اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

قدردانی رؤسای نمایندگی‌های ایران و کارگزاران وزارت امور خارجه از مقام معظم رهبری

رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور و کارگزاران وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای از مقام معظم رهبری قدردانی و اعلام کردند: دستگاه دیپلماسی ضمن برنامه‌ریزی جامع و توجه جدی به ضوابط شش‌گانه مدنظر معظم‌له،‌ اهتمام خود را برای اقناع گفتمان عدالت محور و جهان شمول انقلاب اسلامی و تقویت هر چه بیشتر نقش و جایگاه ایران عزیز،‌ در نظم در حال تحول جهانی به کار خواهد بست.

قدردانی رؤسای نمایندگی‌های ایران و کارگزاران وزارت امور خارجه از مقام معظم رهبری

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس،گردهمایی سراسری سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور با موضوع «نظم جهانی در حال ظهور، نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران» از روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه با دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مدیران ارشد وزارت امور خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار رهنمودهایی را خطاب به سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بیان کردند.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با تبیین ۳ کلید واژه عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی فرمودند: عزت، یعنی نفی دیپلماسی التماسی؛ حکمت یعنی عمل خردمندانه در تعاملات بین‌المللی و مصلحت یعنی شناخت موارد انعطاف که منافاتی با اصول ندارد.

 

 

ایشان سیاست خارجی خوب و دستگاه دیپلماسی کارآمد را رکنی اساسی برای اداره موفق کشور برشمردند و با بیان ۶ ضابطه الزامی در سیاست خارجی گفتند: رعایت این شاخص‌ها، نشانه سیاست خارجی موفق است و اگر این ضابطه‌ها مشاهده نشد، یا در نظریه سیاست خارجی و یا در کارکرد و عملیات دیپلماسی دچار مشکل هستیم. (جزئیات بیشتر)

در همین خصوص سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و مدیران و کارگزاران وزارت امور خارجه امروز (سه‌شنبه) دوم خرداد ماه در بیانیه‌ای از مقام معظم رهبری قدردانی کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

محضر مبارک مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای دامت برکاته

سلام علیکم؛ با درود به روح مطهر حضرت امام راحل عظیم‌الشان (رحمه الله علیه)  و شهدای طریق حق و با تبریک دهه کرامت و میلاد حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) و حضرت ثامن الحجج (علیه آلاف التحیه و الثناء)،‌ خداوند متعال را شاکریم که دگربار این توفیق برای ما روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور،‌ مدیران  و کارگزاران وزارت امور خارجه حاصل شد تا در نشستی سرشار از محبت، دلبستگی و ارادت، رهنمودهای حکیمانه معظم‌له را به گوش جان شنیده و آن را حجت و چراغ راه خویش قرار دهیم. بدون شک دیدار و میثاق مجدد فرزندانتان در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، قوت قلبی دوچندان برای ادامه راه پر فراز و نشیب در مناسبات بین‌المللی و امید به موفقیت در تحقق اهداف سیاست خارجی کشور عزیزمان و انجام مسؤولیت‌های خطیر در شرایط پیش‌رو است. 

در این بیانیه آمده است: بر خود لازم می‌دانیم که با اتکاء به توصیه‌های حکیمانه معظم‌له و نصب‌العین قرار دادن اصل عزت،‌ حکمت و مصلحت، تلاش‌ خویش را برای پیشبرد اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دیپلماسی عزت‌مدار، تعاملات خردمندانه و محاسبه شده و انعطاف مبتنی بر مصلحت به منظور عبور از موانع قرار دهیم. بیانات حضرتعالی در تبیین الگوی دیپلماسی کارآمد و موفق و نیز تبیین شرایط حاکم بر تحولات جهانی، راهبردی دقیق برای رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و مبنای مستحکمی جهت بازطراحی دیپلماسی کشور است که بر این اساس، وزارت امور خارجه تمام مساعی خویش را به کار خواهد گرفت تا افق پیش رو را در این چارچوب ترسیم کند. دستگاه دیپلماسی ضمن برنامه‌ریزی جامع و توجه جدی به ضوابط شش‌گانه مدنظر معظم‌له،‌ اهتمام خود را جهت اقناع گفتمان عدالت محور و جهان شمول انقلاب اسلامی و تقویت هر چه بیشتر نقش و جایگاه ایران عزیز،‌ در نظم در حال تحول جهانی به کار خواهد بست.  

 

* بسط و تعمیق قلمرو کنشگری جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه و جهان،‌ به عنوان یک ضرورت اساسی در دستورکار مستمر دستگاه دیپلماسی قرار گرفته

در بیانیه مذکور عنوان شده است: همانگونه که در بیانات معظم‌له نیز مورد تأکید قرار گرفت، دستگاه دیپلماسی براساس رویکرد دولت مردمی، بر آن است تا با جذب و تربیت نیروی جوان متعهد، انقلابی و مجهز به دانش دیپلماسی و همزمان بهره‌مندی از تجربیات غنی و توان کارشناسی وزارت امور خارجه،‌ برای صیانت از منافع ملی و حقوق ایرانیان در سراسر جهان بیش از پیش کوشا باشد. همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند بسط و تعمیق قلمرو کنشگری جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه و جهان،‌ به عنوان یک ضرورت اساسی در دستورکار مستمر دستگاه دیپلماسی قرار گرفته که امید است با عنایات حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء)  به نقاط عطف تازه‌ای در این عرصه دست یابد.

 در این بیانیه آمده است: با قدردانی مجدد از اعتماد معظم‌له به وزارت امور خارجه و توصیه‌های راهبردی حضرتعالی و با درک اهمیت سیاست خارجی و تاثیرات آن بر کشور، اطمینان می‌دهیم که ‌رهنمودهای ارزشمندتان را با جان و دل، اجرایی و پیگیری کرده و در حفظ و پاسداری از هویت اسلامی، انقلابی و ملی از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد. عزت، سلامتی و توفیقات مقام عظمای ولایت را از درگاه خداوند متعال خواستاریم. 

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز پیش از این در صفحه اینستاگرامش درباره این دیدار با بیان اینکه امروز توفیق دیدار و دریافت نظرات ژرف مقام معظم رهبری در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل را داشتیم، گفت: عمق نگاه راهبردی ایشان به وقوع تحول در نظم جهانی و تأکیدشان بر سیاست خارجی کارآمد، چراغ راه ما خواهد بود. (اینجا بخوانید)

 

به گزارش فارس، گردهمایی سراسری سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور با موضوع «نظم جهانی در حال ظهور، نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران» تا دهم خرداد ماه در تهران برپا خواهد بود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول