اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

فکر می‌کنید این نوع پزشکان خوب هستند؟

دبیر انجمن داروسازی بالینی گفت:برخی بیماران فکر می‌کنند که هر چه تعداد اقلام دارویی تجویز شده از سوی پزشک به ویژه در حیطه آنتی بیوتیک و سرماخوردگی بیشتر باشد، این موضوع بهتر و نتیجه بخش‌تر است.

فکر می‌کنید این نوع پزشکان خوب هستند؟

پیمان ارفع، دبیر انجمن داروسازی بالینی و دبیر دوازدهمین کنگره بین‌المللی داروسازی بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره «میزان مصرف بالای دارو در ایران» بیان داشت: مصرف دارو در ایران بالاست؛ البته استاندارد خالص جهانی در این خصوص وجود ندارد. در کشوری که میزان ابتلا به دیابت و فشارخون در آن بالاست٬ مصرف این داروها نیز بالا خواهد بود. 

وی ادامه داد:‌البته برآورد تقریبی حکایت از این موضوع دارد که کشور ما نسبت به سرانه جمعیت مصرف داروی بالایی دارد. در این خصوص مقداری به مسائل فرهنگی و فرهنگ استفاده از دارو باز می‌گردد.البته در سال‌های اخیر شرایط مقداری بهتر شده است. 

دبیر دوازدهمین کنگره بین‌المللی داروسازی بالینی ایران اضافه کرد:چون برخی بیماران فکر می‌کنند هر چه تعداد اقلام دارویی تجویز شده توسط پزشک بیشتر باشد بهتر است؛ به خصوص در بخش آنتی بیوتیک و سرماخوردگی یا در کودکان این موضوع زیادتر است. 

ارفع متذکر شد: بحث خود درمانی در کشور وجود دارد و اینکه بیمار به طور موازی برای درمان نزد چند پزشک می‌رود و این موضوع نیز در مصرف زیاد دارو موثر است.بحث ارجاع بیماران هنوز کامل نشده؛ یعنی ممکن است بیماری برای درمان فشار خون خود همزمان در یک فاصله زمانی کوتاه نزد متخصص داخلی، نفرولوژی و قلب برود و هرکدام از این پزشکان نیز یک نوع تشخیص بدهند و برخی داروهای مشابه تجویز شود. 

وی ابراز کرد: یکی از موضوعاتی که تجربه به بنده نشان می‌دهد این است که بیماران در مسیر درمان صبر ندارند و می‌خواهند بیماری‌شان سریع درمان شود و همین به صورت مداوم پزشک عوض کردن بیماران باعث تجمع دارو در منزل می‌شود. 

دبیردوازدهمین کنگره بین‌المللی داروسازی بالینی با بیان اینکه سرانه بالای دارویی در کشور وجود دارد، افزود: برای اینکه میزان سرانه مصرف دارو را کم کنیم باید کارهای زیادی انجام دهیم و یکسری فرهنگ سازی‌ها صورت گیرد.مثلا در انتخاب دارو میزان دز مناسب آن، اینکه حداقل داروی تجویزی صورت گیرد و از مصرف بیش از نیاز داورها و آنتی بیوتیکها خودداری کنیم. 

ارفع اضافه کرد: باید برای بیماران توضیح دهیم که اثر دارو چیست و چه مدتی دوره درمان طول می‌کشد و نباید افراد غیر متخصص در درمان بیماران دخالت کنند. 

دوازدهمین کنگره بین‌المللی داروسازی بالینی ایران در روزهای ۱۷ الی ۱۹ خرداد ماه در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول