اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

دیدارهای وزیر دادگستری در حاشیه اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ

وزیر دادگستری که برای شرکت در اجلاس بین‌المللی حقوقی درسن‌پترزبورگ روسیه حضور دارد، در حاشیه این اجلاس با برخی همتایان خود دیدار و در راستای توسعه همکاری حقوقی و قضایی با این کشورها گفت وگو کرد.

دیدارهای وزیر دادگستری در حاشیه اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ

به گزارش گروه قضائی خبرگزاری فارس، امین حسین رحیمی در حاشیه این اجلاس، در قالب گفت‌وگوهای جانبی و نشست‌های رسمی، توسعه مناسبات دوجانبه در زمینه حقوقی و قضایی با وزیران دادگستری شرکت کننده در اجلاس سن پترزبورگ را دنبال کرد.

وزیر دادگستری ایران علاوه بر مذاکره رسمی با همتای روس خود، با وزیران دادگستری سوریه، قزاقستان، نامیبیا، مصر، اندونزی، مالی و چاد نیز دیدارهای رسمی یا گفت‌وگوهای صمیمی داشت.

رحیمی در سخنانی در پایان سفر به سن پترزبورگ و قبل از عزیمت به مسکو، این دیدارها را در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه بسیار مفید ارزیابی کرد.

وی گفت: نیاز است که با برخی کشورها موافقت‌نامه‌هایی در زمینه انتقال محکومان و استرداد مجرمان و نیز معاضدت قضایی به امضا برسانیم که در سفر به سن‌پترزبورگ و در دیدار با وزیران دادگستری این کشورها، مذاکرات اولیه در این راستا صورت گرفت.

وزیر دادگستری، اجلاس حقوقی سن پترزبورگ را ظرفیت مناسبی برای توسعه همکاری حقوقی و قضایی بین کشورهای شرکت کننده دانست.

رحیمی با اشاره به طرح پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس از جمله پیشنهاد شکل گیری باشگاه حقوقی تحریمی‌ها، گفت: این پیشنهاد مورد استقبال شرکت کنندگان و به ویژه کشور روسیه میزبان این اجلاس قرار گرفت.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به خاطر رویارویی بیش از چهار دهه با تحریم‌های یکجانبه آمریکا، تجربه گرانسنگی در مقابله با تحریم‌ها دارد که این تجربه می‌تواند با سایر کشورها نیز به اشتراک گذاشته شود.

وزیر دادگستری یادآور شد: برخی مراجع حقوقی جهان همچون دیوان بین المللی دادگستری تحت نفوذ آمریکا هستند و بسیاری از این مراجع، رسیدگی عادلانه‌ای به پرونده های حقوقی کشورها ندارند اما همبستگی کشورهای تحت تحریم می تواند گامی در راستای مقابله با تحریم ها و وضع کنندگان آنها باشد و هم اینکه بانیان تحریم ها را به عنوان ناقضان حقوق بشر معرفی کنیم.

احمد اصانلو معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی نیز که در اجلاس سن پترزبورگ حضور یافته بود، با برخی مقام‌های شرکت‌کننده از جمله با دیمیتری آریستوف رئیس سرویس‌فدرال ضابطین قضایی روسیه دیدار و گفت وگو داشت.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی،‌ جمعی از حقوقدانان ایرانی،  اعضای هیات کشورمان در اجلاس سن پترزبورگ بودند.

پیش از این، وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در سخنانی در اجلاس حقوقی بین‌المللی سن پترزبورگ روسیه پیشنهاد داده بود: چارچوب همکاری های حقوقی و قضایی میان کشورهای قربانی تحریم‌های یکجانبه تنظیم و باشگاه تحریمی‌ها با محوریت وزارتخانه‌های دادگستری این کشورها ایجاد شود.

این پیشنهاد با استقبال همراه شد. نایب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه از ایده وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد "باشگاه حقوقی تحریمی‌ها" و مبارزه مشترک کشورها با تحریم‌های غیرقانونی‌ حمایت کرد.

دیمیتری مدودف در مجمع بین‌المللی حقوقی سن پترزبورگ روسیه افزود: ما باید با یکدیگر با تحریم‌های یکجانبه مقابله کنیم، چرا که نه، من کاملا از پیشنهاد آقای وزیر (دادگستری ایران برای) اتحاد کشورهای تحت تحریم در یک باشگاه حمایت می‌کنم.

نایب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه یادآور شد: در حال حاضر، تعداد زیادی از دولت‌هایی در جهان هستند که با تحریم‌های یکجانبه مواجه شده‌اند، از این رو، اگر تعداد زیادی از این کشورها در باشگاه ضد تحریم گردهم آیند، می توانند در مقابله با تحریم ها تأثیرگذار باشند.

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران که روز پنجشنبه با هدف شرکت در اجلاس بین‌المللی حقوقی سن پترزبورگ به روسیه سفر کرده است، روز جمعه در مجمع عمومی این اجلاس و نیز نشست جداگانه وزیران دادگستری کشورهای شرکت کننده سخنرانی کرد.

رحیمی ضمن حضور و طرح دیدگاه‌های مواضع ایران در این اجلاس بین المللی،‌ ملاقات های دوجانبه ای نیز با همتایان خود از سایر کشورها داشت. وزیر دادگستری شامگاه شنبه در پایان سفر سه روزه خود به روسیه، به تهران بازخواهد گشت.

 پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول