اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

چرایی ماندن برنج‌های کشاورزان مازندران در انبارها/ خرید تضمینی؛ راهکاری که عملی نشد

دبیر انجمن برنج ایران درباره دلایل به فروش نرفتن برنج شمال کفت: واردات برنج در تمام طول سال و قیمت پایین محصول تولیدی موجب شد تا برنج‌های تولیدی سال ۱۴۰۱ در انبارها بماند، چون نه کسی می‌توانست بخرد و نه کشاورز می‌توانست به بازار راه پیدا کند.

چرایی ماندن برنج‌های کشاورزان مازندران در انبارها/  خرید تضمینی؛ راهکاری که عملی نشد

جمیل علیزاده‌شایق دبیر انجمن برنج ایران درباره مشکلات این روزهای کشاورزان از دپوی برنج در انبارها تا بحث واردات برنج در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، اظهار کرد: ۳۰ سال پیش مناطق مستعد کشت برنج را در تمام استان‌های کشور تعیین کردیم ولی طی سال‌های اخیر برخی کشاورزان هر جا خواستند کاشتند و وزارت جهادکشاورزی هم نتوانست جلوی این موضوع را بگیرد.

وی افزود: با ادامه این وضع شرایط به هم ریخت که باید گفت مقصر وزارت جهادکشاورزی بوده که نتوانست برنامه مناطق مستعد کشت برنج را پیاده کند.

دبیر انجمن برنج ایران اضافه کرد: البته در این زمینه گاهی با بخشنامه‌های خیلی تُند از جمله اختصاص ندادن کود و سم در شرایطی که کشاورز کود و سم را از بازار آزاد تهیه می‌کرد و یا بحث حذف حق‌آبه آن هم در این  تهدید‌ها برای کشاورزی نتیجه نداد.

علیزاده‌شایق با بیان اینکه بی‌برنامگی وزارت جهادکشاورزی باعث نابسامانی شد، تصریح کرد: با وجود اینکه طی دو سال اخیر میزان تولید و نیاز کشور به برنج مشخص بود مجلس در زمانی که واردات برنج ممنوع بود و زمانی‌ که کشاورز باید آرامش روانی داشته ناگهان واردات برنج را آزاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: واردات برنج در تمام طول سال ضربه روحی سنگینی به کشاورز وارد کرد این شوک اول بود و شوک دوم هم قیمت پایین محصول برنج تولیدی بود.

دبیر انجمن برنج ایران بیان کرد: همه این اتفاقات دست به دست هم داد تا برنج‌های تولیدی سال ۱۴۰۱ در انبارها بماند، چون نه کسی می‌توانست بخرد و نه کشاورز می‌توانست به بازار راه پیدا کند.

علیزاد‌ه‌شایق با اشاره به اینکه دست‌کم باید بحث خرید تضمینی برنج در دستور کار قرار می‌گرفت که این کار هم انجام نشد، گفت: با توجه به اینکه کشاورز از چندین موضوع زخم خورد و الان هم در شرایط سخت بی‌آبی و کم آبی است و برنج سال قبل را نفروخت دارد برنج سال ۱۴۰۲ را می‌کارد که باید در این زمینه تدبیری جدی شود.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول