اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

برگزاری جشنواره سنتی «آش زنگلاچو» در دامغان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان از برگزاری دومین جشنواره «آش زنگلاچو» در دامغان در موزه مردم‌شناسی بختیان خبر داد.

برگزاری جشنواره سنتی «آش زنگلاچو» در دامغان

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، مجتبی اکبرپور، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان اظهار کرد: دومین جشنواره «آش زنگلاچو» در دامغان همراه با برنامه «شَه شِه» به‌عنوان آیین نذر باران و پخت آش زنگلاچو با حضور پرشور مردم و جمعی از مسؤولان برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان با بیان اینکه «شَه شِه دامغان» یکی از آیین‌های فرهنگی و معنوی این شهرستان است، افزود: در گذشته کشاورزان و باغداران این مرزوبوم بر این باور بودند که از ابتدای فروردین تا ۶۶ روز پس از شروع سال نو، بارش‌های بهاری ادامه دارد.

اکبرپور گفت: بر اساس همین باور در روزهای ششم، شانزدهم، بیست و ششم، سی و ششم، چهل و ششم، پنجاه و ششم، شصت و شصت و ششم بعد از تحویل سال منتظر نزولات آسمانی و بارش باران بهاری بودند و برنامه‌های کشاورزی و آبیاری محصولاتشان را بر همین اساس تنظیم می‌کردند.

وی افزود: در این آیین، روز شصت و ششم بعد از نوروز را شروع گرما و کاهش نزولات آسمانی دانسته‌اند و با پخت آش زنگلاچو و توزیع بین مردم علاوه بر نذر به جهت افزایش برکت در محصول، نسبت به جمع‌آوری کرسی اقدام می‌کردند و برای جمع‌آوری محصولات آماده می‌شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: زنگلاچو اصطلاحی در لهجه مردم دامغان است که به زردآلوی نارس یا چغاله زردآلو گفته می‌شود.

اکبرپور آیین‌های کهن را شناسنامه فرهنگی هر منطقه دانست و اظهار امیدواری کرد: با اجرای این آیین‌ها و برگزاری جشنواره‌ها، برای احیا و ثبت آن‌ها گام برداریم.

به گزارش فارس؛موزه مردم‌شناسی بختیان دامغانی با هزاران اثر تاریخی و سنتی در دامغان- خیابان سراوری جنوبی- خیابان چهارباغ شرقی دایر و پذیرای علاقه‌مندان است.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول