اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

بازگشت سهامداران با ورود پول حقیقی به بورس/ سرمایه‌گذاران‌ دنبال سهام با نسبت «قیمت به سود» پایین باشند

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در دورانی که بورس ریزش‌ها و صعودهای سریع دارد، سهامداران باید به نمادهایی با P/E (قیمت به سود) پایین روی بیاورند.

بازگشت سهامداران با ورود پول حقیقی به بورس/ سرمایه‌گذاران‌ دنبال سهام با نسبت «قیمت به سود» پایین باشند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در ادامه روند صعودی خود که از روز یکشنبه آغاز شد، امروز هم رشد کرد تا به سطح مقاومتی که پیش رو دارد نزدیک‌تر شود.

فعالان بازار سهام، سطح 2 میلیون و 320 هزار واحدی را یک مقاومت جدی برای بازار می‌دانند که در یک ساعت پایانی معاملات امروز، همین موضوع موجب افزایش فشار فروش در نمادهای مختلف شد.

البته نکته قابل توجه در معاملات این روزهای بازار سرمایه، چرخش سهامداران به سمت نمادهای کوچک بورس است؛ پیشی گرفتن بازدهی شاخص کل هم‌وزن از شاخص کل بورس تائیدکننده این موضوع است.

* سهامداران چه نوع سهامی بخرند؟

وحید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در این‌باره می‌گوید: اصلاح زمانی یکی از نیازهای بازار سرمایه است که در هفته گذشته برای بورس تهران رخ داد، در گذشته با هر رشد ۱۵ درصدی در بازار، ۵ درصد اصلاح را شاهد بودیم؛ اما این بار چنین نبود.

وی ادامه داد: سازمان بورس نیز با ابزار‌های خود یعنی کاهش حدنصاب خرید سهام توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و کاهش ضرایب تعدیل سهام در محاسبه حساب تضمین معاملات اعتباری اوراق بهادار نشان داد که قصد تبدیل رشد‌های پیوسته را به مقطعی با ماندگاری بیشتر را دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در چنین مواقعی که بازار رشد و ریزش دارد افراد بهتر است به دنبال سهم‌هایی که نسبت P\E آن‌ها کمتر از ۶ و تقسیم سود بالای ۵۰ درصدی دارند، باشند. زیرا با حضور در مجامع و کسب سود تقسیمی می‌توان به سود رسید، پس حتی در این شرایط و با نرخ ارز فعلی نیز می‌توان سرمایه‌گذاری خوبی انجام داد.

* رشد شاخص‌های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص بورس 19 هزار و 969 واحد نسبت به روز کاری دوشنبه صعود کرد و تا سطح 2 میلیون و 321 هزار و 348 واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت 87 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد 12 هزار و 746 واحدی در رقم 765 هزار و 187 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 1.69 درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 392 واحدی به رقم 29 هزار و 82 واحد رسید. شاخص هم‌وزن فرابورس هم روند صعودی داشت و با رشد سه هزار و 24 واحد به سطح 139 هزار و 227 واحد رسید.

* ورود پول حقیقی به بازار سرمایه

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام مثبت شد و 464 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

امروز نماد وبصادر (بانک صادرات)، ثجنوب (سرمایه گذاری مسکن جنوب) و پی‌پاد (پرداخت الکترونیک پاسارگاد) بیشترین ورود پول را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی  به نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، خودرو (ایران خودرو) و ثبهساز (بهساز کاشانه تهران) اختصاص داشت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 41 هزار و 950 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 26 هزار و 384 میلیارد تومان بود که 63 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 17 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 11 هزار و 920 میلیارد تومان رسید.

* رشد 90 درصدی ارزش صف های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، 577 نماد با رشد قیمت و 172 سهم نیز با کاهش قیمت مواجه شدند.

در معاملات چهارشنبه، 187 نماد صف خرید داشتند و 46 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 90 درصدی نسبت به روز قبل به هزار و 293 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 23 درصدی به 326 میلیارد تومان رسید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول