حمایت کمیته امداد از ۳ هزار و ۵۰۰ بیمار صعب العلاج در خراسان جنوبی

شاید خیلی‌ها مدعی باشند که سری جهیزیه‌هایی که نهاد حمایتی امداد در اختیار زوج های جوان نیازمند قرار می‌دهند زیاد نیست اما استطاعت مالی امداد بیش از این را با این گرانی‌ها اجازه نمی‌دهند که بیش از این اقلام جهیزیه بیشتری به زوج‌های نیازمند کمک شود. همچنین در حوزه حمایت و سلامت این نهاد حمایتی به سه هزار و ۵۰۰ بیمار خاص و صعب العلاج با همکاری خیران خدمات ارائه می دهد.

هزینه های این بیماران خیلی بالاست به طوری که هزینه پوشاک اغلب این بیماران در ماه بیش از یک میلیون تومان می شود و علاوه بر این سایر اقلام پزشکی ما دستگاه اکسیژن ساز، کپسول اکسیژن و... نیز خیلی گران است و اغلب بیماران از پس تامین هزینه های آن بر نمی‌آیند به همین دلیل از خیران در این زمینه کمک خواسته می‌شود.

زیرپوشش بودن ۵۵۰۰ کودک و مادر دچار سوء تغذیه

همچنین در این حوزه پنج هزار و ۵۰۰ مادر و کودک زیر پنج سال دچار سوء تغذیه زیرپوشش نهاد حمایتی امداد هستند که این مادران و کودکان را شبکه بهداشت و درمان به امداد معرفی می‌کند و این نهاد حمایتی نیز با شارژ کارت‌های آن‌ها به صورت ماهانه از آن‌ها می خواهد که به فروشگاه‌های طرف قرارداد امداد مراجعه کرده و اقلام تعیین شده را دریافت کنند.

خدا را شکر در این حوزه نیز خدمات بسیاری خوبی انجام شده و می‌شود که از جمله آن می توان به توزیع هزار و ۴۰۰ سری لوازم خانگی به مددجویان نیازمند اشاره کرد. هرچند که با چالش‌های اقتصادی چون تورم و گرانی در جامعه مواجه هستیم اما سال گذشته با اجرای رزمایش نذر امید به مردم آگاهی‌های لازم داده شد که این مسائل و مشکلات به چه خاطر است چرا که اگر مردم در این زمینه توجیه شوند به طور حتم همانند همیشه در میدان کمک و همیاری به نیازمندان حاضر می‌شوند.

خدمات حقوقی کمیته امداد به مددجویان

همچنین این نهاد دارای یک واحد حقوقی متشکل از وکلایی است که بدون هیچ چشم داشتی اگر مددجویی مشکل حقوقی داشته باشد به وی مشاوره و راهنمایی می‌دهند و یا هم اگر نیاز باشد که در دادگاه حاضر شوند به طور حتم این کار کرده و از حقوق مددجوی امداد به صورت افتخاری دفاع می‌کنند.

موضوع دیگری که در این نهاد حمایتی مورد توجه قرار گرفته این است که خیران و نیکوکاران به طور حتم نباید کمک‌های آن‌ها نقدی باشد به عنوان مثال فردی در بیرجند نذر کرده که دو روز در هفته خودش و خودرویش در اختیار امداد باشد آن هم برای هر کمکی که نیاز باشد چرا که این فرد خیر می گوید: پولی که برای کمک ندارم اما همین خودرو را دارم که می توانم از این طریق به نیازمندان کمک کنم؛ یا پرستارانی هستند که بدون هیچ چشم داشتی و یا این که خانواده‌های نیازمند بداند چه کسی است زخم‌های بیماران نیازمند را پانسمان می‌کنند و دیگر خدمات درمانی را به آن‌ها ارائه می دهند.

از این گونه همیاری‌ها و همدلی‌های خیران در خراسان جنوبی کم نیست که نشان از همراهی مردم با جامعه هدف این نهاد حمایتی دارد.

اولویت های کاری ۱۴۰۲

فارس: اولویت های کاری کمیته امداد امام خمینی (ره) در سال ۱۴۰۲ را تشریح بفرمایید؟

عرب: امسال هم مانند سال‌های قبل تمرکز این نهاد حمایتی بر روی حوزه یا موضوع خاصی نیست و با توجه به نیازسنجی‌هایی که در جامعه هدف انجام می‌شود به طور حتم برای رفع این نیازها تلاش خواهیم کرد.

اما تمرکز بر روی اشتغال زایی، احداث مسکن روستایی و حوزه فرهنگی بیش از دیگر حوزه هاست ولی حوزه فرهنگی به صورت خاص مورد توجه است، چرا که سرمایه گذاری‌هایی که اکنون در زمینه فرهنگی انجام می‌شود به طور حتم در آینده و زمانی که دانش آموزان به مرحله اشتغال زایی می رسند بازدهی لازم را خواهد داشت یعنی اگر دانش آموزی در رشته‌ای تاپ قبول شود که اشتغالش به طور حتم تضمین شده است اما اگر در دانشگاه قبول نشود یا رشته خوبی نباشد شاید دوباره به چرخه امداد بازگردد و نیاز باشد که به او تسهیلات لازم برای راه اندازی شغلی داده شود.

دیگر حوزه‌ای که امسال باید به صورت ویژه بر روی آن تمرکز کنیم آن هم با توجه به اوضاع اقتصادی عرصه حمایت‌های مردمی آن هم با جذب خیران بیشتر است.

پرداخت ۸ هزار مورد تسهیلات به متقاضیان

فارس: لطفا در مورد فعالیت های صندوق امداد ولایت این نهاد حمایتی هم توضیحاتی بفرمایید؟

عرب: یکی بازوان توانمند اقتصادی حوزه امداد صندوق قرض الحسنه امداد ولایت است که سال گذشته بیش از ۸ هزار مورد تسهیلات به متقاضیان در حوزه‌های مختلف پرداخت کرد که تسهیلات پرداختی بیش از ۹۰ میلیارد تومان است سال قبل چندان در این زمینه قوی ورود پیدا نکردیم امسال قرار است خیلی قوی آن هم با جذب خیران و کمک‌های مردمی و نهادها و سازمان در این زمینه ورود پیدا کنیم.

امتیازاتی که گرفتن تسهیلات از صندوق قرض الحسنه امداد ولایت با دیگر بانک‌ها دارد، این است که افرادی که تا ۱۰ میلیون تومان وام می‌گیرند هیچ کارمزدی پرداخت نمی‌کنند و از ۱۰ میلیون تومان بیشتر هم فقط یک بار کارمزد می پردازند آن هم ۳ درصد کارمزد بانکی است.

ارائه خدمات بانکی در صندوق قرض الحسنه امداد ولایت

به عنوان مثال فردی مادام العمر ۱۰۰ میلیون تومان در این صندوق پول گذاشته تا به نیازمندان وام های ۱۰ و ۲۰ میلیون تومان پرداخت شود به همین میزان هم امداد پول می‌گذارد و به این ترتیب سرمایه صندوق بالا می رود.

علاوه بر این قرار است با نهادها، سازمان‌ها و خیران هم وارد رایزنی شویم تا منابعی که برای پرداخت تسهیلات دارند را در این صندوق بگذارند و به همان اندازه هم امداد بگذارد تا گره از کار عده‌ای با پرداخت این تسهیلات باز شود.

کمک به مرزنشینان در قالب تفاهم نامه

فارس: خراسان جنوبی دارای چهار شهرستان مرزی است این نهاد حمایتی چه اقدامات در این شهرستان ها برای فرهنگ سازی و کمک به این مناطق مرزی دارد؟

عرب: براساس تفاهم نامه ای مابین کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور با استاندار وقت خراسان جنوبی در سال ۹۷ امضاء شد حدود ۱۴ میلیارد تومان به این نقاط مرزی کمک کردیم و خدمات بسیاری در این نقاط از جمله بخش درح شهرستان سربیشه با ساخت مدارس، بهسازی قنات‌ها، احداث اورژانس بین جاده‌ای و... عملیاتی شد.

همچنین قابل یادآوری ست که این طرح سال قبل به پایان رسید.

طرح ۳۱۳ با هدف توانمند سازی فرهنگی مددجویان اجرا می‌شود

دیگر این که براساس تفاهم نامه‌ای که با سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در قالب طرح فرهنگی ۳۱۳ داریم روحانیان به عنوان همیار و همراه با این نهاد حمایتی همکاری دارند و حتی گاهی خودشان خیرانی را برای کمک به نیازمندان در این نقاط جذب می‌کنند.

اغلب اوقات نیز این نهاد حمایتی خیرانی را به مرزها می‌برد تا با رصد دقیق وضعیت آن‌ها به مرزنشینان کمک کنند که از جمله آن می‌توان به فرد خیری اشاره کرد که وی را به شهرستان زیرکوه بردیم و در شن‌ها خودرویش گیر افتاد و مجبور شد پیاده تا روستاهای مرزی برای رصد وضعیت آنان برود، وقتی وضعیت آن‌ها را دید گفت: آن ها به چه امیدی در این مناطق زندگی می‌کنند نه از آب خبری است و نه از آبادانی که ما گفتیم اگر همین مرزنشینان نباشد شما در مرکز کشور امنیت ندارید. وی بعد از این ماجرا کمک‌های بسیاری را هم به این مرزنشینان کرد.

همچنین در حوزه صنایع دستی و اشتغال‌های خرد و خانگی خیلی به مرزنشینان کمک می‌شود به طوری که امداد فرش‌های دستباف آن‌ها را خریداری کرده و می فروشد هر چند اکنون به وضعیت رکود صادرات چندان وضعیت خوبی صدور صنعت دست این هنرمندان به خارج از کشور ندارد.

خارج شدن ۱۳۰۰ خانوار از گردونه امداد

فارس: سال گذشته چه تعداد  خانواده از گردونه حمایتی امداد خارج شدند؟

عرب: هزار و ۳۰۰ خانوار سال گذشته از گردونه حمایتی امداد با اجرای طرح‌های توانمند سازی خارج شدند هر چند آمار افراد زیرپوشش تغییر نکرد چرا که به همان تعداد خروجی به همان تعداد هم ورودی داریم.

سخن پایانی

عرب: تسهیلات اشتغال‌زایی تنها به مددجویان پرداخت نمی‌شود بلکه بر اساس تفام نامه‌ای که کمیته امداد امام خمینی (ره) با دولت امضاء کرده است این تسهیلات تا دهک پنجم جامعه پرداخت می‌شود و نظارت بر حسن اجرای کار هم تا پنج سال بر عهده امداد است تا انحرافی صورت نگیرد و اگر فردی بعد از مدتی از کار منصرف شود سود تسهیلات پرداختی را باید روز شمار به بانک بپردازد اما اگر فردی هم به واسطه مسائل اقتصادی به چالشی برخورد با پرداخت تسهیلات دیگر به وی کمک می شود تا بتواند ادامه راه را بپمایید.

علاوه بر این در زمینه بازاریابی و فروش محصول هم از وی حمایت می شود.

پایان پیام/۶۹۰۷۵/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول