اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

ترس و گرسنگی حاکم بر سودانی‌ها زیر گلوله‌باران جنگ‌/ بازی با جان برای تأمین مواد غذایی در خارطوم

قطعی آب و برق و تمام شدن ذخایر مواد غذایی شهروندان و گرانی در خارطوم، پایتخت سودان، با ادامه جنگ برای چهارمین هفته متوالی موجب آسیب‌های جانی و روانی برای آنها شده است.

ترس و گرسنگی حاکم بر سودانی‌ها زیر گلوله‌باران جنگ‌/ بازی با جان برای تأمین مواد غذایی در خارطوم

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از العربی الجدید، این روزها خروج  شهروندان سودانی از منزل برای تامین نیازهای معیشتی خود با خطرات بزرگی همراه است که جانشان را تهدید می‌کند و با وجود این، آنها مجبورند برای تامین کالاهای مورد نیاز روزانه خود به ویژه پس از پایان ذخایری که در خانه‌هایشان داشتند، در زیر باران گلوله به تامین معاش ادامه دهند.

ادامه اوضاع در سایه جنگ خونین بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع که مردم سودان نقشی در بروز آن نداشته‌اند، موجب شده که اغلب آنها مجبور شوند بین گرسنگی یا مرگ یکی را انتخاب کنند و با این شرایط به سر برند.

خانواده‌ها در خارطوم، پایتخت سودان و حومه آن، به دلیل تداوم جنگ پوچ بین دو طرف درگیر که باعث قطعی آب در منطقه شمالی خارطوم (منطقه بحری) به مدت بیش از 4 هفته شده، در شرایط سخت و غم انگیز انسانی به سر می‌برند در حالی که با کمبود مواد غذایی و نقدینگی در دست خود هم دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

ام سلمه محمود، مادر 6 فرزند است که از دشواری معیشت خانواده خود می‌گوید، در شرایطی که همسرش هم به دلیل جنگ کار خود ر‌ا از دست داده و ذخایر غذایی آنها از آرد، برنج، عدس، شکر و روغن خوراکی روبه پایان است؛ او می‌گوید که با تداوم جنگ خانواده او و بسیاری از خانواده‌های سودانی در معرض خطر گرسنگی و بیماری به دلیل کمبود غذا و دارو هستند.

او با بیان اینکه نیروهای پشتیبانی سریع ایستگاه اصلی آب منطقه بحری را به تصرف خود درآورده و مانع رسیدن آب به شهروندان شمال خارطوم می‌شوند، گفت: این روزها مردم مجبورند با بشکه آب از دریا به خانه‌هایشان بیاورند.

عبدالغنی منصور هم یک کارمند است که می‌گوید‌: جنگ زمانی درگرفت که کارمندان حقوق ماه آوریل (فروردین) خود را نگرفته بودند و همین باعث بحرانی‌تر شدن وضعیت خانواده‌هایی شد که به حقوق ماهیانه خود متکی هستند. خیلی از کسبه و تاجران با سوء استفاده از این وضعیت کالاهای اساسی را گران‌تر می‌فروشند؛ برای مثال شکر ۷۰۰ پوندی را ۱۵۰۰ پوند (دو و نیم دلار آمریکا) می‌فروشند و تعرفه جابه‌جایی و حمل و نقل عمومی هم ۵۰۰ درصد افزایش یافته چون قیمت سوخت بالارفته و تامین آن مشکل شده است.

 

 

او با بیان اینکه شمار زیادی از نانوایی‌های خارطوم هم همچنان به دلیل کمبود آرد و قطعی جریان برق برای ساعت‌های طولانی در طول روز و افزایش قیمت سوخت مورد استفاده در توربین‌های برقی فعالیت نمی‌کنند، گفت: این روزها کارگر هم کم شده و خیلی از آنها با شروع جنگ به شهرستان‌های خود گریخته‌اند.

منصور افزود: تصرف پالایشگاه اصلی نفت در منطقه الجیلی خارطوم توسط شبه نظامیان پشتیبانی سریع موجب تشدید درد و رنج شهروندان در این شهر شده زیرا در نتیجه آن با کمبود گاز و فرآورده‌های نفتی و توقف فعالیت جایگاه‌های سوخت در سطح شهر خارطوم روبرو هستند.

وی گفت: این روزها قیمت یک کپسول گاز پخت و پز از ۳ هزار پوند به ۱۰ تا ۲۰ هزار رسیده است و در حالی که قیمت گازوئیل از ۱۰ به ۳۰ هزار پوند در هر ظرف ۴ لیتری و بنزین از ۲۴۰۰ به ۲۵ هزار پوند در هر گالن ۴.۵ لیتری جهش کرده است.

درگیری سال ۲۰۲۳ سودان درگیری نظامی بین بخش‌های رقیب در حکومت نظامی سودان است که در ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ (۲۶ فروردین) با درگیری نظامی در سرتاسر کشور بخصوص خارطوم و دارفور شروع شد.

در این درگیری‌ها تاکنون هزاران نفر کشته و زخمی شدند. درگیری با حمله نیروهای شبه نظامی قوای پپشتیبانی سریع (RSF) به مناطق کلیدی حکومت آغاز شد. طرفین درگیری، هر دو مدعی کنترل مناطق کلیدی حکومتی هستند

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول