اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

عدم همکاری بعضی از دانشگاه‌ها در برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی

رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با انتقاد از عدم همکاری برخی از دانشگاه‌ها گفت: مسؤولان دیگر نهادها باید کمک کنند تا فضای گفت‌وگو و آزاداندیشی که مطالبه مقام معظم رهبری است اجرایی شود، اگر مسؤولان فرهنگی کمی کوتاهی نمی‌کردند خیلی از مسائل اجتماعی که با آن روبرو هستیم به وجود نمی‌آمد.

عدم همکاری بعضی از دانشگاه‌ها در برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، علیرضا فرید زاده رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در نشست خبری یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان که امروز برگزار شد، گفت: اختتامیه مسابقات ملی مناظره دانشجویان از ۸ تا ۱۰ خرداد با حضور ۱۲ تیم برگزیده از سراسر کشور به میزبانی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌شود.

وی درباره مراحل استانی مناظره جهاددانشگاهی افزود: مسابقات مناظره در ۳۱ واحد استانی جهاددانشگاهی با حضور یک هزار و ۵۴۸ دانشجو برگزار شده است و در مجموع ۳۸۷ تیم  دانشجویی و مسابقات  در مرحله استانی برگزار شد در ۳۱ واحد استانی و مجموعا ۲۵ استان‌ها و واحدهای تهرانی شرکت کردند که ۵۸ گروه برگزیده به مرحله منطقه‌ای‌ رفتتند و در مرحله منطقه‌ای در چهار منطقه برگزار شد، این ۵۸ تیم در منطقه غرب به میزبانی استان ایلام، منطقه شرق به میزبانی خراسان رضوی و منطقه مرکز و و جنوب به میزبانی‌ اصفهان و تهران و شمال به میزبانی جهاددانشگاهی  باهم به مسابقه پرداختند.

رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی گفت: درهفته آتی ۱۲ تیم برگزیده هر منطقه ۳ تیم برگزیده  انتخاب شده و مرحله نهایی  و کشوری را برگزار خواهند کرد. استان یزد با ۳۲ تیم بیشترین شرکت کننده و مرکزی با ۲۶ تیم و استان‌های اصفهان، زنجان و چهارمحال بختیاری با ۲۴ تیم به ترتیب بیشترین شرکت کننده را داشتند و ترکیب جنسیتی شرکت کننده‌ها ۳۹ درصد خانم‌ها و ۶۱ درصد آقایان هستند. بیشترین شرکت کنندگان مربوط به دانشجویان وزارت علوم است و داوری تشکل شده  از سه عضو هیات علمی دانشگاه و سه داور دانشجو هستند. این دانشجویان منتخبان دوره های گذشته  مناظرات دانشجوی هستند و در مجموع ۱۲ تیم برگزیده در مرحله کشوری رقابت می‌کنند.

وی درباره ترکیب‌بندی رشته‌های دانشجویان شرکت‌کننده در مرحله استانی گفت: ۶۴ درصد از دانشجویانی که در این مسابقات شرکت کردند، در رشته‌های علوم‌انسانی مشغول به تحصیل هستند و ۶/۴ درصد در رشته‌های علوم‌پزشکی ۷/۷ درصد در رشته‌های فنی‌مهندسی و ۱/۹ درصد در رشته‌های هنر تحصیل می‌کنند.

فریدزاده درباره جامعه آماری دانشجویان شرکت‌کننده در مقاطع تحصیلی گفت: ۷/۶ درصد دانشجوی مقطع کاردانی ۸۰/۹ درصد دانشجوی مقطع کارشناسی۷/۷ درصد دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد  و ۳/۸ درصد دانشجوی مقطع دکتری هستند که ۵۲/۵ درصد دانشگاه‌های متعلق به وزارت علوم، ۵ درصد دانشگاه‌ آزاد اسلامی و ۵/۷ درصد دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، ۰/۱ درصد دانشگاه‌های فنی‌حرفه‌ای ۱۶/۸ درصد دانشگاه‌های علمی‌کاربردی و ۰/۸ درصد حوزه‌های علمیه در این مسابقات حضور داشتند.

رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی خاطر نشان کرد: در روز اختتامیه برنامه‌های ویژه از جمله تقدیر از شخصیت زنده یاد عماد افروغ را داریم و همچنین قرائت پیام رئیس جمهور و سخنرانی و دعوت از عبدالحسین خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و سخنران برتر به عنوان فردی انتخاب و از یک تیم اخلاق هم تقدیر می‌شود که این تیم اخلاق ، تیم‌های اول و دوم برگزیده کشوری هستند

فرید زاده اضافه کرد: مسابقات از مهرماه تا خردادماه برگزار می‌شود. سال گذشته طرحی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دادیم تحت عنوان مناظره اساتید و نخبگان دانشگاهی که یک مناظره آن به میزبانی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شده و امسال ۹ مناظره باقیمانده انجام می‌شود. مدل برگزاری مناظره اساتید متفاوت است.

وی با انتقاد از عدم همکاری برخی از دانشگاه‌های بزرگ تهرانی در برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویان گفت: مسؤولان دیگر نهاد ها باید کمک کنند تا فضای گفتگو و آزاد اندیشی که مطالبه مقام معظم رهبری است اجرایی شود، اگر مسؤولان فرهنگی کمی کوتاهی نمی‌کردند خیلی از مسائل اجتماعی که با آن روبرو هستیم در حال حاضر نداشتیم.

فریدزاده درباره ترکیب تیم داوران افزود: اعضای تیم داوری متشکل از ۳ عضو هیئت و دانشجویان برگزیده دوره قبلی مسابقات هستند. حضور یک تیم دانشجویی در کنار اساتید سبب کاهش احتمال خطا در فرایند داوری می‌شود. علاوه بر تیم داوری متشکل از اعضای هیأت‌علمی، یک استاد به عنوان داور نکته‌یاب وجود دارد که در مرحله نیمه‌نهایی و نهایی وارد عمل می‌شود و برای شرکت‌کنندگان پرسش‌هایی مطرح می‌کند و اعضای هیأت‌علمی با توجه به پاسخ‌های داده شده به شرکت‌کنندگان امتیاز می‌دهند.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی افزود: در برگزاری همین دوره مسابقات مناظره دانشجویی برخی از مسؤولان دانشگاه های بزرگ ما در تهران برای ارائه سالن برگزاری مسابقات با ما همکاری نکردند. مسؤول دانشگاهی که برای برگزاری مسابقات جواب منفی می دهد یا ۱۰۰ میلیون تومان بابت هر ساعت برنامه درخواست می کند از نظر ما هرچقدر ظاهر عملکرد آن دانشگاه خوب باشد، ملاک انقلابی نیست و باید به این موضوع توجه شود.

وی همچنین افزود: ۱۲ هزار مناظره طی ۱۱ دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران برگزار شده است. ما انجام کار فرهنگی عقلانی‌محور را در دستور کار قرار داده‌ایم. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شبکه چهارم سیما به عنوان مشارکت‌کننده‌های اصلی برگزاری مسابقات در کنار ما حضور دارند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول